Přeskočit na hlavní obsah

Konec Bohemia

 Třináctého října otřásla českými sdělovacími prostředky zpráva, že končí velká společnost dodávající elektřinu a plyn do českých domácností, Bohemia Energy. Troufám si říci, že pro všechny to byl šok, neboť oznámení bylo náhlé, a nebylo nic předem avizováno předem.

Samozřejmě to není tak, že by zákazníci této společnosti byli automaticky okamžitě odstřiženi od elektriky a plynu, dodávky jim pojednou normálně dál, jen od takzvaného dodavatele poslední instance, který se liší podle kraje, ve kterém daný zákazník bydlí. Pro někoho je to ČEZ, pro někoho Innogy. Ovšem do půl roku si musí zákazníci Bohemie sehnat nového dodavatele a podepsat s ním smlouvu, jinak jim prý hrozí eventuální pokuty.

Koukala jsem na stránky ČEZu a tam je napsáno, že lidé nemají nikam volat, že je lidé z jejich call centra kontaktují sami, a to prý maximálně do pěti dnů. Hned ten den samozřejmě vypukla panika, internetem kolovaly fotky z přeplněným poboček ČEZu, kde lidé čekali i několik hodin. Já se tomu nedivím, v podobné situaci bych panikařila asi také. Klienti Bohemie už nemají společnosti platit žádné peníze za služby, jenže obávám se, že většina, co platí třeba složenkou, už je stihla zaplatit. Já třeba platím složenky většinou hned zkraje měsíce, kolem desátého, takže bych vlastně zaplatila za něco, co už mi společnost, která je v krachu, nedodá.

Lidé, co ještě nezaplatili, si prý mohou na poště zařídit vyškrtnutí položek ze SIPO, což stojí pár korun navíc, případně stačí zrušit trvalý příkaz v bance či přes internetové bankovnictví. Ale odborníci důrazně radí této společnosti už nic neplatit.

Bohužel, energetická krize je v plném proudu, skončil i další dodavatel elektriky a plynu, Kolibřík Energie, což byla menší společnost, Bohemia Energy dodávala elektriku a plyn skoro 900 000 domácnostem, což není zrovna malý počet.

Bohemia Energy oficiálně uvedla, že ji k tomuto razantnímu kroku vedl vysoký nárůst cen energií a že za těchto podmínek není prostě schopná dostát svým závazkům. Nevím, asi by museli extrémně zdražit, pak by jim utekli zákazníci, nebo je to celé prostě nějak neudržitelné, to opravdu netuším. A ještě jsem někde četla, že si prý nenakoupili dost energie pro zákazníky, ve výsledku asi neměli tedy co prodávat, opravdu nevím.


Pro bývalé klienty této společnosti to ale znamená, že nový dodavatel pro ně sice má nakoupeno dost energie, ale oni si za ni budou muset mnohonásobně připlatit. 

Upřímně, je mi těch lidí fakt líto.

Naše malá domácnost s přítelem bere dodávky elektriky a plynu od ČEZ. Jsme u něj roky, jsme celkem spokojení, mívali jsme pravidelně přeplatky, jednání s firmou bylo vždy solidní. Letos jsme měli poprvé nedoplatek, jak na elektrice, tak i na plynu. Spotřebu máme plus minus stejnou, bohužel došlo ke zdražení obou těchto komodit, a obávám se, že v příštích měsících bude hůře.

Někdy v roce 2018 příteli volal pán, který se představil jako pracovník od firmy ČEZ. Prý něco nesedí na našich platbách, a hned zítra že se na to přijde podívat. Nachystala jsem dvě nejnovější složenky, a přišlo mi to nějaké divné. Platili jsme tehdy měsíčně celkem málo, takový průměr. 

Pán tedy přišel hned na druhý den. Přítel se s ním posadil do obýváku, já v kuchyni myla nádobí. Chlápkovi bylo asi kolem třicítky, v bezvadně padnoucí košili, nažehlených kalhotách jako ze škatulky. Už od pohledu mi byl silně nesympatický. Celou dobu jsem byla v kuchyni a poslouchala útržky rozhovoru. "...hm, ale to platíte dost vysoké zálohy, s tímto novým tarifem to budete mít o mnoho levnější... "Snažíme se zákazníkům v rámci společnosti zkvalitňovat služby, a tato nová smlouva by více odpovídala vaší spotřebě..." Říkala jsem si, že to jsou bláboly, a že tomu chlapovi nejde o nic dobrého, ale mlčela jsem.

Jak myslíte, že to dopadlo? Přítel podepsal smlouvu elektronicky na tabletu toho chlápka, ten nám dal složku od ČEZu a pakoval se pryč. Jaký byl můj šok, když jsme zjistili, že přítel podepsal smlouvu s novým dodavatelem enerfie a plynu Bohemia Energy! Dostala jsem hysterický záchvat, strašně jsem příteli nadala, že je blbec, že si kdekoho pustí do baráku, chlápek ho na něco zlanaří a on se nechá ukecat a prostě podepíše něco, co si pořádně nepřečte!

Už jen to, že chlap neřekl o firmě Bohemia Energy ani slovo, pořád se prezentoval jako pracovník od ČEZu, který nám chce pomoci, to je prostě šmejdství největšího kalibru. Přítel mě uklidňoval, že je to určitě výhodnější než nějaký ČEZ, že budeme platit méně, a ušetříme... Řekla jsem kategorické NE, protože složenky platím já, a já nechci žádnou změnu. A pokud tedy přítel chce, tak si zaplatí případné nedoplatky u Bohemie, protože já budu platit to, na co jsem zvyklá, ani o korunu více.

Nakonec jsem ho tak trochu dotlačila k tomu, aby odeslal papír na odstoupení od smlouvy u Bohemie, a zároveň kontaktoval i ČEZ, že nikam nepřestupujeme, že zůstáváme u nich. U ČEZu byli ochotní, paní nám říkala, že takové taktiky vydávání se za pracovníky jejich společnosti dělá Bohemia často. Vše za nás vyřídila, prý se nemusíme o nic starat a bát se, a ignorovat případné telefonáty od Bohemia. Takže nakonec jsme zůstali u stálého dodavatele a teď jsem za to opravdu ráda.

Myslím, že bychom stejně moc neušetřili, možná bychom platili dokonce více, ti prodejci mají prý finty, jak zákazníka nalákat, že mu ukáží pěknou cenu, ale nejsou v ní započítané doplatky, jako je třeba daň. Měla jsem strach ze změny, a dneska děkuju bohu, že jsme u Bohemia nikdy nebyli, protože by z toho byly jen problémy.

Když jsem někdy slyšela ty nekalé obchodní praktiky (podomní prodej je zakázán, ale stejně se ti pracovníci k vám domů dostanou jinak), tak mi z toho bylo zle. Já jsem od přírody nedůvěřivec, zato přítel je přesný opak, rád si vyslechne různé nabídky telefonních operátorů a kdečemu uvěří, takže jej musím v tomto směru trochu korigovat. 

Procházela jsem diskuze na BE na různých fórech a tady je jedna anonymní negativní zkušenost:

Zkušenost – velmi špatná. Za plyn několikanásobně předražená částka – to co zaplatím za plyn za čtvrt roku, takovou částku po mě Bohemia Energy chtěla za měsíc!!! Když jsem chtěl smlouvu vypovědět, odepsali mi, že jsem výpověď nedal v termínu. Čekal jsem další rok a zbytečně dál platil předražený plyn. Když se blížil mnou vytipivaný konec smlouvy, chtěl jsem si přesné datum ověřit přímo u jejich operátora po telefonu. „To jsou interní záležitosti a věc, jako je termín, ke kterému lze smlouvu vypovědět, my sdělovat klientovi nesmíme…“ byla jejich odpověď. Výsledek – opět jsem se netrefil do správného termínu (protože na smlouvě je těch zavádějících datumů víc) – opět další rok přeplaceného plynu. Kontaktoval jsem pracovnici, která se zabývá energiemi od různých firem. Spolu s ní jsme sepsali výpověď – výsledek??? Ani odborník se netrefil do správného data – další rok přeplaceného plynu!!! A protože zbývalo už jen poslední datum, zkusil jsem to vypovědět počtvrté – konečně se to povedlo. Bohemia Energy – NIKDY VÍCE a NIKOMU NEDOPORUČUJI, možná jen svému úhlavnímu nepříteli!!


Samozřejmě je to asi člověk od člověka. Někdo byl s touto společností spokojen takřka od začátku, někdo měl vysoké nedoplatky a neúměrně vysoký ceník. Ale co vadilo na této společnosti mě je nefér chování jejich zaměstnanců a vydávání se za pracovníky ČEZ. Možná si tak trochu Bohemia svůj konec za své nefér jednání zasloužila.

Nejvíce je mi ale líto těch zákazníků, protože ti mají starosti navíc, a bohužel změna nejvíce zacílí na jejich peněženky, které budou o to chudší, protože noví zákazníci nebudou mít fixovanou cenu, ale aktuálně tu, která je pohyblivá a neustále se její hodnota zvedá.

Co si o konci Bohemia Energy myslíte Vy? Máte s nimi nějakou zkušenost? Měli jste u nich elektriku, či plyn? Zažili jste také jejich nekalé obchodní praktiky, nebo jste byli vždy spokojení? A nebo máte jiného dodavatele energií, se kterým jste spokojeni? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥



Komentáře

  1. To zní jako taková klasika, co zkouší různí zprostředkovatelé a dodavatelé, nemůžu říct, že těm věcem rozumím, takže bych nic nepodepisovala, pokud bych měla zavedené něco, s čím vycházím. Což naštěstí teď není můj problém, v nájmu nemám energie psané na sebe, řeší to majitelé. Letos jsme celý barák měli ohromné přeplatky, jsem zvědavá, jak to dopadne příští rok při vyúčtování.
    Při takové nucené změně je ale třeba prostě nepanikařit a prostudovat si, co k tomu říkají odpovědné osoby (a ne co se kde napíše, protože co se o odborných věcech píše v médiích je často hrozná katastrofa), ono to nikdy nebejvá tak horký, jak se hysterie snaží tvrdit. Akorát teda dražší to asi bude, s tím se moc neudělá, leda nějaké hodně výjimečné plošné opatření.

    OdpovědětVymazat
  2. Zarážející je to, že ještě den před ohlášením krachu společnosti běžela jejich reklama na komerčních televizních kanálech. Tak že nikdo ani neměl tušení, jak to vlastně se společností je. Je to neférové jednání ze strany majitele společnosti, jednoho z nejbohatších Čechů. Také nás "lanařili", ale my máme jednoho stálého dodavatele a nikomu ani neukážu naše vyúčtování. Ani žádné papírové nemám. Vše mám uložené v počítači a faktury od ČEZ jak za elektřinu, plyn i mobilní čísla mi chodí elektronicky a ve chvíli potřeby si je mohu kdykoliv stáhnout nebo prohlédnout a porovnat. Nemám s tím žádný problém. Mnoho lidí potřebuje mít papír v ruce, ale já, již sedmdesátiletá seniorka šetřím lesy a počítač mi dobře poslouží k tomu, co momentálně potřebuji vyřídit.. Nikomu takovému s nabídkami neotevírám. Vlastně v našem městě je i podomní prodej zakázán a pokud se někdo náhodou objeví, tak ho upozorním, že pokud neodejde tak můžu zavolat městskou policii a upozornit je, protože tu je po domácnostech prodej zakázán. Většinou se otočí jak vrtule a jdou raději pryč. To zabírá na všechny šmejdy. Na telefony si dávám pozor. Nikdy neříkám "ano" a pokud oni volají mně a upozorní na nahrávaný hovor, tak je upozorním i já, že si jejich hovor nahrávám také. A hned je po hovoru...Měj krásné dny a ať se vaší domácnosti šmejdi vyhnou velkým obloukem.

    OdpovědětVymazat
  3. Nic nepodepisovat bez přečtení, bohužel. Po tom všem, co o nich koluje v recenzích po internetu si ten krach zasloužili. Ti lidi už míň no

    OdpovědětVymazat
  4. Moji příbuzní přechod právě řešili, já v tom mám jen poradní hlas. Na základě nedávné nehorázné obchodní nabídky Bohemia Energy se podařilo zareagovat a vše finálně domluvit paradoxně přesně v ten den, kdy byl oznámen krach BE.

    OdpovědětVymazat
  5. O konci firmy jsem nevěděla, ale slyšela jsem o ní jen samé špatné věci, tak si to asi zaslouží... To je strašné, vydávat se za ČEZ a přitom být u BE... Za babičkou a dědou také chodili přemlouvači, neměla jsem je vůbec ráda, byli mi nesympatičtí. Naštěstí jsme vždycky zavolali taťkovi, který je elektrikář a v cenách se vyzná, ten to vždycky vyřešil a naštěstí se prarodiče "ďáblu" neupsali.

    OdpovědětVymazat
  6. Pokud vím tak Bohemia nevracela přeplatky, a také vím že není jediná, a také vím, že vyznat se ve fakturách které různé společnosti posílají zákazníkům není vůbec jednoduché a zjistit, zda v porovnání s konkurencí šetříš a nebo ne je stejné jako si přečíst horoskop.

    OdpovědětVymazat
  7. Rodiče u Bohemia Energy byli a o tom krachu jsem se prvně dozvěděla od nich. Vzali to s humorem, táta chtěl tu smlouvu vypovědět už nějakou dobu. Tak akorát zkonstatoval, že se to udělalo za něj a najde si už konečně nějakého férovějšího dodavatele :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je vskutku dobrá rada. :-) Poštěpkoval jsem všechny větve z prořezávky ovocného sadu! Pro otop to bude výrazná úspora. ;-) Přeju at se dobře daří. :-)

      Vymazat
  8. Energetická krize nakonec dopadne na všechny poskytovatele.
    Někdo skončí, někdo podraží.

    OdpovědětVymazat
  9. Eliss, zdravím. Je to mazec - s Bohemia Energy i se zdražováním energií. Před asi 2 lety u nás zvolil pán v obleku, který se vydával za pracovníka ČEZ, měl jejich odznak na klopě. Byl drzý jako opice, cpal se dovnitř, chtěl předložit papíry od ČEZ atd. Nemohla jsem se ho zbavit, ani zavřít dveře, dal tam nohu. Naštěstí byl u nás na návštěvě syn a ten pána vyprovodil. Volala jsem to ČEZ, ten od nich samozřejmě nebyl... Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Zákazníků je mi líto, firmy už nikoliv - vzhledem k absenci jakékoliv transparentnosti a neférovému jednání je jen dobře, že z trhu zmizí. Vaše zkušenost s pracovníkem BE, co se představil jménem ČEZu, je toho důkazem.

    OdpovědětVymazat
  11. sama nevím, co bych v takové situaci dělala :/ jsem ráda, že to nemusím řešit a těch, které to postihlo je mi líto :/ snad to stihnou vyřešit

    OdpovědětVymazat
  12. Občas mi nějací energo-šmejdi volají a představují se jako zaměstnanci E.ONu (od nich bereme elektřinu i plyn) a že prý chtějí vědět, kolik platíme zálohy atd. Tak jim vždycky odpovíme, že když jsou od E.ONu, tak to tam všechno mají a ať si to najdou.
    A když zavolá někdo jiný s nabídkou levnější energie, tak mu s ledovým klidem řekneme, že je nám úplně jedno kolik platíme, protože máme tolik peněz, že nevíme, za co bychom je jinak utratili :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js