Přeskočit na hlavní obsah

Spirála se točí

 Když jsem studovala dvouletý maturitní nástavbový obor, mezi mé oblíbené předměty patřila ekonomika a marketing. Monetární politika státu, kurzy měn, pojišťovnictví, to všechno byla témata, která mě opravdu bavila.

A jedním z témat, která jsme probírali docela podrobně, dokonce to byla i maturitní otázka, byla inflace. Zjednodušeně se dá inflace definovat jako zvyšování cenové hladiny. Čili máte pořád stejný plat, ale koupíte si za něj čím dál méně věcí. Ono samozřejmě dochází ke zvyšování minimální mzdy, jenže na ta čísla platů v tabulkách dosáhne jen málokdo, ono taky záleží na regionu, a na jiných podmínkách.

Inflace se dá rozlišit podle roční míry. Plíživá inflace je do desíti procent, sama není teoreticky pro hospodářství příliš nebezpečná. Je to takové to pomalé zdražování, o pár drobných, leckdy si ho ani nevšimneme. Zato pádivá inflace už je docela problém. Jedná se o desítky až stovky procent, ekonom by vám řekl, že ta už je velmi nebezpečná.

A nakonec je tu hyperinflace. Tady už se zvyšování cenové hladiny pohybuje v tisících procent. Při hyperinflaci se hroutí peněžní systém, peníze nemají žádnou hodnotu. K tomuto jevu došlo například v Německu po první světové válce, nebo v Rusku po roce 1992. V Maďarsku v roce 1946 se ceny zdvojnásobily v jednom dni dokonce dvakrát po sobě.

Jak jsme na tom s inflací dnes? Je pro nás ještě bezpečná, udržitelná, nebo nezadržitelně letí vzhůru? Podle webu České národní banky se míra inflace za měsíc únor pohybuje na 11.1 procentu. Podle předchozí poučky se tedy zdá, že jsme nasedli do vlaku pádivé inflace.

A to už se bohužel začíná drtivě projevovat na životě nás všech. Když jedu z práce, většinou nakoupím v nějakém velkém supermarketu. Penny, Lidl, nebo tak. Dříve jsem chodila i k nám do obecního Coopu nebo CBA, ale tam jsou ty věci poslední dobou tak nehorázně drahé, že si říkám, že si ze mně někdo dělá legraci.


Balení dvou, těch menších papírových utěrek, za 18.90. Ještě nedávno stály ve stejném obchodě kolem patnácti korun. Jsem zvyklá kupovat takový ten jeden velký toaletní papír. Když jsem ho kupovala naposledy, stál 12.90. Dnes jsem ho viděla za 18.90. To už mi přijde opravdu dost přehnané. Takže jsem koupila dvě role menšího toaletního papíru, který sice není tak jemný, ale zato vyjde levněji.

Přítel si dnes koupil na svačinu pařížský salát. Sto padesát gramů, tedy dost malý kelímek, už stojí 22.90. A to je dost malá svačina, takže k tomu ještě rohlík, nějaký oplatek, kousek třeba salámu, a už se můžeme pohybovat někde kolem sto dvaceti korun, za jednu svačinu. Neuvěřitelné.

A to ani nemluvím o cenách pohonných hmot, my už autem ani nejezdíme, do práce jezdím buď na kole, nebo jdu pěšky, případně autobusem. I to jízdné na autobus se má ale od dubna zase zdražit, nedávno si o tom povídaly dvě důchodkyně na zastávce.

A jaká je pomoc politiků, při této situaci? Snaží se nějak pomoci lidem? Nedávno jedna paní politička řekla, že máme jezdit metrem či vlakem. Že ušetříme za benzin! A co mají propáníčka dělat ti co bydlí na vesnici? Někdy si fakt říkám, že ti politici jsou úplně odtrženi od reality.

Včera jsem viděla kus pořadu Partie v televizi a nestačila jsem se divit, jakého blekotu a člověka mdlého rozumu si lidé zvolili za premiéra. Tento politický spletenec je ta nejhorší vláda, jakou za svůj život pamatuji, a to mi ještě není ani třicet. Premiér Fiala pořád zdůrazňoval to, že je přeci na Ukrajině válka, takže se musíme uskromnit, už jen kvůli těm nebohým uprchlíkům. Nezlobte se na mě, ale má být pomoc občanům cizí statní národnosti na úkor obyvatel České republiky?

Nechci nijak zlehčovat hrůzy války. Ale je v pořádku, že Česká republika posílá peníze daňových poplatníků na Ukrajinu, přičemž tyto peníze jdou na zbraně a málokdy na opravdovou pomoc? Už i to samotné posílání našich zbraní do válečného konfliktu se mi nelíbí. 

Je mi samozřejmě líto těch uprchlíků, většina z nich musela utéci bez veškerého majetku a peněz, a jsou rádi, že jsou v bezpečí. Jenže mě osobně se třeba vůbec nelíbí, že každý Ukrajinec dostane 5000 korun na osobu. Já chápu, že tito lidé potřebují peníze. Nebylo by lepší, kdyby dostali stravenky, či nějaké poukázky na nákup těch nejdůležitějších potřeb, a ne hotové peníze?

Nezlobte se na mě, ale když jde o uprchlíky, tak jde najednou všechno. A normální, běžný český občan, pokud se octne v nouzi, má velký problém s tím, aby dostal nějaké dávky či příspěvek. Kamarádka je matka samoživitelka, a když viděla ten štos papírů, kterými by si měla zažádat na příspěvek o bydlení, tak se na to raději vykašlala.

Mí vzdálení příbuzní mají postiženého synka, autistu. Když si zažádali o minimální příspěvek na jeho péči, bylo to prý přímo ponižující. Synek musel před nějaké komise, k psychologovi, a tucet odborníků muselo posoudit jeho zdravotní stav. A když se prý sám nají, obleče, dojde si na záchod, tak ten příspěvek nebyl nic moc... A to že takové dítě musíte mít pořád pod dohledem, protože nevíte, kdy se mu něco vylíhne v hlavě a může něco provést, nikoho nezajímá.

Běžný český občan bude za chvíli rád, že bude mít na složenky a na jídlo. Už teď se musíme uskromňovat, a je to čím dál horší. Ale hlavně že politici si pořád budou zvyšovat platy, mít placený veškerý servis, řidiče, diety, a běžný český člověk bude rýt držkou v zemi. A nikoho z vládních činitelů to příliš nevzrušuje.

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥



Komentáře

  1. Eliss, inflace se roztočila už za Babišovy vlády. Teď už se pomalu můžeme bavit o stagflaci, na druhou stranu je to asi přirozený vývoj, když nám kousek za hranicemi zuří válka. Doufejme, že to zlo skončí co nejdříve.

    Nechci komentovat situaci ohledně zdražování energií a pohonných hmot, a jen doufám, že politici co nejdříve přijdou s funkční alternativou. Závislost na Rusku, která se neřešila dlouhé roky, teď vygradovala ve strašně krátkém období.

    Jinak Ukrajinci jsou zrovna velmi pracovití a co mám zprávy od lidí, co dobrovolničí v uprchlických centrech nebo sami ubytovávají, tak si prakticky okamžitě hledají práci. Jasně, i tady budou někteří, kteří se jen "povezou" a nechají živit, ale závidět jednorázový příspěvek mi přijde naprosto šílené, vždyť ti lidé často přišli úplně o všechno. Vzhledem k tomu, že každý má jiné potřeby a každý je ubytovaný jiným způsobem, mi už jen vzhledem k byrokratické zátěži jakýchkoliv "poukázek" přijde toto jako nejrozumnější cesta. Vždyť si představ, že mnoho z nich bylo z vyšší nebo střední třídy, měli hypotéky, které stále musí platit, ač jejich byt nebo dům může být už dávno zničený, a za našetřené hřivny si v Česku nekoupí vůbec nic.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto s tebou souhlasím.
      Krom toho, když vidím mnohé tuzemské nepřizpůsobivé ,jak zneužívají dávek, tak jsem mnohem raději, když peníze dostane uprchlík, který jeví snahu postavit se na vlastní nohy.

      Vymazat
  2. Eliss napsala jsi to moc hezky. Já roky šetřím na opravu bytu. Loni by mi naspořené peníze možná ještě stačily, jen že letos už stačit nebudou. Pracně naspořené peníze z našich podprůměrných důchodů nyní zcela ztratily hodnotu a to, že jsme celý život pracovali dnes už nikoho nezajímá. O současné vládě si myslím své...raději to tu nebudu komentovat. Jen bych se rozčílila a nestojí mi to za to. Jen dodám, že slepenec stran byl podvod na občany této země a kdo ho volil, ať se teď chytí za nos. Přeji Ti hezký den.

    OdpovědětVymazat
  3. Eliss, ty fakt máš pocit, že lidem, co utekli před válkou s jednou igelitkou a dítětem na ruce, jeli několik dní narvaným vlakem a pak šli k hranici pěšky, bychom neměli pomoci? Jo - budeme se muset uskrovnit, ale hlavním důvodem je Putin a jeho politika. Vždyť postup ruské armády je jeden válečný zločin za druhým - bombardování civilních cílů, nemocnic, ostřelování prchajících civilistů, naprostá destrukce Ukrajiny... V Mariupolu umřela malá holka na dehydrataci někde v krytu, protože tam nefunguje vodovodní síť ani elektřinaA tobě přijde hrozné, že si místo patnácti deka pařížského salátu koupíš jen deset... ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A vy si fakt myslíte že se musíme omezovat kvůli nějakým rádoby uprchlíkům? Kamarádka bydlí v praze a většina z nich zadní Chudáci nejsou mají značkové oblečení a vypadají dobře ziveni. já pracuji v pohostinství a už více než rok se uskromnuji a nehodlám to dělat kvůli zasrancum y uk co tady budou nám krást práci. Oni se nepostaví na vlastní nohy a budou jen parazitovat na dávkách to je všechno vzpomenete si na moje slova až k vam nějakého bezvadnwho ukrajince nastehuji

      Vymazat
    2. To není o jednom kolečku salámu nebo deset deka salátu.
      To je o tom, že normální člověk už nebude mít brzy kam sáhnout, aby měl trochu normální život. Chodím do práce, odvádím odvody státu, nikdy jsem nebrala žádné dávky v nezaměstnanosti, jen párkrát nemocenskou.
      A chtěla bych jenom normálně žít, bez strachu z toho, že nebudu mít z výplaty na jídlo a na energie. Já jsem pro, pomáhat, ale tato pomoc mi přijde od vlády mnohdy absurdní. Ty si myslíš, že je v pořádku, aby se za tvé peníze, které odvedeš státu, odváděly peníze na zbraně na Ukrajinu, kde jen podpoří další a další zlo?
      Je to ode mě sobecké a hloupé, že si myslím, že vláda by měla myslet i na nás, Čechy? Fajn, tak jsem asi rozmazlená a hloupá, ale za svým názorem si stojím. Jsem pro pomoc, válka je hrozná věc, jen si myslím, že toho všeho už je prostě MOC!

      Vymazat
    3. Eliss, vždyť Ukrajina jen brání svůj stát (a to jen hezkými slovy a obvazy nejde). Takže to, že se jí pomáhá i zbraněmi, mi nevadí (a s manželem jsme přispěli na účet velvyslanectví Ukrajiny právě na tento účel). Nakonec, pokud se ubrání, tak do značné míry ustane příliv uprchlíků. Pokud se neubrání, tak je otázka, jestli se Putinovi nezachce rozšířit svou sféru vlivu ještě někam dál. A my už jsme poměrně blízko :-(.
      Já jsem se taky těšila, že už konečně ustoupí covid a budeme zas žít normálně. Ale za to, že to nevyšlo fakt nemůžou ty ukrajinské mámy s dětma, kterým doma v lepší případě lítaly rakety nad hlavou, v tom horším spadly na barák, zatímco ony byly někde ve sklepě. Řadě těch lidí fakt nic nezůstalo nebo prostě utekli do bezpečí s tím málem, co dokázali pobrat. My máme pořád ještě normální život - i když je dražší benzín i rohlíky. Je to blbý, ale dá se s tím žít. Na Ukrajině se na řadě míst už v podstatě žít nedá...

      Vymazat
  4. Vyjadřovala jsem se zrovna teď k této situaci na jiném blogu a už jenom napíšu,že souhlasím s prvním příspěvkem a i s tím co napsala Stáňa.Nechápu lidi,co myslí jenom na sebe na to,jak se jim sníží životní úroveň.já bych se styděla.Přiznám,že se máme s manželem dobře ač jsme důchodci,když je potřeba jdeme k mladým pomáhat do hospody. a proto si myslím,že proto máme a budeme i nadále pomáhat.
    Měj hezký večer a klidné dny

    OdpovědětVymazat
  5. Bližší košile než kabát.....

    OdpovědětVymazat
  6. Vždycky existují ti, kterým vadí, když se něco přednostně dává "cizím", protože mají pocit, že upřednostňovat by se měli "vlastní". Já mám v tohle celkem jednoduché uvažování: Válka v tomhle uspořádání je nedozírný průser, který má každý den větší a větší potenciální dopady do globální ekonomiky, proti kterým je dnešní inflace a drahý benzín jen kašička, takže se proti tomu musí udělat všechno, co jde, včetně prioritní pomoci na různých úrovních. Takže - i když tvým argumentům rozumím - tentokrát u mě podporu pro svůj pohled nenajdeš. Ale to se prostě děje, že mají lidé úplně rozdílný pohled na věc, a nic to nemění na tom, že ti přeji pěkné předjarní dny.

    OdpovědětVymazat
  7. To co se děje kousek od nás,tak k tomu vůbec dojít nemělo. Pomoc je potřeba, souhlasím,nesouhlasím však s tím , že to došlo až tak daleko. Jde to s námi z kopce,myšleno se společností . Nejsem spokojená jak to vše vede vláda,kam si to namířila,to nemluvím o Ukrajině. Dobře,utáhneme si opasky,bude se šetřit,třeba i na rodině samozivitelky,případ dcery,která dnešní době platí dva byty. Proč,sehnala si konečně levnější nájemní byt a protože jsou dány pravidla, musí platit tři měsíce dva byty. Výjimka se neuznává,pomáháme dceři s platbou,vnuci studuji,chodí na brigády. Pomohla i tím,že uvolnila dražší společnosti byt, který je připraven k nastěhování třeba pro utečence,ano,je to neuvěřitelné, ale my to dáme, platíme a druhý se prsi. Pomáháme i jinak, nejsme bezcitní,ale ne bezedni. Možná nám zbude i na vestu s přilbou a možná budem i v TV. Jsem velmi nespokojená,kdo o nás rozhoduje, slepenec neměl být,nejde o nynější stav ve světě,ale o veškerém směru řešení úspor. Nezávidím,neodsuzují,jen se nestačím divit kam vše směřuje.

    OdpovědětVymazat
  8. Eliss, sice píšeš, že tě ekonomie bavila, na počátku nás informuješ o různých typech inflací, který každý se všeobecným přehledem automaticky zná, ale přitom jde vidět, že ekonomice vůbec nerozumíš. Tato inflace není způsobena Fialou, zajímalo by mě, z čeho odvozuješ, že je to nejhorší vláda, kterou máme. Naopak Fialova vláda přišla s pojmem Babišova drahota, inflace je celoevropský problém, souvisí se zvýšenou cenou energií atd., není to výmysl naší vlády, jak se tady snažíš podsouvat. A tvůj postoj k uprchlíkům je tristní, chtěla bych vidět tebe, pokud by zde byl konflikt a ty by ses rozhodla emigrovat....kdyby se k tobě chovali podle tvé logiky co popisuješ. Přišla bys defakto jen s kufrem, manžela bys měla někde na frontě a ostatní by na tebe koukali skrz prsty, protože jsi dostala 5000 jen tak! Je mi stydno, že jsou mezi nami občané, co smýšlí jako ty.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Rok se čtyřkou na konci

 Loňský Silvestr a oslavy nového roku u nás doma proběhly tradičně. Udělala jsem hromadu chlebíčků a jednohubek. Původně jsem myslela, že budeme s přítelem sami, ale nakonec přišla neohlášeně na návštěvu moje máma - ještě že bylo těch chlebíčků tolik! Na stole nechyběly ani tyčinky a brambůrky, prostě klasika. Chvíli jsme poseděli a povídali si o všem možném. Ač neohlášená návštěva, byla jsem moc ráda, že máma přišla. Původně jsme měli v plánu ještě procházku, ale tak nějak se nám po těch chlebíčcích nikam nechtělo. Tak jsem ještě nachystala další občerstvení, dosypala do misek brambůrky, a koukali jsme na televizi.  Vloni jsem také po letech dodržela pověru o praní prádla a nevynášení věcí z bytu - což se tedy týkalo odpadků. Mylně jsem se domnívala, že to platí jak na Silvestra, tak na Nový rok, ale na internetu jsem našla různé výklady. Ale nevadí, tak jsem si vyprala až dneska, a ten koš také nebyl ještě úplně plný. Tradičně si každý první den nového roku vaříme čočku s vajíčkem. N