Přeskočit na hlavní obsah

Síla reklamy

 S nějakým ovlivněním a nenápadnou manipulací ve formě reklamy se setkáváme takřka denně, někdy si to už ani neuvědomujeme. Děje se tak nejen při sledování televize, ale i při četbě novin, časopisů, prohlížení internetových stránek, někdy se reklama dostane i na místa, kde bychom ji úplně nečekali.

Když si, nejčastěji o víkendu, pustím večer televizi na nějaký pěkný film, už reklamy tak nějak nevnímám. Buď přepnu na jiný program, nebo sednu k počítači, případně jdu umývat nádobí. Ale některé reklamy z televize se prostě nedají nevnímat, protože jsou svou hlasovou stránkou tak neskutečně protivné a vlezlé, až se člověku chtě nechtě dostanou do hlavy, a pak mi stupidní znělka z reklamy zní v hlavě po zbytek dne.

Poslední dobou mi také přijde, že jsou ty reklamy, hlavně tedy večer mezi filmy, zase o něco hlasitější. Vím, že se to kdysi už řešilo, že reklamy nesmějí být o moc hlasitější než film, ale mám pocit, že to televize zase pomalu porušují. Vrcholem jsou pak reklamy uprostřed hlavních večerních zpráv, kdysi to bývalo na TV Nova, nevím jestli se to děje i dnes, protože zprávy na této stanici nesleduji, mám raději o něco solidnější zpravodajství.

Dalším typem reklamy jsou různé noviny a letáky. Kdysi mě už hromady letáků tak nehorázně vytáčely, že jsem na schránku dala cedulku: Reklamu nevhazovat! Ne všichni roznašeči to dodržovali, takže jsem pak cedulku sundala, protože mi to připadalo bezúčelné. Letáky si ze schránky vezmu, běžně si je prolistuji a vyhodím, případně některé nechám na mytí oken...

Někdy před třemi lety se chvíli i stávalo i to, že ve schránce jsme měli několik štosů letáků stejné značky. Dotyčnému roznašeči se nechtělo běhat po celé vsi s letáky, tak si prostě ulehčil práci a do jedné schránky jich nacpal několik.




Poslední roky se u nás vžil název product placement. Jedná se o zaplacené umístění konkrétních značek v podstatě čehokoliv (auto, drogerie, velký nadnárodní řetězec) a toto je podsouváno divákovi přímo pod nos.

Děje se tak v nově natáčených filmech, seriálech, ale je to moderní i u YouTuberů. Zejména asi ti mladší si tím takto můžou vydělat pár korun navíc, které se jim mohou hodit na další tvorbu. Na takové spolupráci není nic špatného, ale zase je otázka - mají ti propagující opravdu dobrou zkušenost s daným výrobkem, či to dělají jen a pouze pro peníze?

Těžká otázka, a neumím to úplně adekvátně posoudit. Kdybych dostala nějakou takovou nabídku na spolupráci, třeba propagovat něco na blogu, hodně bych váhala, jestli na to kývnout. Záleží i na tom, oč by se jednalo, pokud by to byla zajímavá spolupráce, třeba na recenzi nějaké knihy, ale jinak nevím, nevím...

Ještě tedy k těm "nenápadným" reklamám a propagacím v seriálech a filmech. Ještě před pár lety jsem koukala na Nově na nekonečný seriál Ulice. A stalo se opravdu často, že se v záběru objevilo logo velkého obchodního řetězce, popřípadě i jeho kmenové značky, a dialog postav vypadal chvíli asi takto:

"Dnes jsem nakoupila v ******** spoustu jogurtů v akci. Za takovou cenu je jinde nekoupíš! Navíc spadají pod tu jejich značku, to je opravdu záruka kvality. Jestli chceš, půjčím ti svoji slevovou kartičku, a můžeš si je nakoupit také!"



Ukázka českého seriálového product placement, posuďte sami, jak to celé působí, obrázek jsem našla na Google.com

Čeští tvůrci nejsou v tomto směru moc kreativní. Myslím, že to s umístěním této "skryté" reklamy moc neumí, je to často až nepříjemně okaté, a působí to až lehce trapně, a někdy se tomu s chutí zasměji. Ale pro tvůrce je to výhodné, oni dostanou peníze, výrobce propaguje svůj produkt, všichni jsou tedy spokojení a je jen na divákovi, zda se nechá reklamou ovlivnit či ne.

Mimochodem, product placement je v českých seriálech a filmech oficiálně povolen až od roku 2010, což jsem vůbec netušila.

Ovšem nedávno jsem četla zajímavý článek, který reklamu a s ní spojenou propagaci všeho možného, posouvá ještě o velký, a neskutečný kus dál. Tvůrci už do budoucna chtějí i vylepšit staré filmy tím, že do nich pomocí digitálního skenování přidají reklamu. Viděla jsem i obrázky, jak by to mělo fungovat, působí to realisticky a přirozeně.

Ale zase. Proč do starých filmů, které divák viděl již několikrát, cpát reklamu, a kazit tak atmosféru a poselství filmu? Myslím, že by to působilo rušivě a nevhodně a nedovedu si dost dobře představit, jak by to vypadalo v reálu. Zatím je to ale jen hudba budoucnosti, takže uvidíme!

Co si o "nenápadných" reklamách a propagacích myslíte Vy? Pročítáte si reklamní letáky, které chodí do schránky, nebo na ní máte také cedulku, že reklamu nechcete? Myslíte, že je reklam někdy kolem nás už moc? Je vhodné vkládat do starých filmů nové reklamy, nebo ne? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥



Nakonec přidávám ještě jednu, celkem hezkou reklamu na anglické kadeřnictví. Myslím že toto je ukázka opravdu vkusné reklamy. Do tohoto kadeřnictví by mě reklama se stromovým sestřihem nalákala :-)

Komentáře

  1. Jeidná reklama, ke které přijdu, je product placement nebo sponzoring youtuberů. Protože nemám televizi ani rádio ani poštovní schránku a v prohlížeči mam adguard, který vyfiltruje všechno, včetně reklamy na youtube. A když pak youtuber spustí "ale nejdřív si musíme promluvit o dnešním sponzorovi", tak přeskakuju. Takže spíš hlavně product placement a... to asi vnímám, nejde úplně nevnímat, co vidím na obrazovce :D Ale buď je to tak šikovné,ž e vědomě si nevšimnu, nebo tak nešikovné, že si to nejde neuvědomit. A nevím jak moc to na mě působí, protože buď tu věc koupím někde, kde jsem takové věci zvyklá nakupovat, nebo stejně zadám do googlu, co potřebuju, a řídím se cenou.
    Ale máš naprostou pravdu s těmi šílenými reklamními dialogy, co se dají občas zaslechnout v nějakém českém díle, to si pak člověk připadá, jestli to psala cvičená opice nebo co.

    OdpovědětVymazat
  2. Bohužel reklama tady je a nic s tim neudelame..U teklam v ZV vzdy vypiname zvuk..Ona skryta reklama snad je zakazana pod tu nou pokutou, ale TV stanice si z toho asi nic nedelaji a nikdo to nestiha...

    OdpovědětVymazat
  3. Jinak nam napis nevhazovat reklamu ma schrance pomohl

    OdpovědětVymazat
  4. Reklama je úplně všude a když čas od času vidím, jak vypadají weby bez AdBlocku nebo co všechno se bez něj přehrává na YouTube, dost se vyděsím. Smutné ovšem je, že podobné nástroje používá už hodně lidí, a tak se reklama přelévá do samotného obsahu třeba právě ve formě product placementu, kde už ji odfiltrovat v zásadě nejde. Tak aspoň že existují služby Spotify nebo Netflix. Sice nejsou zadarmo, ale zato ty ušetřené nervy!

    OdpovědětVymazat
  5. Manžel prohlíží reklamní letáky ze schránky a vybírá si, kde je něco levnější a chodí nakupovat do různých obchodů podle toho, co kde mají nejen levnějšího, ale i chutnějšího. Nenávidím reklamu OK a Alza.....Reklamy OK s kývajícímise lidmi s nasazenými zvířecími hlavami nechápu. Při reklamě si jdu na WC, umýt nádobí, nalít čaj, uvařit kafe, přečtu si e-maily na mobilu. .... Beru je tak, že jsou a snad je ani nevnímám.

    OdpovědětVymazat
  6. S reklamou to jde s kopce.
    Už je málokdy je vtipná.
    Nicméně při čtení tvého článku mne napadlo, že bych zase mohl přečíst klasickou detektivku "Vražda potřebuje reklamu" od Dorothy L. Sayersové.
    Mám rád postavu lorda Wimseye.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuto detektivku mám doma také, před lety jsem ji koupila v antikvariátu, ale ještě jsem se k jejímu čtení nedostala :)

      Vymazat
  7. Product placement v seriálech jako ve tvé ukázce je trapný. Na druhou stranu ty postavy musejí jezdit třeba někdy autem a proto mi připadá ještě trapnější, když někdy zamažou logo, aby nebylo vidět, ale všichni stejně poznají, co je to za auto. Ve skutečnosti nás taky obklopují reklamní tašky, loga, nápisy, takže to mě neruší, ale nesmyslná debata o slevových akcích nebo kartičkách ano.

    OdpovědětVymazat
  8. Já nemám ráda reklamu ve venkovním prostoru (různé banery na fasádách, reklamní poutače u silnic...). Letáky ve schránce mi nevadí . prolistuji, jestli nemají něco, co mi doma dochází zrovna ve slevě (mám v docházkové vzdálenosti několik SM různých řetězců, tak si občas místo nákupů vybírám právě podle aktuálních slev) a zrecykluji v tříděném odpadu. V televizi si všechno, nač chceme koukat, nahráváme, takže pak reklamy přeskakujeme.

    OdpovědětVymazat
  9. Docela by mne zajímalo co by se stalo, kdyby byly veškeré reklamy zrušeny. Myslím, že by se situace v prodeji tak moc nezměnila, ale ty šílené peníze, co se v reklamě protočí - kam ty by šly? Na telku skoro nekoukám, sem tam nějaký film a toulavá kamera, na reklamu vypínám zvuk a jdu vařit kafe nebo si čtu. Reklama je pro mne spíše jako upozornění, co si kupovat nemám. Co mne fakt štve, že když se koukám na internetu po nějakém výrobku, reklama na něj mne pak obtěžuje ještě hodně dlouho. To fakt nemáte soudruzi vychytané, už jsem si to koupila a další si kupovat nebudu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla by zrušena i veškerá televize, rádia a weby, které nejsou placené z poplatků/placené odběrateli jako HBO nebo Netflix, ale i tam by se to výrazně omezilo, protože by jenom velmi nízké předplatné nestačilo. Nevznikla aby velká část filmů. Které by vlastně taky nemohly mít marketing, tak by na ně moc lidí nechodilo, když by o nich nevědělo. Prodej základních věcí by se samozřejmě moc nezměnil, protože je lidi potřebujou dál, maximálně by se zúžil výběr, ale spousta dalších věcí by se taky vyrábět přestala. Mělo by to dopad i na profi sport, kdy by najednou kluby a sportovci neměli sponzory, protože ti by od nich nemohli na oplátku chtít reklamu. Youtubeři co to dělají pro zisk by se taky výrazně omezili, protože by přišli o sponzory. Vlastně nikdo by nic nesponzoroval, pokud by mu za to jako odměna nestálo čistě jen možnost si to odečíst z daní. Bylo by to velmi zajímavé, ale ty dopady by nakonec byly o dost větší než "prodávalo by se dál".

      Vymazat
    2. Mnohý příklad známe.
      Nova přestala sponzorovat blog.cz, páč se snížila návštěvnost a tím účinnost zde vyjevených reklam...

      Vymazat
  10. Na komerční tv stanice, kde program je jen věšáken na reklamu, se ze zásady nedívám. V době, kdy jsem byl ve finále Blogera roku jsem měl nabídek na spolupráci docela dost, ale všichni potenciální partneři cukli, když jsem chtěl sdělení zřetelně označit jako reklamu, za kterou jsem dostal zaplaceno, všichni si přáli, aby to bylo zmíněno jen tak mimochodem a vlastně utajeně jako mé bytostné osobní přesvědčení, a fakt si mysleli, že když zacinkají kasičkou, že se jim vrhnu k nohám :-). Takže jsme se nedomluvili.

    OdpovědětVymazat
  11. Eliss, zdravím. Já se na televizi dívám opravdu jen velmi zřídka, na rozdíl od mého muže. Jen slyším, jak ty reklamy řvou, když kolem procházím a opakují se pořád dokola, aby ovlivnily... Letáků nám dávají do schránky minimálně, asi není, kdo by je roznášel. Nejvíc se mi líbí reklama na to anglické kadeřnictví na konci Tvého příspěvku. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  12. Já osobně tvrdím, že mnoho reklam je nepravdivých a zavádějících. Naposledy například reklama jednoho obchodního řetězce tvrdí, že má 50% slevu na 10 rolí toaletního papíru, který nyní stojí po slevě !!! 60 Kč. Při tom běžně v obchodech je papír stejné značky, 8 rolí
    za 50 Kč. Tak by mě zajímalo, kde ten řetězec poskytl slevu, když určitě papír nakoupil daleko levněji, než drobný obchodník. A takových reklam je plno. Dáme mám výhodně to a to a nakonec...pravda je docela jiná a kdo uvěří, tak se později diví, nebo si reklamního triku ani nevšimne a žije v domnění že nakoupil opravdu výhodně

    OdpovědětVymazat
  13. Na reklamy moc nekoukám,většinou si jdu něco udělat.Nejvíce mě štvou reklamy na Youtube,tam je jich už hrozně.Háčkuji totiž podle videí tam a když zrovna počítám oka a skáče mi tam reklama,pěkně mě to naštve.Letáky ve schránce studuje manžel a tak ví,co je kde v akci.Mně to nezajímá.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  14. Všechny ty reklamy mě neskutečně vytáčí!!! Jenže asi s tím nic neuděláme. Snad jen nechat se vystřelit na Mars, ale nejsem si jistý, jestli i tam už nějaké nejsou. :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Na České televizi se mi líbí, že nedávají reklamy uprostřed seriálů/filmů. Na Nově jsem si už na to zvykla, ale reklama při zprávách? To mi přijde trapné...
    Reklama mi hodně vadila na Blogu. Jsem ráda, že tady se neobjevuje.
    Ségra mi říkala, že mobil nějak slyší, o čem se bavíš a to ti pak předhazuje. Hodně zajímavé!
    Dávat reklamy do starých filmů? To snad ne! Úplně by to film zkazilo.
    Jinak to kadeřnictví je parádní :-)!

    OdpovědětVymazat
  16. Na televizi prakticky nekoukám, ale reklamám se člověk nevyhne nikde. Na internetu na mě většinou skáčou personalizované reklamy připomínající stránky se zbožím, na které jsem koukala. Proto kde to jde, tak používám AdBlock. Sponzorované příspěvky na blozích neb IG beru s rezervou.

    Vsouvat reklamy do starších filmů mi přijde jako šílené zprznění, na které snad nedojde. Navíc by co dva roky museli film předělávat, protože zboží změní balení nebo se přestane prodávat a co pak?

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js