Na zprávy v televizi moc nekoukám, ale včera jsem udělala výjimku a po dlouhé době jsem si pustila zprávy na kanále Nova. Překvapilo mě nové studio a grafika, ovšem že by se mi zrovna líbilo, to se říci nedá. Zprávy jsem poslouchala tak na půl ucha, sledovala jsem u toho ještě videa na internetu a procházela různé blogy, když v tom jsem z televize cosi zaslechla a zdálo se mi, že snad špatně slyším.
No, slyšela jsem dobře, a na reportáž jsem zírala s otevřenými ústy a říkala si, že to snad není možné. Jedné rodině ze Šumperska přišlo vyúčtování za elektřinu. A v něm výše nedoplatku - rodina má zaplatit skoro 270 000 korun. Spotřeba měla být více než 57 000 kilowatthodin. Podle rodiny to není možné, že by za rok měla takovou spotřebu. V domácnosti prý vše fungovalo jako obvykle, žádné nové elektrospotřebiče, nic. Rodina se tomu nejprve zasmála s tím, že si z nich ČEZ dělá legraci. Fakturu nezaplatili, a dodavatel elektrické energie dům odstřihl od sítě.
Navíc si rodina ještě vloni měnila starý elektroměr za nový. A co je nejvíce zajímavé, že největší spotřeba elektriky měla být v létě, kdy se logicky méně topí a svítí.
To je tedy pěkně šílené. Takže elektrárna chce po lidech peníze za energii, kterou logicky nemohli obyvatelé malého domku spotřebovat, ani kdyby svítili od rána do večera. Elektrická zařízení přijel dokonce zkontrolovat revizní technik a ten jen kroutil hlavou. Prý se na rodinu napojila snad celá vesnice, nebo na ně někdo napíchl pěstírnu marihuany, která třeba v nějakém sklepě nebo speciálně vybavené místnosti spotřebovává obrovské množství energie, protože světla svítí ve dne v noci. No jo, jenže jak to zjistit, že se někdo na vaši přípojku nějak napojil?
Hrozné na tom je, že rodině pořádně nechce nikdo pomoci, peníze po ní chtějí i přesto, že chyba se nestala na jejich straně. Rodina podala trestní oznámení, ale přesto jsou od elektriky odstřiženi, protože fakturu prostě nezaplatí. Případem se prý už zabývá policie. Zabývá, ale můžou oni něco vypátrat? Pokud jsem to pochopila správně, tak rodinu připojí až zaplatí fakturu (více než čtvrt milionu korun, neuvěřitelné,) a k tomu si navíc bude muset zaplatit opětovně přípojku, což stojí asi tak dvě stě až pět set korun. A to ještě není vše.
Nová výše záloh za elektriku činí 19 500 korun. Tuto částku vypočítal automat. Takže někde se stala chyba, nebo dokonce trestný čin, pokud se na rodinu načerno někdo napojil. A nikdo to nechce pořádně řešit? Podle ČEZU se chyba nestala u nich, podle technika je vše v pořádku, elektroměr funguje, a přesto došlo v rodinném domku ke spotřebě, za kterou by se nemusela stydět malá továrna?
Pro srovnání, jaká by asi měla být normální spotřeba v domku, napíšu naše vyúčtování za elektriku. Nemáme sice domek, bydlíme v činžovním bytě, ale myslím, že by to mohlo být podobné, u rodinného domku třeba o něco vyšší.
Spotřeba v našem třípokojovém bytě za elektriku za období od září 2020 do září 2021 činí 2857 kilowatthodin. V roce 2020 to bylo 2718. Spotřebu máme tedy plus mínus stejnou. Topíme v kamnech a plynem, elektriku máme tedy na svícení. samozřejmě jedou počítače, sporák máme na plyn a topení také. Za plyn alu ušetříme, protože většinu zimy topíme v kamnech, takže u plynu máme vždy přeplatek.
I přes to, že rozdíl ve spotřebě elektriky není tak velký, přesto jsme letos poprvé po několika letech docela dost dopláceli právě za elektriku. Jednak se zvýšila cena energie, a pak nám také skončila sleva, kterou jsme měli na tři roky, kterou nám ČEZ nabídl, když jsme chtěli přejít k jinému dodavateli. Takže teď je to tak, že tu slevu si zase dodavatel vybere po troškách zpátky. Ale i tak si myslím, že naše spotřeba je v normě, a to se snažíme ještě s energiemi šetřit, například zbytečně nepřetápíme, nesvítíme, když není třeba a tak dále. Ušetřit se dá na všem, když se člověk snaží.
Když porovnám naši spotřebu se spotřebou rodinného domku, hlava mi to nebere, kde mohli nabrat takové množství energie. Strašné.
Doufám, že rodině někdo nějak pomůže, nějaký advokát, policie, nebo že ČEZ vše znovu a pořádně prošetří, protože to prostě není normální. Jasně, někdo může říci, že rodina si měla průběžně hlídat stav elektroměru, jenže koho by to mohlo napadnout, zvláště když došlo k instalaci nového elektroměru, že. Připadá mi hrozné, že se něco takového může stát, a všichni od toho dávají ruce pryč a ani pořádně nechtějí zjistit, kde se stala chyba. Rodině přeji, aby se situace brzy vyřešila, protože si nedovedu představit, že by se mi stalo něco podobného.
A bohužel bude hůře, protože příští rok se bude elektrika a plyn zdražovat o desítky procent, takže přidám jen citaci jednoho pána: "Drahá energie změní naše chování." Ještě, že si v zimě topíme povětšinou dřevem, ale i to se bude nejspíš pořád zdražovat... Asi to tak pro většinu domácností bude, že budeme muset přemýšlet nad tím, jaký spotřebič a na jak dlouho si jej pustíme. Což už připouští i další experti. A zase na to nejvíce doplatí ti nejchudší. Bohužel.
Co si o tomto myslíte Vy? Slyšeli jste o případu, nebo jste o něm četli na internetu? Překvapilo Vás někdy nepříjemně vyúčtování za energie? Měli jste někdy vadný elektroměr nebo plynoměr a museli jste to řešit s dodavatelem energií? Napište mi do komentářů!
Přikládám ještě odkaz na článek, kde si můžete o celém případu přečíst více:
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/445048-sok-u-doplatku-za-elektrinu-rodina-ze-sumperska-ma-zaplatit-skoro-270-tisic
Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥
Zprávy neposlouchám už pár měsíců, ale zprávy na serverech čtu a tohle jsem náhodou zaregistrovala. Je to šílené, snad se to vysvětlí, tipuji na rozbitý elektroměr nebo na černou přípojku, ale i tak si takové množství odebrané elektřiny nedovedu moc dobře představit.
OdpovědětVymazatTo je strašné! Je mi té rodiny moc líto. Nechápu, že ČEZ nechápe a neuzná, že se někde stala chyba. Ještě je od elektřiny úplně odstřihnou. No comment opravdu. Snad se co nejdříve situace vyřeší ve prospěch rodiny.
OdpovědětVymazatZajímalo by mě, zda by se to přihodilo i občanům celoživotně nepracujícím.... ale asi ne ti vědí, jak ze státu dostat peníze.
OdpovědětVymazatTo je strašné. Přiznám se, že zprávy na Nově nesleduji. A tohle mi nejspíš uniklo i na internetu - takže koukám nevěřícně na tvůj článek. Je to opravdu strašné.
OdpovědětVymazatNa podobných příbězích je vždycky nejhorší ta obrovská bezmoc. Na všech stranách jenom samé předpisy, automaty a "to nejde". Doufám, že se to nakonec všechno vysvětlí a dobře to dopadne, protože platit čtvrt milionu za elektřinu... to by byl docela horor.
OdpovědětVymazatEllis, tu reportáž jsem také viděla a vyrazilo mi to dech. Vůbec nechápu, jak je možné, že člověk nemá dovolání nikde a takový bohatý koncern to vůbec neřeší. Pokud je na spotřebitele někdo napojen, měli by to zjistit. Pokud je špatný nový elektroměr, tak je to vina distribuční sítě a vůbec nechápu jak je možné, že je chtějí ještě potrestat vysokými zálohami a ještě splacením nesmyslné spotřeby. Ta bezmoc té rodiny je hrozná a nikdo to neřeší nebo řešit nechce. Jak je vidět, tak se vyplatí elektroměr měsíčně kontrolovat, což já dělám...Jinak pokud se zúčastníš výzvy, tak jsem změnila termíny zveřejnění příspěvků a klidně se přidej. Není to soutěž o nejlepší fotografii, ale je to o kráse a proměny přírody a každý to vidí jinak. Prostě jen pro potěšení. Fotit lze i mobilem. Také jím často fotím...Měj se hezky.
OdpovědětVymazatTo by jim měl ČEZ jako kompenzaci koupit elektromobil...
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatTohle můžeš klidně smazat, zamotala jsem se tam do jedné věty, tak jsem to přepsala radši znovu :)
Vymazat"Doufám, že rodině někdo nějak pomůže, nějaký advokát, policie, nebo že ČEZ vše znovu a pořádně prošetří, protože to prostě není normální. Jasně, někdo může říci, že rodina si měla průběžně hlídat stav elektroměru, jenže koho by to mohlo napadnout, zvláště když došlo k instalaci nového elektroměru, že." - když to je právě prostě to, co mají dělat k dodržení prevence a zabránění vzniku škody podle práva. Fakt zkrátka je, že v tuhle chvíli existuje smlouva mezi ČEZ a rodinou k tomu odběrnému místu, na tom odběrném místě evidují takový odběr, a tomu odpovídá taková částka. A protože je to místo na jméno té rodiny, tak to má zaplatit ta rodina. Pokud ČEZ nevidí žádné pochybení u sebe, je to opravdu na té rodině, která musí prokazovat, že to není jejich vina a že nemohli zjistit včas, že se na ně někdo napojil nebo se stalo něco jiného. Takže buď najdou viníka sami, nebo budou mít v ruce rozhodnutí, že to způsobil někdo jiný, jedině potom by to platit nemuseli. Ale tím dluh nemizí, tím se jen přesouvá na toho, kdo ho způsobil. Pokud bylo tolik elektřiny doopravdy odebráno, někdo ji prostě bude muset zaplatit. Kdyby ČEZ chtěl být "hodnější", tak s nimi uzavře dohodu o nějaké odložené platbě, ale ani to od něj nejde jen tak vyžadovat. Je to smutný, být to já, tak mě asi klepne, vypadá to, že jestli to není porucha na zařízení, tak že se na ně někdo napojil, ale to nemusí zajímat z právního hlediska ČEZ. Měli jsme trochu podobný případ s vodou, kde byla závada na trubce, spotřeba šílená, odběratel to ale musel zaplatit a potom se soudit s tím, koho považoval za viníka (správce budovy za to, že únik vody neohlídal a včas nezjistil) a chtít po něm kompenzaci. Vodárnu, stejně jako v tomhle případě ČEZ, nemuselo vůbec nijak zajímat, co a kdo za to může, pokud to není závada u nich, měli tu pohledávku, kterou bylo třeba zaplatit, a pokud by se viník nedohledal nebo se neprokázalo, že tomu "majitelé odběrného místa" nemohli zabránit, tak platí oni... Tak to prostě funguje.
OdpovědětVymazatTo je strašné. Navíc elektroměr u nás v bytovce není, je na chodbě, tak nevím kdo by se tam mohl napojit, když se do baráku jen tak nedostane. TO JE HRŮZA!
OdpovědětVymazatTaké jsem to viděla a slyšela.. neskutečné. Přece logicky někdo nemůže mít takovou spotřebu... :((
OdpovědětVymazatOtázkou je, zda dobře uzavřeli stav ze starého měřidla a k němu přičetli nový údaj, protože to také mohli vzít z nového, který ze starým neměl nic společného, mohlo se to brát jako přetočení přes devítky a vyhodnocení neúměrně velké spotřeby.
OdpovědětVymazatNám se jednou stalo, že v době, kdy jsme nebyli k zastižení, jsme měli údaj opsat a nalepit na dveře, odkud si ho pak zaměstnanec elektrárenské společnosti opsal. A já jsem zadal údaj i s desetinnou částí, desetinnou čárku však nevzali v potaz a najednou to bylo 10krát víc. Vysvětlilo se to však snadno, vyfotografoval jsem aktuální stav a ukázalo se, že účtovaná hodnota se skutečnosti zdaleka neblíží a reklamaci uznali.
Ahoj Eliss,
OdpovědětVymazatjsem moc zvědavá, jakou to bude mít dohru.
Měj se krásně,
Hanka z ciculka.cz
Eliss, zdravím. Zprávu jsem zaznamenala a nejhorší je ta bezmoc, když s tím vlastně nemají nic společného... Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz