Knižní recenze 222 Vražedná aplikace

Autor: Robin Cook

Žánr: Thriller, Krimi, Z lékařského prostředí

Obsah: Radiolog George Wilson pracuje ve zdravotním centru v Los Angeles. Jeho práce je poměrně monotónní, ale to Georgeovi vyhovuje. Raději bude sedět celé dny v kanceláři a zkoumat snímky z rentgenů, než mluvit přímo s pacienty a sdělovat jim často nepříjemné zprávy.

George se totiž vzpamatovává z nepříjemného traumatu. Před třemi měsíci totiž zemřela jeho snoubenka Kasey, a jediné, co mu pomáhá alespoň na chvíli zapomenout na ničivou ztrátu a zaplnit prázdno ve svém životě. Profesní kariéra se mu totiž začíná rozjíždět. Z čiré zvědavosti - a také proto, že chce konečně trochu vypadnout ze své ulity osamění - přijme George pozvání od bývalé spolužačky Pauly, se kterou bývali přátelé na lékařské univerzitě, a vyrazí na konferenci zdravotní pojišťovny Amalgamated. Má to být na téma řešení s nedostatkem praktických lékařů.

To, co George uvidí ve velké hotelové hale, jej naprosto odzbrojí. Vypadá to, že se stává svědkem historického okamžiku. V hale jsou přítomni velikáni známých značek jako je Apple, Microsoft či Google. Nejvíce ale George překvapí, že je přítomen i jeho šéf a uznávaný radiolog Clayton Hanson. A samozřejmě také Paula, bez které by se na prezentaci vůbec nedostal.

Nejvyšší šéf Amalgamated svou prezentací spustí obrovskou vlnu zájmu. Představí totiž zcela novou mobilní aplikaci s názvem iDoc. Tato aplikace je zatím v testovacím režimu, ale stovky účastníků testu si ji nemohou vynachválit. Jedná se o mobilního lékaře, který má být pacientovi k dispozici čtyřiadvacet hodin denně. Podle biometrických znaků pozná jeho aktuální psychický stav, změnu zdravotního stavu a dokonce připomíná a dávkuje léky. iDoc na základě vzorku slin, moči či kapky krve provede analýzu, a na základě své diagnózy dokonce pošle email do nejbližší lékárny, kde už na pacienta čeká recept.

George je z nové aplikaci v rozpacích, zejména i proto, že se před lety zmínil Paule o nápadu na podobnou aplikaci, a jak se zdá, ona ji dokázala převést ve skutečnost. Cítí to tedy trochu jako podraz, na druhou stranu je rád, že se jeho nápadu někdo chytil. Ačkoliv on z toho neuvidí ani dolar.

Jenže vše se začne komplikovat, když zanedlouho zemře několik pacientů, kteří byli účastníci testu aplikace, a George je snímkoval. A ke svému šoku se dozví, že i Kasey měla ve svém chytrém telefonu tuto aplikaci, ale kvůli mlčenlivosti ve smlouvě mu o ní nic nemohla říci. Zmocní se jej podezření. Je možné, že "zázračnou" aplikaci napadli hackeři? Nebo se snaží problémy s aplikací zamaskovat nejvyšší vládní úřady?

George se pouští do nebezpečného pátrání, které může ohrozit nejen jej a jeho kariéru lékaře, ale i nespočet dalších lidí...

Hodnocení: Thrillery z lékařského prostředí jsem jednu dobu měla ve velké oblibě, ale před pár lety mě tato fascinace opustila a já začala číst něco trochu jiného. Myslím, že toto téma je poměrně depresivní, protože já moc nemusím prostředí nemocnic a lékaře ani ve filmech nebo seriálech.

Nicméně když jsem viděla v knihovně tuto knížku na poličce s novými tituly, odnesla jsem si ji nakonec domů. Od Robina Cooka jsem v minulosti již četla několik románů a moc se mi líbily. Na knížce mě hlavně zaujal název. Dnes je v plném proudu doba chytrých telefonů a různých více či méně užitečných aplikací, tak jsem byla zvědavá, jak toto téma pojme autor.

A musím říci, že to bylo z mnoha důvodů zajímavé čtení. Už jen ta myšlenka - nebudeme muset chodit k lékaři, nebudeme se muset stresovat čekáním v ordinaci a třeba i nepříjemným chováním lékaře, protože budeme mít toho svého pořád u sebe - zní na první pohled skvěle. Jenže autor předestírá čtenáři, že to může mít i své velmi stinné a nebezpečné stránky.

Ze zvědavosti jsem se podívala na internet, zda existuje nějaká podobná lékařská aplikace na internetu. A narazila jsem na stránku https://programhplus.cz/mobilni-aplikace. Tato aplikace například umožňuje video hovory s lékařem, nabízí přehled veškeré medikace, kterou má pacient napsanou, připomíná dohodnuté termíny kontrol, ale také třeba může sdílet data o pacientovi mezi rodinnými příslušníky.

Je otázkou, zda je to dobrý krok kupředu. Je tu i otázka toho, že ne každý chce mít chytrý telefon - staří lidé s tím třeba neumí zacházet. Já osobně bych si žádnou podobnou aplikaci nestáhla. Sice mám chytrý telefon, ale používám ho jek k fotografování, volání, psaní SMS a občasnému surfování na internetu. Aplikace mě moc neberou. Jediné co pravidelně sleduji je Aladin na počasí. Kdysi jsem na mobilu hrála i nějaké hry, ale to mě dávno omrzelo.

Knížka se mi líbila, autor má dobrý styl vyprávění, moc dobře se to četlo. Nevadily mi ani cizí a neznámé lékařské názvy, protože jsem si je hledala na internetu. Je ale pravdou, že na konci mohl být slovníček vysvětlující některé pojmy, čtenář by tak byl více v obraze. Ale nevadí. Vražedná aplikace mě bavila od začátku až do konce, dvě stě osmdesát stránek jsem přelouskala za tři večery, protože jsem se nemohla dočkat toho, jak to celé skončí.

Závěr byl vlastně takový dvojitý a zůstal otevřený, takový záhadný, takže čtenář si mohl domyslet, jak to celé skončí, a je na každém, jestli si zvolí tu lepší nebo horší variantu. Z postav mi byl pořádně sympatický jenom George, kterého mi bylo hodně líto kvůli jeho ztrátě, jinak mi všichni připadali takoví... No, divní.

Celkově hodnotím knížku docela vysoko, protože je opravdu čtivá a téma je myslím hodně aktuální a k zamyšlení. Rozhodně si plánuji od autora v brzké době zase něco přečíst.

A co Vy? Četli jste něco od Robina Cooka? Máte rádi knihy z lékařského prostředí? Používáte pravidelně nějaké aplikace v mobilu? A stáhli byste si do mobilu nějakou lékařskou aplikaci? Myslíte, že jednou je budeme pravidelně používat? Napište mi do komentářů!