Přeskočit na hlavní obsah

Jaro v plném proudu, ale...



 Jaro pro mě dlouhé roky představovalo jedno z nejoblíbenějších ročních období, hned po podzimu. Příroda se probouzí po dlouhém zimním spánku, slunce konečně začíná vysílat více hřejivých paprsků, vše kolem se zelená a kvete a je to takové veselejší.¨

Před čtyřmi lety pro mě ale začátek jara představuje v mnohém ohledu i tak trochu noční můru.

Začala mě trápit pylová alergie, která propukla zničehonic. Najednou jsem se začala budit pozdě v noci, nemohla jsem dýchat, nos jsem měla ucpaný rýmou a k tomu se ještě přidal suchý, sípavý kašel. Nejprve jsem si myslela, že to vše je vyvoláno stresem. Tehdy jsem ve škole neprožívala nejlepší období, studovala jsem obor, který mě ani trochu nebavil, a do školy jsem chodila často se špatnou náladou.

Dlouhé týdny jsem ale tento zdravotní neduh neřešila. Ráno sice přetrvávala otravná rýma, při které mi tak teklo z nosu, že jsem nestíhala smrkat, ale pořád jsem si říkala, že to přejde. Mám totiž v povaze to, že nerada chodím k doktorce, mám vždycky pocit, že ji otravuju, a snažím se své nemoci často zlehčovat. Jenže když už to nepříjemné noční buzení probudilo, a já měla problém se nadechnout, půl hodiny jsem sípala u otevřeného okna a bylo mi zle, rozhodla jsem se k doktorce zajít.

Ta mě vyšetřila, vyptávala se na všechno možné, a nakonec konstatovala, že to nejspíše bude alergie na nějaký pyl. Dostala jsem recept na Flonidan, což je antihistaminikum, a také inhalátor Ventolin, to kdyby se mi opravdu špatně dýchalo. A na podzim mě objednala na alergologii, ono se to vyšetření prý musí dělat tehdy, kdy už nelétají žádné pyly.

Takže celé jaro a léto jsem brala tabletky, dvakrát jsem musela použít i inhalátor, když se příznaky zhoršily, ale jinak jsem se cítila zdravotně docela dobře.

Někdy v polovině září jsem vysadila Flonidan, a dostavila se k vyšetření na alergologii. Tam se paní doktorka vyptávala na spoustu věcí, včetně toho, kdy začaly příznaky, pak také, jestli mám doma nějaké zvíře, jestli mám doma nějaké květiny a tak.

Pak mi nanesla, tuším na zápěstí, vzorky těch alergenů, a posadila jsem se v čekárně a čekala na výsledky. Byly tam právě nějaké ty pyly, asi i prach, a taky i nejspíše psí chlupy, když mám doma psa.

Čekání bylo úmorné, pořád jsem zkoumala ty tečky na rukou, zda to něco udělá, nebo ne. No, nic se nedělo. Testy alergii neprokázaly. 

I s papírem s výsledky jsem se vrátila k obvoďačce. Ta mi vysvětlila, že negativní výsledky nemusí znamenat, že alergii na nic nemám. Alergenů je prý tolik, a zvláště i těch různých pylů, že na to nikdy nemusí přijít, co mě vlastně v tom vzduchu tak dráždí.

Doporučila mi ale Flonidan brát preventivně po celý rok, prý nemůže vědět, kdy mi to zrovna vypukne v plné síle. Takže vždycky si zavolám o recept na tři měsíce, devadesát tablet, a už více než tři roky beru každý den jednu tabletku. Jsem na ně zvyklá, a nemám pocit, že by mi nějak ubližovaly nebo bych se po nich cítila nějak divně. Četla jsem, že některé uživatele po nich trápí spavost, to se mi naštěstí neděje.

Příznaky tak nějak ustoupily, poslední dva roky se cítím docela dobře. Trochu se to zhoršilo s povinným nošením roušek a respirátorů, to se mi často špatně dýchalo, třeba v autobuse, nebo v obchodě, tam, kde bylo hodně lidí a vydýchaný vzduch.

Jenže tento týden ve čtvrtek na mě alergie znovu zaútočila, a to i přes pravidelné užívání léků. Paradoxně jsem ten den ani nebyla na procházce, tam jsem byla ve čtvrtek, a v lese se mi nic nedělo.

A ve čtvrtek to začalo. Vstávala jsem do práce až v šest, jenže jsem se vzbudila už kolem čtvrté. Zase hrozná rýma, kašel, intenzivní kýchání. Když jsem šla venčit psa, málem jsem netrefila zpátky domů, do dveří, protože mě začaly tak hrozně pálit a slzet oči, že jsem neviděla skoro na cestu. Rychle jsem musela utíkat na toaletu, utřít si oči, vysmrkat se, ale pořád to nemělo konec.

Dvacet minut jsem seděla na koberečku, smrkala a utírala si slzící oči. To byl fakt masakr.

Po sedmé jsem vyrazila do práce, slzení pokračovalo, cestou jsem posmrkala celé balení papírových kapesníků. Navíc jsem se fakt cítila mizerně, jako by mě přejel kombajn, a to jsem vstávala o dost později, protože na brzkou ranní směnu nebyla práce.

Po příchodu do práce se to uklidnilo, jen ta protivná rýma ne a ne přestat, ale oči už naštěstí nebolely. 

Včera mi bylo celý den fajn, i když jsem vstávala do práce už po druhé hodině ráno, celý den se mi nic nedělo. Jenže dneska?

Je sobota, těšila jsem se, jak se vyspím. Jenže jsem vstala už ve čtyři, zase rýma, kašel, a dokonce mě bolí v krku. A nachlazení to určitě není, protože se necítím nemocně. Cítím se sice unaveně, a tak nějak "přejetě," ale rozhodně je to jiné, než když mám třeba běžné nachlazení. Ráno jsem ani nemohla vstát z postele, jak jsem se cítila mizerně.

Teď už je to lepší, jenže pořád to není ono. Smrkám, kýchám, a hlavně ta únava je to nejhorší. Už jsem měla dvě kávy, a vůbec její účinky necítím. Tak nevím, co s tím? Léky beru pořád stejně, jenže mi přijde, že někdy vůbec nezabírají, protože je to tak, jako bych si ráno žádnou tabletku nevzala.

V úterý jdu k doktorce na pravidelnou prohlídku do práce, potřebuju potvrdit papíry, takže jí to zkusím říct, ale nevím, jestli s tím něco zmůže.

Koukala jsem i na webové stránky www.pylovasluzba.cz, jaké pylové alergeny jsou teď aktivní, a je to bříza, pampeliška, dub, jasan, habr a vrba. Tak nevím. Pampelišek tu máme v okolí docela dost, břízy také, vrbu má na zahradě sousedka naproti, jenže co to může způsobovat? Je dost těžké tu alergii zpracovat, když vypukne nečekaně, vůbec nevím, co je tím základním spouštěčem, a nevím, čeho se vyvarovat a na co si dát pozor.

Jsem zvědavá, co mi na to doktorka v úterý řekne, možná mi vymění léky, nebo mě zase na podzim pošle na vyšetření, kde na nic nepřijdou. Já fakt nevím, ale tohle mi dost otravuje život.

Potřebovala jsem se z toho všeho už dnes vypsat, protože nevím, co s tím, a dost mě to trápí.

Na závěr přidávám alespoň pár jarních obrázků, které jsem vyfotila u mámy na zahrádce, jak všechno krásně kvete. Přitom právě na návštěvě zahrádky se mi alergie vůbec neprojevila...







Máte také s alergií nějaké zkušenosti? Byli jste někdy na vyšetření na alergologii? Máte alergii na pyl, prach, na nějaké druhy jídel, nebo na něco úplně jiného? Pomáhá Vám ke zmírnění příznaků alergie i něco jiného než léky? Napište mi Vaše rady a postřehy do komentářů, moc ráda si je přečtu!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný jarní den, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Máš asi tři možnosti. 1)Máte v noci přetopeno a to alergický zánět může zhoršit at už je jakéhokoliv původu. 2)Dělá ti problém něco co máte v domě, klidně parfém nebo osvěžovač vzduchu. 3) Tvá reakce na setkání s alergenem je opožděná. To jsem taky měl, nikdo mně nechtěl věřit, že mám alergii na seno při hrabání. Já jsem nepatřil k těm, kteří hned nosem troubili jak na lesy. Problémy se dostavily několik hodin po vystavení alergenu. Byl o to horší spojený s dýcháním. Alergií jsem se nezbavil ale už jsem si vypěstoval dost velkou odolnost. Prášek použiju jen když vidím sobě nerovné. Funguje i když už je několik let prošlý. :-D O tom jak jsem se samoléčil a léčím zde psát nebudu, abych náhodou špatným příkladem někomu nepoškodil zdraví. ;-) Dnes vím, že pokud nějsem alergenu vystaven pořád v kuse (práce na seníků, čištění chlívku, řezání dříví, pohyb v rozkvetlém sadě, mazlení s kočkama atd.), dokážu to rozdýchat. Já měl alergie od dětství, tam je šance že vymizí. Když ji chytneš v dospělosti už takové naděje nejsou...

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem taky alergik - asi nejvíc na břízu a lísku, ale i na ostatní "jarní" stromy. A taky na syrové brambory - mám problémy je škrábat - kýchám u toho jak blázen.
    Alergie, co vypukne v noci, by mohla být alergie na roztoče. Jestli máte peřiny a polštáře z peří, tak to zkus vyměnit za umělé vlákno (a asi to bude chtít pořádně vyluxovat matraci, aby ses jich a jejich zbytků zbavila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Test na roztoče patří ke klasice, kterou v ordinaci člověku píchnou pod kůži. Při takových problémech pochybuju, že by nevyšel pozitivně. Já měl na obou rukách tehdy kola jako od vozu, at mně napíchali co chtěli... Ale je fakt, že jsem se dost osypal z léků a pak mně alergii na ně nezjistili ani z odběru krve, což mě tehdy udivilo.

      Vymazat
    2. Je pravdou, že tehdy mi na alergologii na roztoče testy nedělali, nebo si to nepamatuju... Ale mám pocit že jsme se tam o tom fakt nebavili.

      Vymazat
    3. Roztoče jsem nezmínil, protože jednak jsem myslel, že ti určitě na ně dalali testy a protože ty problémy jsou nárazové. Vysávání a duté vlákno je fajn věc, ale jedině co na ně opravdu platí jsou teploty hluboko pod bodem mrazu cca. -20C a větrání peřin. Ve velkém mrazáku můžeš nechat přemrznout polštář i přikrývku. S matrací pokud není odnímatelná je to ale problém. Také je možné, že ti přestávají učinkovat léky, je dobré je občas vyměnit.

      Vymazat
  3. To zní jako naprosto ukázková alergie, takže se fakt divím, že ti na vyšetření nic nenašli. Mně takhle našli alergií několik, pak jsem se řadu let léčila vakcínami a některé alergie zmizely úplně (pylové) a jiné se docela výrazně zmírnily (roztoče). Tak snad napodruhé budeš mít větší štěstí a někdo ti pomůže - protože s těmi příznaky, které popisuješ, už by to nebyla žádná sranda.

    OdpovědětVymazat
  4. Musím to zaklepat, zatím se u mne žádná alergie nevyskytla...

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám asi na řepku, tak několik týdnů kýchám, ale taky to není každý den. Zatím jsem s tím nebyla.

    OdpovědětVymazat
  6. Já Ti hlavně přeji, aby ses alergických příznaků co nejdříve zbavila a mohla si užívat jara plnými doušky. Já osobně jsem spíš alergická na neslušné chování některých lidí. V přírodě je mi fajn.

    OdpovědětVymazat
  7. naštěstí na alergie netrpím, ale kamarádky v okolí mají... jedna má na řepku olejnou a druhá na šeřík a jiné další pyly :/

    OdpovědětVymazat
  8. Já Ti můžu jen popřát, abys toto období kvetené zvládla co nejlépe.

    OdpovědětVymazat
  9. Eliss, člověk bez alergie aby teď pohledal. Já se dusím v přítomnosti koček, kýchám, i když je řepkové pole ještě někde za rohem. Tomu se ale mohu bez problémů vyhnout. Horší je alergie na prach - to odnáší oči a je to hodně nepříjemné.
    Drž se! Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
  10. Taky mám zjištěnou alergii,ale na docela zvláštní věci a v lednu jsem byla na alergologii a zjistili mně ještě na roztoče.U mě se to projevuje kašlem,mám pořád zahleněný krk.Prý to dělá zadní rýma.Dostala jsem léky a kapky do nosu.Chvíli jsem měla pokoj a opět kašlu a dost.Nevím,co s tím.Občas se mi taky hůře dýchá

    OdpovědětVymazat
  11. To je opravdu divné, že se ti to projevuje na procházce, ale když jsi byla na zahradě, tak nic. Pamatuji si, jak jsi před 4 lety psala o začátcích alergie. Když jsem byla malá, měla jsem alergii na břízu a na koně (!) ano, opravdu na koně. Teta je alergoložka, takže mi zakázala ke koním chodit. Já ji neposlechla, protože láska ke koním je silnější než nějaký rozkaz a paradoxně se mi alergie vytratila! Hodně zajímavé
    Snad ti na prohlídce pomohou a budeš brzy zase v pořádku <3

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Eliss, dva z mých tří synů trpěli od dětství na alergie. Jednomu to v dospělosti samo vymizelo, druhý s tím má pořád velké problémy, špatně se mu na jaře dýchá, má ekzémy... Ke zmírnění mu hodně pomáhá pobyt u moře. Přeju Ti hodně zdraví! Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js