Přeskočit na hlavní obsah

Novodobá zlatá mládež

 Formát reality show různé české televizní stanice vysílají poměrně často. Ať už jde o pěvecké, kulinářské nebo náhled do soukromí různých celebrit.

A pak jsou tu reality show trochu jiného typu. Vezmeme partu lidí, zavřeme ji do jedné velké vily. Výběr účastníků je nejlépe poskládat tak, aby tu bylo co nejvíce rozdílných typů. Budou vznikat konflikty, hádky, ale divák se může těšit i na pořádnou dávku romantiky či erotiky. Soutěžící také nedostávají žádné informace ze světa "tam venku." Do dané vily nainstalujeme kamery, nejlépe i ty skryté, mikrofony, a zábava může začít.

Samozřejmě tu musí být pořádná motivace - pro výherce pořádně tučný šek.

V roce 2005 se poprvé podobná show objevila i u nás. Na TV Prima se začali vysílat VyVolení. Já jsem tehdy chodila ještě na základku, takže se mi tento pořad líbil. Bylo to něco nového, každou chvíli jela v televizi na tento pořad upoutávka, takže jsem pár dílů viděla. Ale už si je upřímně zase tak moc nepamatuji. Většina z diváků si však pamatuje výherce, kterým byl cholerický homosexuál Vladko Dobrovodský. Následovaly další série, protože divácká sledovanost byla dost velká, ale žádné už se, myslím, ani nepřiblížily úspěchu první série.




Konkurence mezi televizními stanicemi udělala své, a TV Nova začala vysílat něco podobného VyVoleným. Show dostala název Big Brother. Produkce vybrala další partu exotů, nahnala je do velkého baráku s kamerami, mikrofony. Diváci zde hlasovali prostřednictvím SMS o tom, který zoufalec postupně každý týden opustí vilu. Pořadem nás provázel tehdy ještě mladý Leoš Mareš.

Opět jsme se mohli dočkat pikantních záběrů na bouřlivý sex, alkoholové dýchánky ve vířivce a jiné lahůdky. Přiznám se, že jako dítko mě toto nesmírně bavilo, a dokonce více než konkurence na Primě. S odstupem let bych to ale vnímala jinak.

Těžko posoudit, která televizní stanice byla při realizaci podobné show  úspěšnější, ale kdovíjakých kvalit nedosahovala nejspíše ani jedna. Ale když jste dítě, prostě to neřešíte, já tehdy hltala vše, co bylo v televizi s nadšením, protože v té době jsme ještě neměli internet.

Dlouho se žádná podobná reality show v TV nevysílala. Tedy, ta z české produkce. V Americe jsou dost populární domácí show, kdy můžete sledovat rodinný život vybrané domácnosti, který často není právě tak růžový, jak to na první pohled vypadá.

Proto, když devatenáctého dubna odstartovala na TV Prima pilotní epizoda reality show Like House, byla jsem k tomu celkem skeptická. Tyto show podle mého mínění tak docela nepřirostly k srdci českého diváka, spousta lidí vnímá tuto zábavu jako pokleslou.

Neměla jsem v úmyslu se na Like House dívat, ale nakonec, když jsem byla nemocná, jsem si pár dílů ze zvědavosti pustila. Hlavními aktéry jsou tentokrát "influenceři." Influencer je ve zkratce člověk, který prostřednictvím sociálních sítí ovlivňuje ostatní lidi.

Jsou to YouTubeři, TikTokeři a mladí postující svoje fotky na Instagram. O tom, jak velký je jejich přínos pro společnost, by se dalo polemizovat. Dnešní mladí však tráví na mobilu a počítači spoustu času, a tak je baví a asi i naplňuje sledovat své idoly a brát je jako modly.

Všichni nejsou špatní. Mě se tento trend celkem vyhýbá, ale i já sleduji na YouTube pá zajímavých kanálů, zejména mám ráda ty o záhadách. Když se někdo vydá pátrat do terénu a lovit duchy, tak mi to přijde mnohem zajímavější než nějaké praštěné výzvy, při kterých se třeba plýtvá potravinami, viz třeba právě i jeden z účastníků Like House, který se před lety koupal ve vaně plné mléka.

Like House bude útočištěm po dobu tří měsíců pro sedmičku těchto mladých lidí, kteří na internetu ovlivňuji mladé. Výherce získá půl milionu korun. Prostřednictvím jakési umělé inteligence, hlasu z repráčku, jsou soutěžícím sdělovány jejich úkoly, výzvy a jiné věci. Nepochopila jsem, po jak dlouhé době nějaký účastník půjde z kola ven, ale toto hlasování je částečně i na divácích. ( Teď jsem na internetu zjistila, že nikdo nevypadává, což nechápu, jak to tedy funguje...) Stačí si stáhnout jakousi aplikaci do chytrého telefonu.

No, to je tak ve zkratce. Účastníci mají k dispozici mobilní telefony, internet na víkendy jezdí domů a pak se vrací do vily. Což už dává tušit, že je to tak trochu ošizený koncept podobné show. Nebylo by tedy lepší je nechat tam po celou dobu?

To ale není jediný přešlap produkce. Tím je výběr soutěžících. Některé znám podle jména, právě i onoho Datla, který se koupal ve vaně plné mléka. Dále mi byl povědomý tak jeden člověk. A zbytek neznám, a to nejsem zase tak stará. Je to samozřejmě i tím, že mě sociální sítě, krom YouTube a Facebooku, neberou. Instagram ani TikTok nemám a nemám pocit, že bych o něco přicházela.



Soutěžící tedy nejsou pro obyčejného diváka neznalého těchto sociálních sítí ničím zajímaví. Úkoly a výzvy, které dostávají, jsou nudné a tragické. Chcete se dívat, jak mladí, dvacetiletí lidé poprvé v životě drží vařečku, protože se nestydí za to, že si stále nechávají vozit jídlo domů, případně utrácejí stovky denně za restaurace, a ještě se tím chlubí? Jeden klučina tam neuměl ani uvařit rýži v sáčku, což je i s přihlédnutím k věku dost na pováženou.

Soutěže typu "udělej nejvtipnější video" "vydrž co nejdéle ve vaně plné studené vody" "nafoť co nejhezčí selfíčka", to přeci může bavit možná pár opravdu mladých. Hodně mladých, tak do patnácti let. Tito lidé se stali "slavnými" jen díky nadvládě moderních technologií. A vrcholem je udílení "lajků" a "dislajků..."

Celá show je tak nějak prázdná. Dle Primy má přinést náhled starších lidí na to, koho a proč sledují jejich děti na internetu. Jenže tento rodič nebo prarodič tím bude spíše znechucený. Většina účastníků je nesympatická, nudná, nevytvářejí žádné pořádné hodnoty a obávám se, že jejich sláva pohasne tak rychle, jak začala.

Nemám nic proti normálním YouTuberům, ale co vybrala TV Prima do svého pořadu, nejsou nijak zvláště úspěšní a zajímaví lidé. Bohužel je to nudné, trapné, nicneříkající, a opravdu mi bylo celkem trapně za všechny soutěžící. Viděla jsem pár dílů, dala této nové show šanci, ale za mě ne. V ukázce jednoho dílu bylo dokonce i to, že jeden influencer má doma svého leštiče bot. Nevím, jestli to byla nadsázka, ale dávat takový příklad ostatním je dost na pováženou.

Mladí si z tohoto můžou vzít dost špatný příklad. Nezávazný sex, popíjení, špulení nahých zadků... Ach jo.

Hodnotím tuto show negativně. Prima to mohla pojmout zajímavěji a originálněji, třeba tak, aby si mladí přičichli k pořádné práci, a nejlépe jim sebrat mobily a tablety, aby okusili i jiný život, než je ten za displejem mobilu a počítače.

Ohlasy u diváků na Like House jsou hodně kritické, a já se vůbec nedivím. Je to oprávněné. Viděla jsem pár dílů, a dále to sledovat nehodlám.

A co Vy? Viděli jste Like House na Primě? Nebo Vás tato "show" úplně minula? Jsou dnešní "influenceři" dobrým příkladem pro mladé lidi? A máte rádi reality show, třeba o vaření? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥







Komentáře

  1. Abych pravdu řekla, vůbec nevím, že něco takového na Primě je. Podobné pořady mě ani neláká sledovat.

    OdpovědětVymazat
  2. Reality show tohoto typu přímo nesnáším. Vudela jsem kdysi pár dílů "vyvolených " a tím to pro me skončilo. Tech 500 000 radeji mela prima věnovat třeba na charitu, třeba lidem s nemocí motýlích křídel, na výchovu asistenčních psů pro postižené, jen ne nekomu, kdo se zviditelní hloupým chováním v takovéto pokleslé reality show. Teď v době, kdy všude chybí peníze je to doslova výsměch lidem, kteří přišli díky covidové době o práci, drobným živnostníkům, kteří kvuli uzavření hospůdek a obchůdků přišli o veškeré příjmy a krachují...Je vůbec zvláštním způsobem vybraná společnost. Za mě tento typ show NE!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Což o to, oni by možná i nějaké zajímavější lidi oslovili - ale jaký soudný člověk by do takové reality show šel? Jen někdo dost zoufalý nebo dost hloupý. Jsem moc ráda, že mě celá tahle sféra "zábavy" naprosto míjí.

    OdpovědětVymazat
  4. Nesleduji a ani to nemám v plánu. Opět budou další "celebrity", to nebude ten správný vzorek pro děti. Je zajímavé, že na to peníze jsou a určitě nebude takový pořad stát málo.

    OdpovědětVymazat
  5. Měla jsem v plánu se na pár dílů kouknout, ale asi jsem si to po přečtení tohoto článku rozmyslela a nezajímá mě to... :D

    OdpovědětVymazat
  6. Reality show nesleduji. Nic by mi to nepřineslo.

    OdpovědětVymazat
  7. Rozhovor, který jsi vložila jsem viděla a přijde mi, že Johny mluví rozumně. Já osobně se na Like House dívám právě proto, jaký je to bizár. Člověk u toho dokonale vypne. Souhlasím s tebou, že chování účastníků je nudné, trapné a hodně kontroverzní. Divím se, že to dávají v 5 večer. Taky mi přijde, že ty "challenge" je moc nebaví a vůbec se nedivím :/ Myslím, že brzo bude vysílání posunuto na pozdější hodinu...

    OdpovědětVymazat
  8. Tyhle pořady nesleduji a tak ani nevím,co k tomu napsat.Každýho věc,zda tam půjde a nebo bude sledovat..
    Eli,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  9. Taky netuším, že něco takového je. Mne nějak tenhle typ realit show míjí.

    OdpovědětVymazat
  10. Nesleduji komerční televizní stanice, takže mi podobné pořady nehrozí. Navíc mě ani ničím nezajímají a považoval bych je za ztrátu času.

    OdpovědětVymazat
  11. Kdysi dávno jsem se dívala na Vyvolené, btslst jsem to jako studii charakterů a vážně mě to bavilo 😀. Postupem času pořad ale začal dost upadat a od té doby jdou podobné pořady mimo mě.

    OdpovědětVymazat
  12. Na ty první VyVolené jsem se dívala - bylo to prostě něco neobvyklého v té době. Ale pamatuji si, jak všichni - v práci, v babinci - holky ze školky, známí - včetně mě, jsme tvrdili, že nás to nezajímá a pak se nějak ukázalo, že to spousta lidí sledovalo....Ty další už ale ne. A nějak mi to přijde vlastně vůbec nechutné.

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj Ellis, já jsem se kdysi podívala že zvědavosti na jeden díl Vyvolených a pamatuji se na toho Vladka. Od té doby jsem takový pořád nesledovala a ani to nemám v plánu. Je to podle mě ztráta času. Televizi moc nesleduju. Mám ráda dokumenty , pořady o přírodě a zvířatech, ale vybírám si. I při nich pletu nebo háčkuju. Nebo si pustím hudbu anebo nic. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  14. Viděla jsem některé díly z prvních Vyvolených, ale ne všechny. Dnes takové programy vůbec nesleduji a televizi sleduji opravdu moc málo. Přijde mi to jako vymývání mozků. Blbci koukají na všechno, co jim ta kouzelná bedýnka nabízí. Je to jednoduché, bezbolestné a nemusí uvažovat, jiní "baví" je. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
  15. Logo Vyvolených jsem někdy viděla, ale v televizi jsem to nikdy neviděla, nevěděla jsem, o čem to je. O Big Brother slyším poprvé. Šlo to mimo mě. O Like House jsem slyšela, ale v životě neviděla. Už z ukázek mi to přišlo padlé na hlavu. Koukala jsem a na ČSFD to má 4% :D dost slabé. To už samo o sobě něco vypovídá.
    Koukala jsem se na Zlatou mládež, tam mladí bohatí pracovali. Doporučuji, koukni na to.
    Leník

    OdpovědětVymazat
  16. Pro větší sledovanost svého kanálu udělají některé TV mnohdy cokoli, ale je to magnet jen pro určitou vrstvu lidí, případně v určitém věku. Hlavně dát tomu anglický název, obsadit to YouTubery - to jsou přece v naší součastnosti ti, kteří mají být našimi "vzory" a mají nám co předat. Mám na to svůj názor, proto mnohdy TV ani nezapínám. Kdysi jsem sledovala první řadu Vyvolených, samozřejmě ne všechno, nějaké sestřihy. Bylo to nové a člověk to neznal a nechal se i nachytat. Vznikly nové celebrity typu Vladko a pár dalších, ale člověk musí uvažovat. Celebritou se tam stal ten, který buď měl psychické výlevy nebo tam navozoval sexuální hrátky, někdy (možná na pokyn ze štábu) se choval jak blb, normální a slušněji se chovající člověk tam propadl a byl nezajímavý. O tom se ani nepíše. A teď záleží na nás, na kterou stranu se zařadíme. Já mám jasno a také jasno v tom, že nějaký Like House jde mimo mne.

    OdpovědětVymazat
  17. Já se na TV nedívám vůbec, i když ji doma máme, ale i tak by mě nelákalo se na tyto pořady dívat. Připadne mně, že jsou vhodné akorát pro exhibicionisty a ty, kteří si myslí, že se tím stanou hvězdami bulváru.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Rok se čtyřkou na konci

 Loňský Silvestr a oslavy nového roku u nás doma proběhly tradičně. Udělala jsem hromadu chlebíčků a jednohubek. Původně jsem myslela, že budeme s přítelem sami, ale nakonec přišla neohlášeně na návštěvu moje máma - ještě že bylo těch chlebíčků tolik! Na stole nechyběly ani tyčinky a brambůrky, prostě klasika. Chvíli jsme poseděli a povídali si o všem možném. Ač neohlášená návštěva, byla jsem moc ráda, že máma přišla. Původně jsme měli v plánu ještě procházku, ale tak nějak se nám po těch chlebíčcích nikam nechtělo. Tak jsem ještě nachystala další občerstvení, dosypala do misek brambůrky, a koukali jsme na televizi.  Vloni jsem také po letech dodržela pověru o praní prádla a nevynášení věcí z bytu - což se tedy týkalo odpadků. Mylně jsem se domnívala, že to platí jak na Silvestra, tak na Nový rok, ale na internetu jsem našla různé výklady. Ale nevadí, tak jsem si vyprala až dneska, a ten koš také nebyl ještě úplně plný. Tradičně si každý první den nového roku vaříme čočku s vajíčkem. N