Přeskočit na hlavní obsah

Čaje a jejich kouzlo

Když jsem byla před mnoha lety ještě na základní škole, ranní vstávání mělo své neměnné a zároveň i moc hezké rituály. Jedním z nich byl i hrníček s horkým ovocným čajem. Moje nejoblíbenější příchuť byla Jahody se smetanou značky Jemča. Nejraději jsem vždycky byla, když mi čaj vařil táta, protože ten mi ho dovedl nejlépe osladit a byl zkrátka takový jiný, lepší.



Občas mě hlídala po škole nebo o víkendu sousedka, a ta mi vařila zase úplně jiný čaj, který jsme doma nekupovali. Byl to černý čaj, běžný, jaký se dá koupit v kterémkoliv obchodě, ale já si jej zamilovala. S citronem a cukrem to bylo pro mě něco chuťově úžasného. Máma mi pak taky koupila černý čaj domů, stejné balení jako měla sousedka, ale u ní mi ten čaj chutnal o moc víc. Asi na tom něco bude, že na návštěvách nám chutná jinak a lépe. 

Po nástupu na střední jsem měla delší období, kdy jsem čaje tak nějak přestala úplně pít, tedy občas jsem si dala ve školní jídelně něco, co se nazývalo čajem, ale jednalo se většinou o přeslazenou tekutinu neurčité chuti. 

Před třemi lety jsem dostala na Vánoce vajíčko na sypaný čaj, a to mi dalo impuls začít zase čaj pít pravidelně. Jasně, že jsem si i předtím občas doma nějaký uvařila, většinou zase nějaký ze supermarketu, ale nikdy se z toho nestal můj pravidelný rituál. Až právě do doby, kdy jsem dostala vánoční čajový dárek. Začala jsem si kupovat u nás v čajovně sypané čaje. V rozpacích jsem koukala na tu velkou nabídku a nakonec jsem si vybrala Zahradní směs. Doma jsem čaj uvařila podle návodu a byla jsem opravdu překvapená. Nikdy předtím jsem nepila čaj, který by mě po ránu tak "nakopnul." Jako bych si dala hrnek pořádného kafe a úplně jsem cítila, jak se rozostřily smysly. Nedělám si srandu, byl to opravdu zvláštní pocit.

Nejvíce mě tehdy oslovila příchuť Dýně a kurkuma. Zvláštní kombinace, měla jsem strach, jestli mi bude čaj chutnat, nakonec to byla jedna z mých nejoblíbenějších. Přikládám ilustrační obrázek z internetu, abyste měli představu, jak tento čaj vypadá.





Moje chvilkové období sypaných čajů vystřídaly zase ty sáčkové. Ale kupuju si ty kvalitnější. Samozřejmě si občas doma uvařím i Jemču, nebo z těch levnějších mi zachutnaly i některé příchutě značky Lord Nelson, kterou prodává řetězec Lidl.

V současné době jsem si zamilovala značku Basilur. Vyzkoušela jsem už všemožné příchutě. Nejvíce mě oslovila Banán a Mango, jenže tu teď bohužel už delší dobu u nás v čajovně nemají, proto pořád zkouším nějaké nové a hledám si favority.

Právě teď mám otevřené dvě krabičky. Jedna je mix ceylonských černých čajů, které jsou pojmenované podle oblastí, kde byly vypěstovány. Balení obsahuje deset sáčků. Je fajn, že každý čaj je jiný - pět druhů, z toho je každý po dvou. Nejvíce mě oslovila příchuť Kandy. Tento čaj je chuťově opravdu hutný, po vylouhování zůstane tekutina krásně tmavě hnědá - levnější černé čaje mají většinou nazlátlou barvu.

Kandy je oblast na Srí Lance, v jehož okolí se pěstují silné černé čaje.

Nevím, k čemu bych chuť tohoto čaje přirovnala, ale je opravdu vynikající.



A druhou krabičkou této značky, kterou jsem si koupila nedávno, je také černý čaj - v obchodě jsem si myslela, že si beru zelený, zmátla mě krabička, ale ono to nakonec vůbec nevadí - je příchuť Citron a Limetka, která spadá do série Magic Fruits. Chuťově je čaj moc dobrý, černý čaj se krásně doplňuje s chutí citrusů a také úžasně voní.


Čaje si připravuju zásadně bez cukru, nedávám si do nich ani med, jen do těch černých si kápnu trochu citronu, ovocné piju tak, jak jsou. Neslazený nápoj pro mě svou chutí krásně vynikne, když mi ji nepřebíjí ten cukr. Před lety bych nevypila čaj bez cukru, dnes zase s cukrem. 

Doufám, že se Vám dnešní čajový článek líbil, a třeba jsem Vás inspirovala k vyzkoušení značky Basilur nebo sypaných čajů! Nevýhodou je samozřejmě vyšší cena, ale ten zážitek potěší chuťové buňky a stojí opravdu za to!

A co Vy? Jaké máte rádi čaje? Kupujete si někdy ty sypané? A znáte značku Basilur? A kterou příchuť máte nejraději? Preferujete černé, zelené, nebo ovocné? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥



Komentáře

  1. Tak teda čaj to je moje 😊
    Sypané zelené, čierne, biele, oolongy, ale aj bylinkové z vlastnou rukou nazbieraných byliniek.
    Ale spomienky na čaj z detstva mi pripomenuli moju spomienku na čas, keď moje 4 deti boli ešte malé: robila som im rôzne čaje vtedy dostupné, žiadne sypané kvalitky. A podľa mojej chuti - bez cukru. Raz sme mali doma návštevu, ich už dospelú sesternicu a robila čaj vo veľkom do 5 litrového hrnca, bolo nás ako maku. Moje deti prišli za mnou s tým, aby som si pýtala recept na čaj od Aleny 😂. Bol s cukrom a citrónom, taký pili prvý raz v živote 😂🤣😅
    Každý príspevok môjho blogu končí čajom 😊
    Paaaaa

    OdpovědětVymazat
  2. Já piji jedině čaj.Trpím překyselením žaludku a kávu vůbec nemohu.Čaj,jakýkoliv mi potíže nedělá.Kupodivu mám nejraději čaj černý a občas zelený.Sypané čaje jsou hodně silné a tak si kupuji v čajovně sáčkové.Vyzkoušela jsem hodně čajů a výborný čaj mně přivezla sestra z Maroka,mátový.Mátu nemusím,ale ten čaj byl výborný.Nemusím ani čaje ovocné.Teď u mě vede čaj medový,ale ten prý přestali vyrábět a mám poslední krabičku.Ty tvoje si znamenám a někde se po nich podívám.
    Eli,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  3. Jo čaj u nás vaří také manžel a už to má všechno tak nějak v oku nebo ruce?, že chutná výborně ať použije jakýkoli. Já si také vařím bylinkový (samosběr-meduńka,máta,borůvčí,lipový květ, sušené plody arónie, jahodník lesní, bezový květ...) ale když dostanu od dětí pečený čaj, i ten jsem si oblíbila. K pití čaje jakýsi rituál patří, byť by to měl být jen oblíbený hrníček určený jen a výhradně na "můj" čaj. V létě na zahradě si vždy pár čerstvých lístků máty a meduňky spařím a to je lahoda. Prima víkend přeji.

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Mám ve spíži sypaný čaj od bráchy, který už tam je pěkně dlouho, měla bych ho konečně vypít :D Jinak čaj piju přes den hodně, u babičky, různé takové obyčejné ovocné. Taky bez cukru. A prateta mi skoro každý den dělá bylinkový z bylinek od babičky (druhé). Mám ráda čajovnu, kde zkouším různé černé čaje, i když je normálně moc nemusím. A hlavně miluju pečený čaj, o Vánocích jsem dostala od jedné známé sklenici a byl skvělý :)

    OdpovědětVymazat
  6. Mám doma hotového čajového gurmána, který si rád a často vychutnává tu opravdovskou čajovou špičku se všemi těmi divnými písmenky za velmi cizokrajným názvem - a pak přijdu já a dám si Pickwick :-D

    OdpovědětVymazat
  7. Já mám čaje ráda. A navíc sbírám čajové přebaly, takže pořád kupuju nové, abych měla další kousky do sbírky. Preferuji čaje černé a zelené bez příchuti, ale piju všechno, co si koupím kvůli sbírce (přece to nebudu vyhazovat). Čaje Basilur znám, jsou dobré. Mám teď doma zrovna tu krabičku, co máš ty - s 5 druhy různých černých čajů.
    Mimochodem - já jsem shodou okolností taky dneska publikovala článek na čajové téma (a chystám další)

    OdpovědětVymazat
  8. Já jsem víc na zelené čaje, mám doma neustálou zásobu nejmíň deseti druhů, z nichž vždycky 3-4 jsou z mého oblíbeného Japonska :-). Rád i experimentuji a ochutnávám nové druhy, ale když potřebuju něco teplého do žaludku po ránu, vezmu zavděk i běžným ovocným (nejlíp jahodovým) čajem.

    OdpovědětVymazat
  9. Ellis já miluju kafe i čaje. Čaje piju hlavně z vlastních nasbíraných bylinek, mám toho nasušeného hodně, míchám si i různé směsi - na spaní, na kašel, na ledviny...A z kupovaných piju hlavně sypané, teď momentálně mám černý sypaný puerh. A také jsem dostala čajové granule Banlangen a ten mi taky chutná. Měj se pěkně, zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Jemča je z Jemnice, což je město vzdálené 10 km od našeho :) měla jsem odtud hodně spolužáků i učitelů.
    Také piju Jemču, ale miluji také Loyd. Mám ráda ovocné čaje, donedávna jsem si je sladila, ale teď už ne a mají úplně jinou chuť, kterou cukr přebije! Pamatuji si, že ve školní jídelně měli dobré čaje. Ne, že bych čaj pila denně, ale několikrát týdně si ho dám :)
    Leník

    OdpovědětVymazat
  11. Mně se osvědčil Earl Grey superior a Thai lemon Od Oxalis, take mohu doporučit Klidnou poezii z Cajové zahrady... Jinak na vojně si vzpomínám na velkou vanici s čajem, kde sice plaval několik plátek citronu, ale čaj byl cítit octem...

    OdpovědětVymazat
  12. Ja čaje milujem. Je mi jedno či je teplo či zima, neni nič viac než fajný teplučký čaj. A do toho med, mňam. A sestra dáva ešte sirup.

    DENNÍK BÁBÄTKA // 3. MESIAC

    OdpovědětVymazat
  13. Eliss, mám ráda čaj i kávu. Značku Basilur znám, měla jsem doma víc druhů, nebyly špatné. Jinak mám ráda čaje Marks and Spencer, English Tea schop, Ahmad a nedávno jsem objevila čaje Dammann - drahé, ale vynikající. A když bylinky, tak Pukka.
    Měj příjemný podvečer, Helena

    OdpovědětVymazat
  14. Eliss to je zajímavé počtení. Čaj Basilur znám v mnoha příchutích. Nejraději mám ty ovocné. Jen máme smůlu, protože tady zrušili čajovnu a do Děčína teď jezdit nemůžeme, tak se mi po něm už stýská, Ale také kupuji ty lepší čaje. Já mám nejraději zázvorový s limetkou. Měj krásné dny a vždy po ruce šálek dobrého čaje.

    OdpovědětVymazat
  15. Taky jsem čajová, ale nejvíce vařím bylinkové.
    Ovocné jen výjimečně, tam nám všem asi nejvíc chutná Majestic tea - noni a švestka.
    Občas černý, ten mám někdy ráda i earl grey s cukrem a mlékem, jinak čaje nesladím.
    A někdy zelené čaje ze zdravé výživy - bancha a kukicha.

    OdpovědětVymazat
  16. Basilur mám velmi ráda a neskutečně miluji jejich milk oolong, zvláště když je sypaný a zalitý vodou max. 80 °C. Ze srílanských černých čajů mi nejvíce chutná Nuwara Eliya, ale skvělé jsou všechny. Hezký článek, čaje mám moc ráda.

    OdpovědětVymazat
  17. Já čaje ráda. Od Jemči jsem měla citrusové. Babička dělá často černé čaje, ale ty já moc nevyhledávám, ale když není nic jiného, tak ho vypiji. Horší je, když to není nijak ochucené.
    U nás doma se dělá do velké konvice, sypaný zelený čaj. Občas ho střídáme s bylinkovým. Každý rok chodíme na různé bylinky a potom ho většinou v zimním období pijeme. Já navíc popijím sáčkové čaje od Sonentoru.
    Když jsem v práci, taky si piji čaj bez cukru, ale doma si tam musím dat většinou nějakou šťávu.

    OdpovědětVymazat
  18. Ty máš ale přehled, většinu názvů jsem neslyšel. Já piju hlavně černý čaj, u ovocných mně vadí dlouhá doba vyluhování. Neměl by však chybět citron.

    OdpovědětVymazat
  19. Na stará kolena máme kromě kávy rádi i čaj. Taky neslazený. Ráno zelený , přes den různý - černý, ovocný, někdy si dáme matcha tea. Ale večer, to pijeme bylinný - střídáme heřmánek, mátu a meduňku - na dobré spaní.

    OdpovědětVymazat
  20. Čaje mám taky ráda, hlaně v zimě :) Vždycky mi přijde fajn, jak zahřejí a dobře chutnají :) Kupuji tedajen sáčkové, sypaným jsem nějak na chu´t nepřišla :) Ale k vánocům jsem dostala pěknou dárkovou krabičku od Biogeny s exotickými příchutěmi a je super :)

    OdpovědětVymazat
  21. Moc pěkný článek :). Já se přiznám, že moc čajová nejsem, já spíše kafe, ale teď už 2 měsíce piju caro a meltu :). Ale když už čaj, mám ráda kontryhelový, nebo bylinkové :) A pak od jemči zelený čaj s broskví, citronem nebo jahodami :D. A jinak také ovocné čajíky, ale já teda piju ty méně kvalitní, sáčkové :D. A také bez cukru :)

    OdpovědětVymazat
  22. Čaje mám moc ráda. Kupujeme jak sypané, tak sáčkové. Nejraději mám bylinkové, ale ovocné jsou taky fajn. 🙂

    OdpovědětVymazat
  23. Taky jsem čajová, nejraději mám ale meduňku s pomerančem nebo sedmero bylin od Babičky Růženky, neuvěřitelně mě zklidní :).

    OdpovědětVymazat
  24. Já jsem zarytý kafař. Ale kdysi jsem tu a tam chodíval do Růžové čajovny (v době, kdy to vlastnili Číňani) na bílý oolong.

    OdpovědětVymazat
  25. Dřív jsem pila spíš černý čaje, ale sem tam jsem si dala i ovocný v sáčcích. Poslední dobou jsem si oblíbila pít čaje spíš v zimním období. Jen už si nekupuji v sáčku, ale ovocné sypané a zelené čaje sypané. Nějak mi dodávají pocit klidu a harmonie, takové potěšení na duši. :-)

    OdpovědětVymazat
  26. Basilur mám ráda. Jinak nejraději piji černý s medem, zelený samotný nebo rooibos. :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js