Přeskočit na hlavní obsah

Mezinárodní den antikoncepce

 Ráda sleduji v internetových kalendářích významné a mezinárodní dny. Některé jsou zajímavé, některé úsměvné, a nad některými zůstává rozum stát. Tohle bude spíše ten zajímavější svátek, který má i své opodstatnění. 

Dvaadvacátého září je totiž Mezinárodní den antikoncepce. Dá se asi dlouho polemizovat nad tím, která antikoncepce je ta nejlepší, nicméně bych si dovolila citovat jednoho pána, který nám právě na toto téma na střední uděloval osvětu: Nejspolehlivější antikoncepce je nemít sex.

To je sice hezké, dokonce opravdu spolehlivé, nicméně v dnešní době pro většinu jedinců nesplnitelné. Když jsem v devatenácti začala chodit se svým současným partnerem, měla jsem samozřejmě strach, aby nedošlo k nějaké nehodě. Jako první řešení mě napadlo koupit kondomy. Když jsem je příteli donesla, jen se smál a řekl mi, ať je hodím do koše, že to nebudeme přeci potřebovat. Takže jsem si ze strachu nechala napsat antikoncepci. Můj ženský lékař mi napsal antikoncepci Sunya. Prvního čtvrt roku bylo všechno v pořádku, oddechla jsem si, že už si nemusíme dávat pozor, ale v tom mě začaly trápit velké bolesti prsou. A to nebyly jen tak ledajaké bolesti. Obě prsa mě bolela tak, že jsem musela ležet i v noci na zádech, podprsenka nepřipadala v úvahu, protože ta to jen zhoršovala, a nakonec jsem bolestí brečela. 

Bylo to ode mě velice nerozumné, ale tabletky jsem tenkrát prostě ze dne na den vysadila - vím, že se to nesmí - a najednou bolesti zmizely. Jako mávnutím kouzelného proutku...

Když jsem to při příští návštěvě doktorovi řekla, rozpačitě se poškrábal na hlavě a pak usoudil, že zvolil nesprávnou antikoncepci, a tak mi napíše jinou. Jenže po pár týdnech se bolesti znovu opakovaly. Tentokrát jsem ale dobrala celé platíčko, měla jsem strach, aby si cyklus nějak nerozhodila. Zbytek prášků jsem vrátila do lékárny, a od té doby jsem si žádné pilulky napsat nenechala, a pokud to nebude nezbytně nutné, ani to neudělám. A stejně mi ji lékař každou návštěvu podsouvá. "Chcete být těhotná?" ptal se mě minule s až vlezlým úsměvem. Neřekla jsem na to nic, ale pomyslela jsem si svoje.

Myslím, že si dovedu rozhodnout sama, kdy budu těhotná, a nepotřebuji k tomu léky. 



Chápu, že na jednu stránku je hormonální antikoncepce skvělá věc, umožní ženě, aby se svobodně rozhodla kdy chce mít dítě a určitě je spousta dalších výhod. Jenže pro mě tohle prostě není. Vždycky, když jsem si vzala antikoncepci, jsem se cítila hodně divně. Že prostě uměle potlačuju to, co je pro mé ženské tělo přirozené, a já to řídím nějakými hormony. A jen taková perlička - mám křečové žíly, hormonální antikoncepce mi tedy zvyšovala riziko trombózy žil, což ale doktor tak nějak nevzal v úvahu, i přesto že věděl, že problémy s žílami mám, zkrátka mi ty prášky napsal, a ani mě na to neupozornil, jo, je to asi napsané v tom příbalovém letáku, ale i tak...

Vysazení antikoncepce sebou bohužel neslo i další komplikace. Začaly se mi pravidelně dělat cysty na vaječníku. Asi před čtyřmi lety jsem je měla snad každý měsíc, a to mi doktor tvrdil, že je to normální. Jediným jeho řešením na tyto problémy byla další antikoncepce. Takže problém, který mi s velkou pravděpodobností způsobila antikoncepce, vyřeší jen jiný výrobce a trochu jiná pilulka? Pak mi teda ještě doporučil, ať si koupím v lékárně Thiamin, Jako jo, na tu cystu to pomohlo. Vždycky praskla, sice to kolikrát bolelo jako čert, nehledě na to, že můj intimní život nestál za nic, ale budiž.

Jenže když to bylo prakticky každý měsíc, doktor se vždycky divil, co že tam zase u něho v ordinaci dělám, div že na mě nekoukal jak na simulanta, ale nakonec tam ta cysta vždycky byla, někdy větší, někdy menší, ale byla. Když jsem se jednou zeptala, jestli mu připadá normální, že je mám tak často, prostě odvětil: "No, tak vám se prostě tvoří. S tím nic neuděláme." Hm, fajn.

Nakonec jsem začala Thiamin brát preventivně - jedná se o vitamin B1 a mám klid. Žádné zdravotní problémy nemám, nic mě nebolí, otěhotnění se nebojím, protože jsme oba s partnerem dostatečně zodpovědní, dáváme si pozor bez jakékoliv antikoncepce a já jsem si jistá, že k žádnému nechtěnému těhotenství prostě nedojde.

Vždycky bych už sáhla po jiných alternativách antikoncepce, například kondomu, ale žádnou chemii už do sebe cpát nebudu. Ono brát pilulky je poměrně pohodlné. Sním tabletku, a nemusím se o nic starat. Jenže, doktoři nemyslí často jen na naše zdraví. I mladým ženám může antikoncepce uškodit - já ji začala brát v devatenácti, a jeden problém za druhým, nehledě na to, že často mají ženy po jejím vysazení problémy s otěhotněním. 

Ale věděli jste třeba i to, že stopové množství antikoncepce, která žena vyloučí v moči, se dostává do odpadních vod, a mění přirozené pohlavní chování živočichů? A podle jiných tezí i malé množství ženských hormonů může mít vliv i na mužské chování - prý se pak mohou chovat více zženštile, nebí mít sklony k homosexualitě. To je ale už hodně tenký led, asi není úplně v pořádku z toho vinit antikoncepci, to bude spíše souhra jiných okolností, a hlavně by to bylo na úplně jiné téma.

Luxus antikoncepční pilulky proti neplánovanému početí si ženy dopřávají už od roku 1960, kdy ji americká společnost oficiálně schválila. K nám se tyto pilulky dostaly až v roce 1965, a zprvu je lékaři vydávali jen vdaným ženám. Bohužel tyto první pilulky obsahovaly velké množství hormonů, než je dnes povoleno, a protože vzrostl velký počet případů rakoviny dělohy, byly pilulky zakázány, a znovu se v pozměněné podobě a "bezpečnější" vrátily na trh až koncem osmdesátých let. 

Každopádně je důležité se alespoň nějak chránit před otěhotněním či pohlavními nemocemi, zvláště když jsou oba lidé ještě sexuálně nezkušení. Je rozhodně lepší používat alespoň latexový kondom, než nic.

Co si o hormonální antikoncepci myslíte Vy? Jste jejími zastánci, nebo je pořád lepší klasický kondom? A jaké máte zkušenosti s pilulkami Vy, milé dámy? A je bezpečné praktikovat přerušovaný styk, nebo ne? Napište mi Vaše názory do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥





Komentáře

  1. Bolo veľa stažností na antikoncepciu - ženy mali problémy podobné ako píšeš vo svojom článku. Niektorým zas užívanie antikoncepcie žiadne ťažkosti či problémy nerobilo. Myslím si ale, že nie je vhodné cpať o seba chémiu - máme ju vlastne všade a skoro vo všetkom okolo seba. Naviac, problémy po dlhodobom užívaní chémie sa objavia až po rokoch. Takže ten kondóm považujem predsa len bezpečnejší a účinnejší. ☺

    OdpovědětVymazat
  2. Já začala brát antikoncepci dříve než ty a v 26ti letech jsem ji přestala brát, už jsem do sebe nechtěla cpát takové svinstvo, když jednou budu chtít mít děti. Prášky neberu už rok, zhoršila se mi trochu pleť a přibrala jsem 7kg, jinak zatím žádné problémy nepociťuji. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Obecně platí,, že na léky všeho druhu každý reaguje jinak a musí se zkoušet... Často I léky se stejnou účinnou látkou mají různé ucinky

    OdpovědětVymazat
  4. Obecně léky na každého působí jinak, I se stejnou účinnou látkou, proto se také musí zkoušet, co komu vyhovuje...

    OdpovědětVymazat
  5. Po vyzkoušení všeho možného se musím přidat ke spokojeným uživatelkám pilulek, nehledě na chemii mi přináší úlevu od zdravotních potíží a dokud je budu moci brát, nedám na ně dopustit.

    OdpovědětVymazat
  6. super věcička co vymysleli bohužel u nas v rodině bylo zjištěno po hormonálních lécích rakovina prsu tak po konzultaci s doktorem mi bylo sděleno že to může bejt i můj případ. Od svých 20 ji neberu a když máte suprového partnera normálního tak ochrana stačí samozřejmě oba se hlídáte :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem antikoncepci nikdy nebrala a vychovali jsme tři zdravé syny. Je to o zodpovědnosti těch dvou lidí. Můj strýček vždycky říkával, že nejlepší antikoncepce je " aspirín mezi kolena"....nebo "Anča a na půdě a Francek ve sklepě..."��
    .

    OdpovědětVymazat
  8. Proti antikoncepci nic nemám.Myslím,že by si každá žena měla o sobě rozhodovat sama.Za mého mládí se téměř každý pár bral proto,že musel.To by být nemělo.Jednu dobu jsem měla antikoncepční tělísko Dana a to nevím,zda ještě je.
    Asi je to na každé dvojici,jak se rozhodne.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
  9. Jsem již starší roční a nikdy jsem nebrala žádnou antikoncepci, ani neměla při souloži kondom. Je pravda, že už toto existovalo i za mého mládí, i když než tak často a určitě v horší kvalitě, ale já to zkrátka nepotřebovala. Než než zapadla, tak to vždy trvalo déle než ostatním. Prvnímu manželovi jsem porodila tři děti. Pak jsem ještě chtěla s dalším partnerem dítě, ale - jedno velké nic. Když jsem zkoumala a ptala se, proč nic, tak mi bylo řečeno, že to nemají všichni nastavené stejně. Jáprý měla jenmožnost být třikrát těhotná, někdo může mít dětí kopec. Takže jsem ani nepotřebovala chráněný sex. Tak nevím, jestli je to dobře.

    OdpovědětVymazat
  10. Praktikovali jsme s manželkou přerušovaný styk a později si nechala zavést DANU.
    Kondom jsem odmítal, protože mi to připadalo, jako líbat se přes sklo.

    OdpovědětVymazat
  11. Brala jsem hormonální antikoncepci dlouho a nic mi to nedělalo. Měla jsem nebolestivé měsíčky, pokud vůbec...Po case jsem ji nahradila nehormonálním tělískem. Podle mě moc záleží na tom, jakou antikoncepci žena užívá a jestli už měla děti...

    OdpovědětVymazat
  12. Ja som brala hormonalnu antikoncepciu niekolko rokov a neuvedomovala som si ziadne vedlajsie ucinky... az kym som ju nevysadila a zistila, ze to, co sa mi dialo s telom pocas nej, nebolo normalne.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Rok se čtyřkou na konci

 Loňský Silvestr a oslavy nového roku u nás doma proběhly tradičně. Udělala jsem hromadu chlebíčků a jednohubek. Původně jsem myslela, že budeme s přítelem sami, ale nakonec přišla neohlášeně na návštěvu moje máma - ještě že bylo těch chlebíčků tolik! Na stole nechyběly ani tyčinky a brambůrky, prostě klasika. Chvíli jsme poseděli a povídali si o všem možném. Ač neohlášená návštěva, byla jsem moc ráda, že máma přišla. Původně jsme měli v plánu ještě procházku, ale tak nějak se nám po těch chlebíčcích nikam nechtělo. Tak jsem ještě nachystala další občerstvení, dosypala do misek brambůrky, a koukali jsme na televizi.  Vloni jsem také po letech dodržela pověru o praní prádla a nevynášení věcí z bytu - což se tedy týkalo odpadků. Mylně jsem se domnívala, že to platí jak na Silvestra, tak na Nový rok, ale na internetu jsem našla různé výklady. Ale nevadí, tak jsem si vyprala až dneska, a ten koš také nebyl ještě úplně plný. Tradičně si každý první den nového roku vaříme čočku s vajíčkem. N