Knižní recenze 332 T.M.A.

Autor: Martin Němec, Juraj Herz

Žánr: Horor, Mysteriózní, Novela

Mé hodnocení: 40%

Obsah: Marek má na první pohled vše, co by si mohl přát. Slibně rozjetou kariéru v kapele, kde hraje na kytaru, o dobré přátele a peníze také nemá nouzi. Ale jednoho dne už toho všeho má dost, a znenadání opustí všechny své jistoty a rozhodne se vrátit do zapadlé vísky, kde prožil dětství. Chce si totiž splnit svůj dávný sen a začít malovat obrazy, vstřebat do sebe tu atmosféru samoty, a taky dát dům, který pomalu chátrá, trochu do pořádku.

Jenže když Marek přijede na místo, cítí, že je něco v nepořádku. Jakoby byl dům zahalen do vlastního ticha - kolem nebzučí hmyz, nezpívají ptáci, není prostě nic slyšet, což jen přidává na ponuré atmosféře místa. Ke své smůle zjistí, že je něco s elektrikou, pojistky ne a ne nahodit. Vydá se tedy do místní sámošky, která jakoby zamrzla v čase, a kde se místní scházejí místo v hospodě.

Místní jsou k nově příchozímu nepřátelští, a atmosféra podstatně zhoustne ve chvíli. kdy Marek prohodí, že teď bude nějakou dobu bydlet na samotě u "Švarcštajnů." Ale elektrikáře se mu sehnat nepodaří. Když se vrátí domů i s menším nákupem, čeká jej překvapení. Elektrikář Bouchal už dává elektriku do pořádku, a za pár minut už staré zářivky prosvětlí celý dům.

Zdá se, že kolem domu se pohybuje nezvaný vetřelec - nebo je to jen šustot spadeného listí...? Další dny se Marek věnuje úklidu, ale také začíná pomalu malovat. Jenže jeho obrazy, kdysi tak veselé a nápaditě barevné, se nyní proměnily v temné abstrakce s náznakem gotiky. Jakoby dům vyzařoval jakousi podivnou, temnou auru!

Marek se postupně seznamuje s místními. V hospůdce se dozví, že na místě, kde stojí jeho rodný dům, kdysi bylo rituální pohřebiště, a za války tu mělo sídlit gestapo. Dokonce tu má být i jakýsi obětní kámen! Jenže nejsou to jen typické "hospodské" žvásty?

V celkem nepřátelském prostředí starousedlíků si Marek najde jedinou spřízněnou duši, a to pošťačku Lucii.

Postupně Marek propadá čím dál víc temné energii domu. Téměř nevychází ven, nebere nikomu telefon, a maluje čím dál šílenější obrazy. Vybavují se mu totiž věci z minulosti, před kterými chtěl utéct, dávná tragédie jeho rodičů, a pak také události z roku 1944. Proč se domem nesou německé písničky hrající z rádia, které je vypojené ze zásuvky? A co se vlastně skrývá ve sklepě, na jehož dveřích stojí zlověstný německý nápis VERBOTEN

Dokáže Marek zvítězit nad tímto Bohem i lidmi zapomenutým místem, nebo se stane další obětí temného domu? Jeho svět zvolna pohlcuje hladová a všudypřítomná tma...

Hodnocení: T.M.U. jsem si koupila při své poslední objednávce z knižního antikvariátu. Už kdysi jsem totiž slyšela o stejnojmenném filmu, který jsem ale dosud neviděla, měla jsem jen zafixováno, že se jedná o horor.

Na přebalu knížky je informace, že novela vznikla podle stejnojmenného scénáře. Čili nejprve film, potom až kniha - na konci je pár fotografií, které jsou z filmu, který byl natočen v roce 2009. Byla jsem zvědavá, jak se mi knížka bude líbit - horory jsou něco, co na filmovém plátně čeští tvůrci moc neumí, tak jsem očekávala spíše průměr.

Hned na začátek musím zmínit, že jedná opravdu o novelu - krátký příběh. Písmo je trochu větší, a obsah je celkem sto stran, plus fotografie z filmu. Dá se tedy zhltnout za jeden či dva deštivé večery - právě teď na podzim celkem ideální čtení.

T.M.A. se čte poměrně rychle. Ale styl psaní mi úplně nesednul. Jedná se o horor, ale ten strach jaksi autoři nedokázali moc přenést ze stránek knihy až na čtenáře. Atmosféra je místy strašidelná, ale pořád to působí tak nějak moc násilím našroubované na sebe.

K postavám si nelze utvořit moc vztah - jsou ploché, bez náznaku nějaké hloubky. Dialogy místy postrádají úplný smysl a logiku. Ale co mi vadilo nejvíc, byla časová orientace v ději - já vůbec nevím, jak dlouho Marek vlastně byl v tom starém domě, jen bylo očividné, že je podzim. Dost mi ta prázdná místa v ději vadila.

Historická vsuvka, která má mnohé vysvětlit, působila místy až směšně, dobové reálie také moc neseděly, takže v tomto ohledu zklamání. Pěkná zápletka byla ta z Markovy minulosti a to, jak to vlastně ovlivnilo budoucnost, ale velká škoda, že to nebylo rozvinuto trochu podrobněji...

Závěr byl takový... No nevím, jestli úplně typicky hororový, ale tak nějak jsem ho čekala, takže žádné velké překvapení. Problém této knížky je, že byla napsána až poté, co už byl natočen film - tedy podle scénáře.

Pro mě moc kostrbaté, bez fantazie, nudné ploché postavy, sice fajn náznaky hororové atmosféry, ale to na dobrou knížku nestačí. Dávám dnes tedy čtyřicet procent, a rozhodně knížku doporučit nemůžu. Dnes večer se plánuji podívat na filmové zpracování - je dostupné ke shlédnutí na YouTube, takže jsem zvědavá, jak se mi bude líbit! Ale vzhledem k tomu, že má aktuálně na csfd.cz pouhých třicet devět procent, tak to bude srovnatelně kvalitní s knihou...

Ale uvidím!

A co Vy? Viděli jste horor T.M.A.? Máte rádi knihy, které jsou napsané podle filmových scénářů? Zaujala Vás recenze? Máte rádi české a slovenské horory? Napište mi do komentářů!