Přeskočit na hlavní obsah

Abstinent (2019)

 Jsou palčivá témata, která hýbou naší společností, ale bohužel jsou často upozaďována a je na ně dost málo brán zřetel. Poslední dobou mi přijde, že jsou hodně v kurzu na televizních obrazovkách komerčních stanic různé slaboduché seriály s pitomou zápletkou a stále stejnými obličeji herců - na některé už mám opravdu alergii!

Já vím, že být v dnešní době originální je těžké, ale přece...

A pak tu jsou filmy, seriály či minisérie, které chtějí opravdu diváka zaujmout, kladou si za cíl to, aby si od televizní obrazovky či z návštěvy kina něco odnesl. 

Alkoholismus je velmi vážné téma, a bohužel ve svém okolí vídám spoustu lidí, známých, sousedů, kteří jsou na alkoholu závislí. A jen málokterý alkoholik si dovede přiznat svou závislost. Jasně, já si taky ráda občas dám skleničku nějakého sladkého pití - mám ráda třeba Frisco, Cider, a jemné růžové víno. Ale dám si opravdu jen příležitostně - jednou za tři měsíce, a někdy ani to ne. A nijak mi to nechybí. Není to tak, že bych každý pátek musela pít pro uvolnění, od toho mám jiné radosti...

Omlouvám se za malé odbočení! Problémem je i alkohol u mladých lidí. Jasně, když mi je osmnáct, můžu si dělat co chci, to je jasné. Ale ono je i v tomto věku lehké sklouznout k závislosti, ač se to může zdát jako hloupost...


Když jsem při listováním televizním programem zběžně pročítala nabídku filmů, které běží až pozdě v noci, zaujal mě Abstinent. Tento film jsem už kdysi chtěla hrozně vidět, ale bohužel nebyl nikde k sehnání, takže jsem na to pozapomněla. 

Nedávno jsme si s přítelem udělali radost a koupili si novou televizi, kde nám funguje i internetová aplikace, kterou platíme k internetovému připojení - sledování.tv. Výhodou této aplikace je, že se zde dají filmy i seriály přehrát zpětně - bohužel ne všude jdou přeskočit ty otravné reklamy. Film měl běžet v neděli pozdě večer, a já jsem si jej mohla v klidu pustit zpětně odpoledne po práci.

Devatenáctiletý Adam (Josef Trojan) je tak trochu floutek. Rodinné zázemí nemá moc optimální - rodiče vydělávají pěkné o peníze, nouzi tedy Adam rozhodně nikdy nepocítil. Ale díky tomu nemají tak trochu čas na jeho výchovu. I když, neměl by se už v devatenácti o sebe starat sám?

Adam má zrovna před maturitou, té ale nevěnuje příliš mnoho pozornosti. Důležitější pro něj je zábava - ať už je to velká party v klubu, nebo pár pivek ve staré klubovně s nejlepším kamarádem Kamilem, se kterým chodí do stejné třídy. A pak tu jsou samozřejmě holky - konkrétně Andrea, která je tak trochu Adamova dívka, ač jejich vztah je rozporuplný - vše ale může změnit pozvání na maturitní ples! 

Adama začne totiž stravovat alkohol. Nevinné popíjení plné legrace a uvolnění se najednou přehoupne v cosi mnohem více démoničtějšího. Sice si připadá uvolněnější, je s ním legrace a už si nepřipadá mezi ostatními tak nudný, ale pití ho začíná stravovat čím dál více.

Nakonec Adam skonči v protialkoholní léčebně. Zde se mu intenzivně věnuje psychoterapeut (Vasil Fridrich.) Když jej navštíví rodiče spolu s advokátem, je jasné, že nejde o přátelskou návštěvu. Ukazuje se, že zde svého syna tak trochu "uklidili" před světem, a ve hře je i soudní proces. Co vlastně Adam provedl tak hrozného pod vlivem, že nastoupil nedobrovolně na léčení?

A podaří se mu pochopit, že stát se doživotním abstinentem je jeho jediná šance na slušný život? Život a krutá realita tam venku nemusí být pro každého únosná. Může Adam uspět i přes velké překážky, nebo je jeho osud utopený v lahvi kvalitní whiskey? 



Abstinent je hodně komorní film o pár postavách. To ale vůbec nevadí, obecně preferuji filmy, který není příliš přehlcen postavami - stejně jako u knih. Jako první musím pochválit pěkné grafické zpracování úvodních titulků, to se u českého filmu jen tak nevidí! 

A pak už následují scény z psychiatrické léčebny. Adam kouká do okna vyšetřovny, a v muži zmítajícím sena lůžku, který právě prožívá záchvat deliria tremens, vidí sám sebe. Kdy se mu to vlastně celé vymklo z ruky? Kdy nastal ten zlom, kdy už nemohl bez hltu alkoholu ani v klidu posedět ve školní lavici a soustředit se na výklad?

Zde mi trochu vadilo, že Abstinent nešel nijak moc do hloubky. Tak trochu mi to přišlo spíchnuté horkou jehlou. Prostřihy z večírků, pití s kamarádem v klubovně, jasně. Ale pořád to bylo jen klouzání po povrchu. 

Herecký výkon Josefa Trojana byl lehce nadprůměrný, a opravdu mě šokovala jeho fyzická podoba s otcem, ta je evidentní na první pohled! Roli psychiatra tu ztvárnil Vasil Fridrich, ten se už roky objevuje v jednom nekonečném seriálu, a je to pro mě opravdu zajímavý herec, ačkoliv ho mám zafixovaného spíše jako záporáka, tady mě příjemně překvapil.

Moje velká výtka je v tom, že v příběhu chyběla gradace. Adam prostě pořád jen kalil s kámoši, vším se propíjel, ale tak nějak z toho nebylo znát, že je závislý. Tohle bylo podané zvláštně. A i vztah s jeho přítelkyní byl prapodivný. Ten kluk měl všechno, ale přesto se rozhodl pít jako duha - budiž, jeho rodiče stáli za ho*no, ale stačí to k tomu, aby se z něj v devatenácti stal závislák na alkoholu? Nevím, nevím... Možná si s tím scénárista nebo režisér nevěděl pořádně rady? Je to ale velká škoda...

No a ono závěrečné vysvětlení události, kolem které se pořád chodilo po špičkách a udržovalo diváka v napětí, to už bylo trochu lepší. Ale pěkné vysvětlení toho všeho brzdila nudná vata okolo, a bohužel pro mě Abstinent není nijak oslnivým filmem i přes závažnost tématu, kterému se věnuje. Na československé filmové databázi má aktuálně padesát procent, a toto hodnocení je bohužel dostačující i v mých očích...

Jsem opravdu v rozpacích. A ani písnička v titulcích od skupiny Nebe se mi nijak moc nelíbila... Je skvělé, že se i čeští tvůrci zaměřili na tak důležité téma, jako je nezdravé pití alkoholu u mladších ročníků. Ale celek je odfláknutý, chybí tomu hloubka, a kdybych měla hodnotit, tak dám maximálně dvě hvězdičky z pěti...



Pokud se chcete podívat na film o důsledcích alkoholismu, tak z českého rybníčku můžu doporučit film Úsměvy smutných mužů. Před lety jsem na něj byla v kině s přítelem, a jedná se o moc hezké dílo!

A co Vy? Viděli jste film Abstinent? Jaký na něj máte názor Vy? Líbil se Vám? Zaujal Vás herec Josef Trojan už v nějakém jiném snímku? Máte rádi filmy s tématem závislostí, které jsou inspirovány skutečnými životními osudy? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Celkem obehraná písnička, jen dnes tomu oproti chlapům (a někdy i ženám) propadají i mladí - někdy hodně mladí. Mají peníze - říká se jim "zlatá mládež".

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Eliss, viděla jsem jen film Úsměvy smutných mužů, Abstinenta ne. Filmy s tématy závislostí nějak záměrně nevyhledávám, zažila jsem alkoholika v rodině a to mě stačilo. Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Díky, že jsou tady lidé, jako ty, co o alkoholismu mluví. Jsem rád, že aspoň někdo. Mělo by o tom mluvit více lidí.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js