Knižní recenze 190 Virus

Autor: Kathy Reichs

Žánr: Krimi, Thriller, Sci-fi

Mé hodnocení: 85%

Obsah: Čtrnáctiletá Tory Brennanová právě prodělává těžké období. Po tragické smrti matky se stěhuje k otci, kterého celých čtrnáct let neviděla. Vzhledem k tomu, že jejímu otci Kitovi je jen jednatřicet, těžce spolu vycházejí, ale spojuje je touha po vědění - Kit pracuje jako mořský biolog. A jen těžko se sžívá s novým prostředím, ostrovem Morris.

Tory je tak trochu outsider - je hodně zvláštní, a má nezvyklého koníčka - vědu - a hlavně se zajímá o různé zvířecí vykopávky a ostatky. Aby také ne, když její prateta je Temperance Brennanová, slavná soudní antropoložka! A právě teta Tempe darovala Tory takovou menší sadu k určování kostí, ale také k jejich pečlivému očištění.

Seznamuje se se skupinkou místních dětí, které sdílejí její zápal pro vědu - introvertním Benem, který tvrdí, že je napůl indián, Hiramem, kterému  nikdo neřekne jinak než Hi, a Sheltonem, který je klasický šprt, a je kvůli tomu ve škole terčem posměchu.

Čtveřice přátel podniká různá dobrodružství, prozkoumávají okolní ostrovy, ale na zastrčených zákoutích ostrova Loggerhead jim hrozí velké potíže. Na ostrově totiž sídlí tajná laboratoř, kde dochází k záhadným experimentům. Dětem se podaří zachránit štěně vlčáka, které by bylo jinak odsouzeno k smrti, ale nakazí se přitom vzácným kmenem psího parvoviru, který nenávratně poškodí buňky jejich DNA a dá jim nové, netušené schopnosti.

Díky vlčím instinktům, které se v jejich těle probudí, mohou vyřešit i případ dávné vraždy. Tedy pokud zůstanou naživu dost dlouho - nové schopnosti sebou totiž nesou i nové nepřátele. Kamarády teď spojuje něco mnohem víc než jen obyčejné přátelství - stali se "viráty," smečkou, která drží u sebe a bojuje za všechny své členy.

Podaří se jim tento nový, děsivý, a hlavně velmi těžký úkol?

Hodnocení: Jako první mě u této knížky v knihovně zaujal název - téma viru je poslední dobou pořád velmi aktuální, takže jsem si chtěla něco takového přečíst.

Autorka stvořila soudní patoložku Temperance Brennanovou, podle jejích knih se volně inspiroval seriál Sběratelé kostí,, kterého je Kathy producentkou. Seriál jsem kdysi sledovala, první série byly opravdu povedené. Virus je prvním dílem série s hlavní hrdinkou Tory.

Hned jak jsem začala knížku doma číst, nemohla jsem se od ní odtrhnout. Autorčin styl psaní mi sedl, bavila jsem se, v knížce nejsou hluchá místa, a detektivní zápletku jsem hltala a celou dobu přemítala, kdo že to vlastně celé spáchal. Na některých knižních databázích je zmiňováno, že příběh má být takové krimi pro teenagery, já s tím ale nesouhlasím, rozhodně si jej může přečíst i starší generace a bude myslím spokojená.

Velmi dobře zpracované krimi - to propojení nadpozemských schopností, které pomáhají při pátrání, bylo zpracováno opravdu skvěle. Na to, že jde o partu teenagerů, to celé vůbec nepůsobí hloupě ani nijak kostrbatě, chování postav odpovídá jejich věku.

V knížce je i spousta akčních scén - ta první je hned na začátku, ale je skoro z konce knihy, a čtenáře dost příjemně navnadí. Napětí v celé knize opravdu nechybí.

Závěr také neměl chybu, opravdu mě překvapil, takové rozuzlení jsem vážně nečekala.

Knížku hodnotím velmi vysoko, a od autorky si v knihovně zase něco vypůjčím - například 206 kostí, Smutné pondělí, Kosti v písku. Názvy jsou zajímavé, a já věřím, že i kniha samotná bude čtivá!