Přeskočit na hlavní obsah

Ovoce, nebo zelenina?

 Když jsem ještě bydlela u rodičů. tak ovoce u nás bylo takřka základ. Snad pořád v míse v obýváku nějaké leželo - nejčastěji to byly jablka a banány. Největší spotřeba ovoce u nás byla přes vánoční svátky - dodnes mi vůně mandarinek připomíná právě Vánoce.

Jako dítě jsem ovoce milovala. Jablka, mandarinky, a hlavně čerstvé ovoce od babičky ze zahrádky. Hrozně mě bavilo trhat rybíz, velké černé ostružiny, a také malé lesní jahůdky, které rostly v křoví za chatkou. 

Musím přiznat, že postupem času ovoce vytlačily sladkosti. Když jsem se přestěhovala k příteli, tak naše spotřeba ovoce rapidně klesla. Přítel si občas koupí jablko, já miluju banány, ale stejně dávám poslední dobou přednost přesnídávkám. Ano, ovoce je v přesnídávkách také, ale je povařené a případně ještě doslazené, přičemž se velký podíl vitaminů ztrácí.

Dnes ráno, když už jsem měla v hlavě námět na článek, jsem ráno vyrazila autobusem do města, nakoupit maso k obědu a nějaké pochutiny k večeři. A tak jsem zabrousila i k regálům s ovocem. Zaujalo mě pěkně vypadající kiwi, které bylo zabalené v plastovém obalu, po šesti kusech. A protože jsem nedávno byla u babičky, která mi s sebou zabalila na cestu i jedno kiwi, vložila jsem nakonec balíček do košíku. 

Šest kousků kiwi stálo dvacet korun, což opravdu není tak strašné. Balíček měl čtyři sta padesát gramů a kiwi bylo vypěstováno v Řecku. Konkrétní odrůda má název Hayward. Pochází z Velké Británie, a jedná se o samičí rostlinu. Potřebuje tedy k rozmnožování opylovač, kterým je kiwi Weiki. Odrůda kvete v červenci. Je opravdu zajímavé, kolik se dá k jednomu balíčku kiwi dohledat informací!



Už jsem stihla po obědě sníst dva kousky, a kiwi je chuťově dobré. Není nijak zvláště kyselé, spíše polosladké. Je vyzrálé tak akorát, což je super.

Roky už ale v určitých kruzích vládne spor o to, zda je daná plodina ovoce, nebo zelenina. Logika věci nám říká, že ovoce je přece sladké. Tato definice není tak úplně špatná. Ve sto gramech ovoce sníme klidně i patnáct až dvacet gramů cukru (nejvíce je cukru v hroznech a banánech.) Zato zelenina má v sobě cukru v průměru jen asi tři gramy.

Jenže pro kuchaře je ovocem například i meloun, ačkoliv pro botanika je meloun zelenina z čeledi tykvovitých - zeleninou j tedy i dýně, ačkoliv z dýně dělá třeba moje babička vynikající kompot, takže bych dýni řadila spíše mezi ovoce...

V roce 1893 došlo v USA ke kurióznímu soudnímu případu. "Obžalované" tu byla rajčata! Chytrý obchodník totiž rajčata prohlásil za ovoce proto, aby nemusel platit clo. "Dali byste si snad rajčata se zmrzlinou?" namítne žalobce u nejvyššího soudu v roce 1893. 



Po šestiletém sporu nakonec soud uzná, že rajčata jsou zeleninou. V roce 2005 se ale z dalšího rozhodnutí soudu stanou ovocem... Botanici s tímto rozdělením souhlasí. Plody rajčat jsou reprodukční částí rostliny, mají semínka, vyvíjejí se z květů, a v mnohém se podobají třeba vinné révě...

V roce 2011 zařadí rajčata mezi ovoce i Evropský parlament. Jeden kanadský vinař dokonce několik let vyráběl z rajčat víno jménem Omerto.

Ono to je poměrně složité. Kuchař, botanik, prodavač ovoce a zeleniny v krámku bude mít úplně jiné rozdělení ovoce a zeleniny. Rajče je pro ně zeleninou, a meloun naopak zůstane ovocem - protože ze zeleniny přece nebudou podávat dezert!

Ať už je to tak či onak, vědecké statistiky jsou uklidňující. Prospěšné pro zdraví je totiž obojí. Vědci z americké univerzity po dobu šesti měsíců sledují dvě skupinky osob. Ti, kteří denně konzumují o tři porce ovoce a zeleniny více, se jeví atraktivnější!

Přítomné karotenoidy totiž dodávají pleti zářivější tón.

Konzumace ovoce a zeleniny také zlepší náladu - minimálně na následující den! Pokud je však budeme jíst pravidelně, budeme se cítit šťastnější a zdravější. Náladu totiž ovlivňují různé chemické látky obsažené v ovoci a zelenině.

Je pořád hrozně potřeba konzumovat ovoce a zeleninu. Bohužel je to v dnešní době celkem drahá záležitost, ale i tak není problém si koupit alespoň jeden pomeranč či jablko, to snad každého z nás tolik nezruinuje. Já už několik let jím různé vitaminové doplňky, ale práce v ovoci a zelenině se tyto látky vyskytují přirozeně - pokud je nezničíme vařením, nejlepší je konzumace za syrova.

Už se těším, až si oloupu další kiwi večer k televizi. A co Vy? Jíte pravidelně ovoce a zeleninu, nebo Vás na to moc neužije? Máte nějaké oblíbené ovoce? Ze které zeleniny vaříte nejraději? Dáváte přednost domácímu, nebo exotickému ovoci? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný zbytek víkendu, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Venca Dg říká, že kiwi jsou přerostlé srstky.
    Spory o to, co je ovoce a co zelenina mi přijdou malicherné.
    Meloun je prý též zelenina (páč je to vlastně dýně), ale mně je to fuk.
    Tak i či onak je to sladké a močopudné.

    OdpovědětVymazat
  2. Já mám rada ovoce i zeleninu. Jene zklamala krásné vypadající jablka dovozu, ale byla strašně tvrdá, suchá a bez chuti, tak že jsem z nich nakonec uvařila jablečný kompot, který jsme dnes měli jako přílohu k obědu. Mám ráda i strouhané jablko s mrkví s citronovou šťávou a v zimě to dost často dělám. Kupovat ledový salát, který miluji za 50 Kč za hlávku, mi přijde cenou už dost předražené. Ač to máme rádi, někdy mě rozhodně cena od koupi odradí. Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
  3. Moje oblíbené ovoce jsou maliny a mango, ale v ráda mám vlastně všechno ovoce. Jen spousta ovoce se sem dováží, trhá se to nedozrálé a na kvalitě je to znát. Bohužel... :(.

    OdpovědětVymazat
  4. Ovoce i zeleninu ráda mám, ale popravdě musím říct, že tak často je zase nejím. Syrovou zeleninu minimálně, ale vařenou naopak celkem často. Nejlepší ovoce je čerstvě utržené a na to si budeme muset počkat. Ovšem 400,- za třešně, tak jak je prodávali minulý rok na farmářských trzích, to bych nedala nikdy, přestože je ráda mám. Zdravím 😉😊

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Eliss, u nás v rodině máme velkou spotřebu ovoce a zeleniny, máme to rádi. Chodíme na různé samosběry od lokálních zemědělců - na samosběr jahod, malin, jablek, cibule, brambor... Zrovna včera jsem byla v sadech, kde jsme na podzim byli na samosběru jablek a kus sadu kompletně vykáceli. Nemají prý odbyt, české řetězce od nich jablka nechtějí, raději je vozí přes půl Evropy. To je smutné. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Eliss, u nás v rodině máme velkou spotřebu ovoce a zeleniny, máme to rádi. Chodíme na různé samosběry od lokálních zemědělců - na samosběr jahod, malin, jablek, cibule, brambor... Zrovna včera jsem byla v sadech, kde jsme na podzim byli na samosběru jablek a kus sadu kompletně vykáceli. Nemají prý odbyt, české řetězce od nich jablka nechtějí, raději je vozí přes půl Evropy. To je smutné. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Ovoce a zeleninu mám odmalička moc ráda. Snažím se je pravidelně jíst - každý týden v pondělí si ho nakoupím. Ať už je to kiwi (jak ho loupeš? Já buď překrojím na půl a jím lžičkou, nebo na měsíčky a jím jako meloun), nebo banány, rajčata, okurky. Nedávno jsem poprvé zkusila nashi. Ovoce a zelenina ze zahrádky je ale přece jenom nejlepší :) miluji jahody a třešně <3 po nich bych se mohla utlouct :D

    OdpovědětVymazat
  8. Já mám rád v zimě nejvíce ovocné zavařeniny, marmelády, povidla a jablka hlavně jako mošt.
    Roztržka ohledně rajčat je na jednu stranu důležitější než některé věci, které jsou schopni lidi řešit. Příklad o nás. :-D (Modrou, zelenou, červenou, bílou, černou a nebo kropenatou?)
    Víno z rajčat možná ze žlutých... Marmeládu jsem jedl ta byla celkem fajn, rajčata kvašená v solném nálevu byla nechutná katastrofa.
    Letos nechám úrodu meruněk mrazovému osudu a pokud něco bude udělám merunkové víno.

    OdpovědětVymazat
  9. Mám raději ovoce - to téměř vše, u zeleniny už jsem vybíravější.
    Kupuju toho fakt hodně, děti mají rádi oboje. Ale teď je fakt problém něco dobrého v zelenině sehnat. Nejčastěji při vaření používám, krom cibule, asi mrkev a brokolici. A čerstvou - máme hodně oblíbenou ředkev vodnici.
    Vánoce mi dlouhou dobu připomínaly banány (to se vždy den před Štědrým dnem na ně stála fronta), zatímco mandarinky mám spojené s Mikulášem :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Pro mě jsou nejvhodnější jahody a právě zmiňované kiwi. Jen ty ceny...???!!!

    OdpovědětVymazat
  11. Ovoce a zeleninu zbožňuji, zrovna po rajčatech bych se mohla utlouct, jím je zpravidla k snídani, svačině i večeři. :) Z ovoce je jen málo druhů, které bych nejedla, zrovna meloun mi nechutná. Každopádně ovoce i zelenina jsou výborná zdravá a chutná svačinka, které vždycky dám přednost před přeslazenými jogurty, tyčinkami či jim podobnými. :)

    OdpovědětVymazat
  12. Na koleji jsem měla na stole, vždycky krabičku s jablkama. A když mě honila mlsná dala jsem si buď jablko anebo udělala hořké kakao, co jsem si dosladila. Neříkám, že jsem vymítila ze svého života sladkosti, to ne, ale naučilo mě to se občas zamyslet nad tím, po čem kdy sahám.
    Ovoce a zeleninu se snažím teď mít v ledničce vždycky a když slevní něco, co úplně nemám ráda, nebo nevím, jak to upravit tak, aby nám to chutnalo, koupím to v menším množství a zkouším s tím experimentovat. Takhle už se mi podařilo rozšířít jídelníček naší rodiny o pár proklínaných kousků :D Ale myslím si, že třeba houby nepokoříme nikdy xD

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js