Knižní recenze 232 Dívka na kolejích

Autor: Heather Gudenkauf

Žánr: Detektivní, Thriller, Horor

Obsah: Pro dvanáctiletou Coru Landryovou a její kamarádky Jordyn a Violet mělo jít o vcelku obyčejný holčičí mejdan s přespáním v domě Cořiných rodičů. Klasické pouštění filmů, pokec o klucích a vyprávění strašidelných příběhů. Když se však pozdě v noci rozhodnou vydat ke starému opuštěnému vlakovému depu, netuší, že životy všech tří dívek, ale i jejich příbuzných, se navždy obrátí vzhůru nohama.

Později té noci totiž najde mladá dívka venčící psa Coru zakrvavenou v kolejišti a stěží při životě. Kdo mohl Coře tak ublížit, a kam zmizely obě její kamarádky? Cora je s těžkými bodnými poraněními v břiše a ošklivě rozbitým obličejem odvezena do nemocnice, kde začíná boj o její život.

Netrvá dlouho a venkovské americké městečko Pitch se ocitá vzhůru nohama. Kdo by ublížil nevinné dívce a její dvě nejlepší kamarádky vyděsil k smrti tak, že později nejsou schopné pořádně vypovídat? Obě shodně vyprávějí něco o Josephu Witherovi, což má být dávno mrtvý muž, který žil ve třicátých letech ve městě a má mít na svědomí zmizení několika dívek.

Zapeklitý a tajemný případ se začíná pomalu rozplétat pomocí vyprávění z Cořina deníku, kde si psala své nejintimnější zážitky a pocity. Ukazuje se, že ani Violet, ani Jordyn nebudou zdaleka tak nevinné, jak se snaží policii dokázat, zvláště když se na místě najde zakrvavený nůž a na něm zcela prokazatelně otisky jedné z dívek.

Cora zatím bohužel díky rozsahům svých zranění není schopná vypovídat, díky jejímu deníku a aktivitě na internetu to ale vypadá, že Cora se svými kamarádkami se zapletly do něčeho opravdu hodně temného a děsivého. Díky zadání školního projektu, na kterém právě všechny tři dívky pracovaly společně, se Cora zapletla do něčeho ošklivého.

Co se stane, když se do nevinného chatu o městské legendě přihlásí duch?

Napínavý thriller o kamarádství, zradě, touze zapadnout do kolektivu a o moci sociálních sítí. A čeho všeho je schopný milující rodič pro to, aby ochránil své dítě, a udržel je v bezpečí za každou cenu? Byl by schopen lži, zrady, nebo dokonce vraždy?

Hodnocení: Knížku jsem si půjčila už před nějakou dobou v knihovně, ale pořád jsem její čtení odkládala. I přes nálepku thriller na obálce se mi do čtení moc nechtělo, vlastně ani nedokážu vysvětlit proč, snad proto, že knihy napsané v posledních dvou letech mě nijak moc neoslovují. Bohužel.

Začátek knihy mě bavil, začetla jsem se celkem rychle, ale jak ubíhaly stránky, mé nadšení pomalu opadávalo. Nakonec jsem knížku na dva dny odložila a přemítala, zda nebude lepší sáhnout po jiném titulu, nakonec jsem se ke čtení vrátila.

Postavy mi přišly hrozně ploché a bez emocí, zvláště ty dospělé, u dvanáctiletých děvčat to bylo trochu lepší. Děj samotný nebyl špatný, hodně mě bavily zápisky z Cořina deníku, pak také byly zajímavé pasáže z jejího chatování na internetu, ale třeba výňatky z deníku Cořiny psycholožky mi přišly v mnoha ohledech nudné a zbytečné.

Nemůžu se zbavit pocitu, že i když je kniha určena pro dospělé, klidně bych ji dala přečíst i dvanáctiletým dívkám. Za jednu věc musím totiž autorku velmi pochválit, a to za pěkné zpracování tématu bezpečnost na internetu a to, že psát si s někým cizím o intimních věcech není dobrý nápad ani v dospělém věku, natož pak pro skoro ještě děti. Nikdy totiž nemůžeme vědět, kdo sedí na druhé straně a zda je ten člověk tím, za koho se vydává a zda to myslí dobře či ne.

Detektivní linka se hodně táhla. Vyšetřování napadení Cory mě upřímně moc nebavilo, během toho tu jsou i vsuvky ze života dívčiných příbuzných, a opět - některé pasáže byly prostě hrozně nudné a pro další vývoj děje nepodstatné.

Co mě ale zklamalo nejvíce, bylo závěrečné vysvětlení toho, co se Coře stalo. Tímto si tak trochu naběhla i sama autorka. Na začátku nám líčí jednu důležitou situaci, aby ji v závěru popsala úplně jinak a celé to převrátila. Čemuž moc nerozumím. Chtěla asi čtenáře mystifikovat, ale podle mě to bylo úplně zbytečné, a bylo to na závěr velké zklamání.

I tak se mi ale knížka docela líbila, i když bych ji asi více ocenila jako teenager. Myslím že autorka pěkně vystihla chování dvanáctiletých dívek, protože mě to nutilo přemýšlet nad tím, zda bych se ve stejném věku chovala stejně, protože ve dvanácti letech není člověk ještě moc vyspělý, ačkoliv má pocit, že všechno ví, navíc nastupuje puberta a je to dost složité období.

Knížku bych doporučila spíše mladším lidem, kolem těch dvanácti čtrnácti, těm se bude knížka líbit a můžou se z ní i určitým způsobem poučit. Vyprávění je psáno jednoduchým stylem, nenáročným čtenářům se jistě bude líbit. S knížkou jsem celkem spokojená, ale mohlo to být lepší, a asi si už od autorky nic nepřečtu.

A co Vy? Četli jste nějakou knížku na téma bezpečí na internetu u mladých lidí a dětí? Máte rádi thrillery? Baví Vás současná literatura, ať už česká, nebo cizí? Pokud pro mě máte nějaký tip na dobrý thriller, napište mi do komentářů, budu se těšit!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný víkend, Vaše Eliss ♥