Přeskočit na hlavní obsah

Světový den bez tabáku

 Na jednatřicátého května připadá každoročně pěkný významný den, který si můžeme připomenout, a sice Světový den bez tabáku. Tento den se poprvé "slavil" v roce 1987, a za jeho vznikem stojí samotná WHO. Všude po světě se tedy rozjíždějí různé kampaně, akce, a to vše za jediným účelem - nekuřte ani cigarety, ani jiné tabákové výrobky.

Podle statistik kouří v České republice více než dva miliony obyvatel. To je, i vzhledem k počtu obyvatel, docela dost. Každý z nás zná určitě někoho, kdo kouří, nebo je sám pravidelným kuřákem. 

První cigaretu jsem si zapálila asi tak ve třinácti. Tehdy jsem jezdila po škole jeden den v týdnu do výtvarného kroužku, a tam jsem se skamarádila se stejně starou Evou. Po výtvarce jsme spolu chodily na autobus na nádraží, a protože jsme často měly fůru času, brouzdaly jsme po obchodech a jen tak se couraly. Eva si vždycky za nádražím, kde je plácek pro kuřáky, neohroženě zapálila. Pokaždé mi nabízela, ať si taky dám, až jsem jednou neodolala a přijala nabízenou cigaretu. Dodnes si živě vybavuji tu podivnou chuť v ústech.



Nechutnalo mi to, ale statečně jsem předstírala, že jsem z toho unešená. Chtělo se mi kašlat, štípalo mě to v očích, a tak nějak jsem nechápala, co na tom je. Ani jsem ten kouř pořádně nevdechla do plic, jen do úst, ale i to mi stačilo. Cestou domů jsem se děsila, že naši něco poznají, proto jsem hned po příchodu domů vletěla do koupelny, vyčistila si zuby a pořádně si umyla ruce. A úzkostlivě jsem se snažila vyhýbat rodičům, aby na mě nic nepoznali. Muselo to být určitě cítit, ale ani máma, ani táta mi nic neřekli. A pak jsme se o tom už nikdy nebavili.

Tehdy na základce jsem měla spolužačku, která s kamarády z vyšších ročníků chodila o velké přestávce kouřit na sousední hřbitov, kde si sedli na zídku a vesele pokuřovali. Mimochodem, bylo dost zvláštní, mít hned vedle školy hřbitov, z okna třídy vidět na náhrobky... Učitelé o tom věděli, ale tak nějak to mlčky tolerovali. Naše třídní učitelka byla moc fajn, zlatá ženská, ale byla to hrozně silná kuřačka, pokaždé se za ní nesla výrazná vůně cigaret, tu nepřebil ani parfém, ani žvýkačky...

A snad právě proto nám cigarety často vymlouvala, ale její kázání znělo rozumně, do ničeho nás nenutila, nechávala volbu na nás...

Tehdy na základce kouřila ze třídy jen ta jedna spolužačka, zbytek jsme byli nekuřáci, nebo se alespoň nikdo nepřiznal. Ale dnes je situace opačná, naposledy na srazu už šla na cigaretu více jak polovina bývalých spolužáků.

Další setkání s cigaretami jsem absolvovala na učňáku. A tam jsem kouřila vyloženě z frajeřiny. Chtěla jsem zapadnout mezi spolužáky, z nichž většina byla starší, a tak jsem si začala kupovat cigarety. Tehdy to bylo jednoduché, byla jsem na intru, mimo dohled rodičů, cestou mě nikdo nehlídal, tak jsem kouřila. Ale zase jsem to nešlukovala až do plic, bylo to z mé strany takové "na sílu," tak moc jsem se snažila zapadnout.

Za půl roku jsem s touto šaškárnou skončila. Nebavilo mě utrácet peníze, nenaučila jsem se správně kouřit, tudíž jsem si nevytvořila návyk, a peníze za cigarety jsem investovala jinak a lépe. Od svých sedmnácti jsem neměla cigaretu v puse, a jsem fakt hrdá na to, že nekouřím.



Když jsem byla mladší a snila o svém ideálním partnerovi, vždycky jsem si opakovala, že si musím najít nekuřáka. Bylo pro mě nepředstavitelné žít s kuřákem. Doma u nás nikdo nekouřil, a měla jsem v živé paměti návštěvy u přátel a příbuzných, kteří kouřili i v bytě, a vždycky mi to vadilo.

Jenže člověk míní, láska mění. Srdci neporučíte. Můj přítel kouří, já jsem zapřísáhlý nekuřák. A takové soužití je hodně o kompromisech, z mé strany. Přítel není sice zase tak moc silný kuřák, ale i tak, patnáct cigaret denně není zrovna málo. Ale znám i horší. Moje máma měla v práci jednu kolegyni, a ta vykouřila za den těch cigaret šedesát, což je hrozné. Když k ní máma šla na návštěvu, v bytě to bylo silně cítit po cigaretách. Zažloutlé záclony, a ten pach se usadil všude v domě, protože máma mi kdysi od kolegyně donesla starší knížky, kterých se zbavovala, a ty byly nasáklé pachem cigaret... Pamatuju si, že jsem je tenkrát dala někam do chodby, aby se ten pach vyvětral a já je nemusela mít v pokoji.

Přítel tedy kouří, je to jeho jediný takový zlozvyk, protože už několik let abstinuje, alkohol se u nás nenosí. Nekupuje si krabičky, ale tabák a ručně si balí cigarety. Prý to vyjde levněji, a v cigaretách z krabičky je prý spousta chemikálií. 

Bydlíme v činžáku, tak přítel kouří z okna, když je hezky, jde často s cigaretou ven. Vyvenčí psa, dá si cigáro. Jenže v zimě, nebo když prší, tak to nejde. Vyčlenila jsem jednu místnost, kde může při otevřeném okně kouřit. Jenže stejně často vidím, zvlášť když svítí sluníčko, jak se ten vyfouknutý dým vrací zpět dovnitř. Ale když se často větrá, nestačí v bytě nic moc načuchnout od cigaret, to už mám vyzkoušené.

Bohužel to zatím nevypadá tak, že by chtěl s cigaretami přestat. V minulosti tři roky nekouřil - to jsme spolu ještě nebyli - pak do toho znovu spadl, a tak nějak to tak zůstalo. Zase lepší cigarety, než něco tvrdšího, že.

Co se mi ale hodně nelíbí, jsou matky, které kouří před malými dětmi. nebo dokonce v těhotenství. Moje sestřenice otěhotněla, přestala ze dne na den úplně kouřit, za což jsem ji teda obdivovala. Celé těhotenství nekouřila - nebo to alespoň tvrdila - a po pár dnech od porodu do toho zase spadla. Kouří ona i její partner, do toho malé dítě, a peníze neleží jen tak na zemi. Musí to být opravdu svého druhu hrozný druh závislosti.

Já cigarety k životu nepotřebuji, a jsem na to pyšná. Doufám, že jednoho krásného dne přestane kouřit i můj přítel, ale upřímně, myslím, že to v dohledné době nehrozí. 

Myslím, že Světový den bez tabáku je zajímavý významný den, ale pro ty, co cigarety milují, je to asi celkem bezpředmětné, protože ti se své závislosti jen tak ze dne na den určitě nezbaví. Ale může to být pěkná připomínka pro ty, co vůbec nekouří, nebo se jim podařilo s cigaretami jednou pro vždy skoncovat.

A co Vy? Jste vášniví kuřáci, nebo zásadoví nekuřáci? Zkoušeli jste v pubertě a dětském věku cigaretu? Kouřili jste z frajeřiny ve škole? A myslíte, že může fungovat soužití kuřáka s nekuřákem? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥




Komentáře

  1. U nás v rodině naštěstí nekouří vůbec nikdo. Manžel dříve kouřil, ale pak začal mít zdravotní problémy a tak den ze dne najednou přestal. Já jsem nekouřila nikdy a podivuje mě, že dne kouří tolik mladých děvčat a dokonce i těhotná sousedka kouřila až do konce těhotenství jak "fabrický" komín, což mě fakt přišlo nezodpovědné. Já jsem nekouřila nikdy a vždycky mi to vadilo a vadí mi to i dnes, když jdu třeba po městě a někdo jde a kouří přede mnou a ten smrad omylem vdechnu...FUJ !!! Přeji Ti krásné a klidné a hlavně voňavé dny.

    OdpovědětVymazat
  2. Na kouření mě asi nejvíc fascinuje, jak moc absurdní činnost to vlastně je. Koho to poprvé napadlo, že se dá něco zapálit a pak ten kouř nasávat? Každopádně čím dál ode mě všichni kuřáci jsou, tím lépe. Protože snad žádná jiná závislost neobtěžuje všechny okolo víc.

    OdpovědětVymazat
  3. Eliss, zdravím. Já jsem nekuřák a vždycky jsem byla. Mám tři syny a všichni jsou také nekuřáci. V pubertě jsem cigaretu ochutnala, ale nic mě to neříkalo. Soužití nekuřáka s kuřákem fungovat může, alespoň u nás funguje. Muž kouří, nevím kolik denně, ale dost. Bydlíme v baráku, kouřit chodí ven na zahradu. Před čtyřmi lety se snažil přestat, vydržel nekouřit dva měsíce. Samozřejmě bych byla radši, aby nekouřil. V roce 2015 jsem byla čtyři měsíce hospitalizovaná, vedle naší budovy bylo plicní sanatorium, samé těžké případy. Pacienti tam kouřili přímo před hlavním vchodem. Každý týden tam někdo zemřel...Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Jako mladá jsem samozřejmě cigaretu ochutnala,ale kuřačka se ze mě nestala.Manžel jako jediný z celé velké rodiny kouřil a přestal v padesáti,když dcera čekala první naše vnouče a řekla mu,že pokud bude kouřit nebude k nám chodit.On kouřil v bytě.Přestal kouřit ze dne na den,protože se na vnouče hrozně těšil.Bohužel nabral 30 kilo.
    Teď je jediným kuřákem z rodiny syn a bohužel kouří i jeho přítelkyně.Takže mu říkat,aby přestal je asi zbytečné.Ale v bytě si nekouří,buď na balkoně a nebo na zahradě.
    Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  5. Já i manžel jsme nekuřáci a i kdyby jsme chtěli kouřit, Matýsek by nám to vymluvil. Bojí se, že každý, kdo v rodině kouří, umře 😀. Jednou za rok, dva, si ale dobrý doutník dáme, většinou na dovolené.

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem zapřísáhlý nekuřák. Kuřáci mě s tímto svým zvykem obtěžují. Hlavně ty jejich kecy o toleranci. Proč já bych pořád měla čichat ten jejich smrad? Také by se jim nic nestalo, kdyby aspoň pro jednou respektovali to, že druzí lidé chtějí dýchat normální vzduch. Nejvíc mě vytáčí ti, co cigaretu odhodí (samozřejmě na zem) pár vteřin předtím než naskočí do autobusu nebo tramvaje.

    OdpovědětVymazat
  7. Nepatřím mezi ostré kritiky kuřáků, jeden čas jsem kouřila, nebylo to dlouho. Nejhorší kritici jsou bývalí kuřáci. To je tak, tabák se k nám dostal z Ameriky, Kolumbus a ti další dovezli do Ameriky "ohnivou vodu", z čehož měli Indiáni problémy a do Evropy přivezli tabák. Než mít v rodině alkoholika, to raději kuřáka. Přítel kouří a nevadí mi to. Má spoustu jiných kvalit. ☺

    OdpovědětVymazat
  8. Jsem zatvrzelý nekuřák, ale.... kdysi mým hříchem bylo dát si po letních oslavách končících k ránu, když všichni odešli, koňak a zapálit cigáro a dát si nohy nahoru a časem dojít k tomu, že pořádání oslav přenecháme mladší generaci a budeme chodit dřív spát :)

    OdpovědětVymazat
  9. Byl jsem u zubaře a Mamka měla vyplnit kolonku, jestli kouřím. A zeptala se mě, jestli kouřím. Jsem spolu 24 hodin denně a ona se mě zeptala. Já jí odpověděl, že ne a pak přemýšlel: „Proč se mě zeptala?" Říkala, že kdysi dávno mě viděla schovaného se spolužačkou, jak kouřím, ale já se s tou spolužačkou tak moc nebavil a na nic jako kouření s ní si nepamatuji. A to je problém dokazování mnoha dokumentů o záhadách. „Nejsou na to důkazy, protože to tají." nebo „Neřeknou Vám, že je to pravda, protože to - tají." A teď, kdyby nic netajili a byla to fakt pravda, tak jak to dokázat?
    Tím, že ti řeknou, že nic netají asi ne. :D

    To mi připomíná. Jednou mi majitel CS Mystery napsal soukromě do emailu tajemství. Do teď jsem ho nikomu neřekl. (Já ho teda zapoměl, ale to je vedlejší. :D) On ho vám neřekne, protože to tají. Já Vám to tajemství taky neřeknu. Jak chcete zjistit, jestli Vám nekecám? :D Já fakt píši pravdu, ale jak to dokázat?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 😂Konečně jsem se dnes navzdory šílenému počasí pobavila.

      Vymazat
    2. Některé věci jsou pravdivé, ale dokázat se nedají, a tak to asi má být ;-) Díky za komentář k zamyšlení!

      Vymazat
  10. Ja som nefajčiar. Chvíľu som tiež tak machrovala na škole, ale nikdy som nevedela poriadne fajčiť do pľúc a už to ani skúšať nemienim. Stačí, že fajčí partner. Na šťastie nemáme balkón a tak chodí fajčiť von, ale fajčí dosť. Myslím, že tých 15 tiež dá a možno aj viac. Sám to asi nepočíta a ja to radšej nepočítam tiež.
    Čo si neviem predstaviť, je fakt fajčenie počas tehotenstva alebo bábätku do kočíka, čo žiaľ vidím pomerne často :-(

    OdpovědětVymazat
  11. Já si dávám jen vítězný doutník, když vyhrajeme nějaký ten turnaj.
    /Což se nestává tak často/

    OdpovědětVymazat
  12. Cigaretu jsem zkusila asi 2x v životě u koní, kde holky kouřily. Také jsem to zkusila, ale vůbec mi to nechutnalo. Včera jsem seděla v restauraci na zahrádce a pán za námi kouřil jednu cigaretu za druhou, bylo to strašně nepříjemné :(. Hodně mi vadí, když lidé kouří v autech, nebo v bytě. Jsou to malé prostory a hned všechno načuchne. Z rodiny naštěstí nikdo nekouří, ale znám spoustu lidí, kteří kouří. Nezazlívám jim to, je to jejich věc. Já jsem ráda, že jsem do tohohle svinstva nikdy nespadla, ani alkohol mě nikdy nelákal.
    Leník

    OdpovědětVymazat
  13. Cigaretu jsem nikdy ani neochutnal, natolik absurdní mi kouření přišlo. Můj dědeček byl celoživotní silný kuřák a každým svým dnem se k stáru víceméně prochrchral, tak to zřejmě zapůsobilo jako dostatečně odpudivý příklad :-).

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Rok se čtyřkou na konci

 Loňský Silvestr a oslavy nového roku u nás doma proběhly tradičně. Udělala jsem hromadu chlebíčků a jednohubek. Původně jsem myslela, že budeme s přítelem sami, ale nakonec přišla neohlášeně na návštěvu moje máma - ještě že bylo těch chlebíčků tolik! Na stole nechyběly ani tyčinky a brambůrky, prostě klasika. Chvíli jsme poseděli a povídali si o všem možném. Ač neohlášená návštěva, byla jsem moc ráda, že máma přišla. Původně jsme měli v plánu ještě procházku, ale tak nějak se nám po těch chlebíčcích nikam nechtělo. Tak jsem ještě nachystala další občerstvení, dosypala do misek brambůrky, a koukali jsme na televizi.  Vloni jsem také po letech dodržela pověru o praní prádla a nevynášení věcí z bytu - což se tedy týkalo odpadků. Mylně jsem se domnívala, že to platí jak na Silvestra, tak na Nový rok, ale na internetu jsem našla různé výklady. Ale nevadí, tak jsem si vyprala až dneska, a ten koš také nebyl ještě úplně plný. Tradičně si každý první den nového roku vaříme čočku s vajíčkem. N