Přeskočit na hlavní obsah

Knižní recenze 219 - Ostré předměty

 Autor: Gillian Flynnová

Žánr: Krimi, Psychothriller, Mysteriózní 

Mé hodnocení: 60%

Obsah: Reportérka Camille Preakerová pracuje v Chicagu pro deník Daily Post. Zrovna ve své kancelářské kóji dokončuje poslední článek o nezodpovědné fetující matce, když ji vyruší šéfredaktor Curry, a pozve si ji k sobě do kanceláře.

Camille čeká všechno možné, ale rozhodně ne to, co na ni šéf vybalí. Chce po ní, aby se vydala do svého rodného městečka Wind Gap, kde vloni v srpnu někdo brutálně uškrtil malou holčičku. Nejděsivější na celém případu bylo, že malé Ann někdo po smrti vytrhal skoro všechny zuby. A reportáž přímo z místa činu může být pro Daily Post sólokaprem. 

A Curry si Camille vybral ještě z jednoho důležitého důvodu. Ve Wind Gap totiž žila jako malé dítě. A na tu dobu nemá úplně nejhezčí vzpomínky. Návrat domů je tedy pro ni dost... Komplikovaný. Camillina matka Adora žije ve velkém, krásném domě se svým manželem Alanem. Adoře patří velký průmyslový podnik ve městě zabývající se chovem prasat. Žije tedy v městské čtvrti, do které spadá vyšší vrstva. 

Camille se nikdy necítila doma dobře, už i proto, že Alan je její nevlastní otec, toho vlastního nikdy nepoznala. Z Wind Gap utekla, jak jen to bylo možné. Nyní je ale zpátky a musí se znovu setkat se svou přehnaně starostlivou matkou, nevlastní sestrou Ammou, která je na svůj věk přehnaně vyspělá a chová se mírně řečeno nezodpovědně.

Jenže složitá rodinná pouta nejsou tím jediným, co bude muset mladá dívka řešit. Chvíli po svém příjezdu se dozví, že zmizela další malá dívka, desetiletá Natalie Keenová. Naposledy byla viděna v městském parku. Camille se s ostatními dobrovolníky pouští do pátrání. A přitom se snaží nenápadně vyzvědět od místních obyvatel nějaké zajímavosti. 

Jenže šerif Vickery není z Camillina návratu vůbec nadšený. Vždyť jaké může být pro turisty horší lákadlo než článek v novinách o řádění nějakého neznámého šílence, který unese a posléze zavraždí dívky?

Bohužel je i Natalie po pár dnech nalezena mrtvá, v odpadní strouze, jen pár metrů od policejní stanice. A nešťastnou shodou okolností je u místa činu i Camille, a stačí si všimnout, že dívce opět chybí zuby. Má jít o nějaký zvrácený vrahův podpis, nějaký druh rituálu?

Krom napsání článku čekají Camille i jiné zážitky, a mnohem horší. Nejtěžší je totiž vyrovnat se s minulostí a tím, co jsme si svým chováním přivodili sami...

Kdo je tedy šíleným vrahem? Mohl to být jen někdo, kdo městečkem náhodně projížděl, či někdo z místních? Policie je bezradná, ale Camille se nehodlá vzdát. Ona totiž někde hluboko v podvědomí tuší, kdo by mohl být pachatel.



Hodnocení: Ostré předměty jsem si půjčila v knihovně, kde byla knížka vystavena mezi novými tituly. Zaujala mě obálka, graficky je moc hezky zpracovaná, a pak mi bylo povědomé i jméno autorky, jen jsem v první chvíli nevěděla, kam ji mám zařadit.

Až doma jsem zjistila, že je to autorka bestselleru Zmizelá. Zmizelou jsem četla před lety, líbila se mi tak napůl, takže jsem byla zvědavá, jak dopadne její další román. Ostré předměty byly vydány již v roce 2006, českého překladu se ale kniha dočkala až v roce 2015.

Jen co jsem knihu otevřela, příjemně mě překvapilo, že je napsána poměrně velkými písmeny. Někdy jsou totiž písmenka tak malá, že mě z toho bolí oči, dávám přednost trošku většímu písmu, ono se to opravdu lépe čte.

Děj se rozběhl hned od začátku, nebyl tam žádný zdlouhavý úvod, ale zase to nebylo tak, že by čtenář nechápal, o co jde. Rychlé vtáhnutí do děje. 

Hlavní hrdinka a zároveň vypravěčka celého příběhu Camille je na začátku prezentována jako typická hodná holka, která má nějaká trápení, postupně ale zjišťujeme, že tomu tak úplně není, i ona má své schované kostlivce ve skříni.

Dále mě z těch dalších hrdinů hodně bavila Amma, která se prezentovala jako rozmazlené děcko, ale ve skutečnosti to s ní bylo tak trochu jinak. Nechci spoilerovat, takže více neprozradím.

Co mě ale dost na knížce zklamalo bylo to, že celá zápletka a pachatel všech těch hrůzností byl lehce uhodnutelný, celé to bylo průhledné. Bohužel nám to celé vyzradí dost indicií, které musí praštit do očí úplně každého, což je opravdu škoda, protože autorka si s tímto mohla vyhrát více a učinit viníka více "neviditelným."

Vzhledem k tomu, že se jedná o autorčinu prvotinu, nejedná se o tak špatnou knihu. Ale zkušenějšího čtenáře možná zklame to, že uhodne, jak to celé je opravdu za chvíli. Já patřím k čtenářům, kterému do celé "docvakne" až úplně na konci, ale tady jsem to uhodla i já, což asi ledacos vypovídá.

Ale i tak se mi knížka líbila, přečetla jsem ji za dva večery, dvě stě šedesát stránek se dá přelouskat v tomto případě opravdu rychle, i díky velkým písmenům. 

Podle knížky byl natočen i stejnojmenný seriál z roku 2018, na československé filmové databázi má osmdesát procent, což je pěkné hodnocení. Knížka má na databázi knih sedmasedmdesát procent, ale osobně si myslím, že je nadhodnocená, šedesát procent by bylo optimálních.

Zmizelá se mi líbila o něco více, a i to pro mě nebylo zase takové veledílo, jak byla kniha často prezentována. Knížku doporučuji spíše začátečníkům v četbě detektivek nebo nenáročnějším čtenářům. Ale já osobně jsem z ní lehce zklamaná.

A co Vy? Četli jste tuto knížku? Nebo jste viděli seriál? A viděli jste film Zmizelá, nebo jste četli knižní předlohu? Líbila se Vám? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥



Komentáře

  1. Eli, už si píšu do seznamu, tvoje recenze mne zaujala, díky za tip 😉

    OdpovědětVymazat
  2. Eliss, četla jsem i viděla. Obojí nebylo špatné.
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Nečetla a neviděla. Ale docela mne recenze zaujala, podívám se po knížce v knihovně

    OdpovědětVymazat
  4. Knížku jsem nečetla a ani neviděla film,ale už jsem si název napsala.Nejdříve se podívám po filmu.Nemuselo by to být špatné.-
    Měj hezký nový týden

    OdpovědětVymazat
  5. Nějak toto téma (jakkoliv zpracované) poslední dobou nemusím.

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji za pěknou recenzi. Knížka mě zaujala, ale ještě jsem od autorky nic nečetla. Seriál jsem taky neviděla. Viděla jsem Zmizelou - film se mi moc líbil, ale knihu nemůžu posoudit.
    Četla, nebo viděla jsi Temné kouty? Film byl nedávno v televizi, a i když se mi více líbila Zmizelá, i tenhle byl dobrý. 🙂

    OdpovědětVymazat
  7. It promises to be very interesting. Definitely my kind :)

    OdpovědětVymazat
  8. knihu znám, ale nečetla jsem ji a ani seriál neviděla :) ani Zmizelou jsem nečetla :)

    OdpovědětVymazat
  9. Četla jsem, i viděla seriál :) Více se mi asi líbil seriál, knížka byla pro mě lehký průměr.

    OdpovědětVymazat
  10. Krimi je můj oblíbený žánr. Jakmile se tam v něm ale vyskytuje násilí na dětech, knihu číst nemohu, stejně, jako se nepodívám na film s podobným tématem.

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj,
    já znám taky Zmizelou a koupila jsem tuto knížku pro kamarádku, mám ji tu připravenou jako dárek. Jinak jsem viděla i seriál, hodně povedená záležitost. Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  12. Po tvých recenzích si mám většinou chuť si danou knihu přečíst... a je tomu tak i tentokrát :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js