Přeskočit na hlavní obsah

Knižní recenze 212 Nemám co ztratit

 Autor: Royce Scott Buckingham

Žánr: Dobrodružný, Thriller, Young Adult 

Mé hodnocení: 60%

Obsah: Devatenáctiletý Cam nezažívá právě nejlepší období svého života. Lékaři mu diagnostikovali smrtelný nádor na mozku - neuroblastom, a zbývá mu asi tak zhruba rok života. A to měl před sebou velké plány. Dostudovat, najít si podnájem s přáteli, posunout někam dál vztah s přítelkyní. Jenže to vše už je pasé. V současnosti mu nezbývá nic jiného, než ležet na  nemocničním lůžku a podrobovat se všemožným vyšetřením, které už mladíka unavují.

A pak jednou v noci zažije Cam nečekané překvapení. V noci se u jeho lůžka objeví podivný, neznámý muž. Je oblečený celý v hnědém overalu a kožených rukavicích. Camovi se nepředstaví jménem, ale má pro mladíka zajímavý návrh.

Zprvu nedůvěřivého chlapce na muži něco zaujme. Vysvětlí mu, že přichází z organizace, která hledá mladé lidi jako Cam, kteří jsou na prahu smrti, ale i přes svou nemoc jsou zatím v dobré fyzické kondici. A tito lidé projdou patřičným výcvikem, a budou posíláni na ty nejtajnější a nejnebezpečnější akce.

Jenže to má malý háček. Nikdo, ani nejbližší rodina nesmí vědět, co se s Camem stalo. Musí se rozmyslet okamžitě, s nikým se nerozloučit a muž zařídí jeho odchod z nemocnice beze svědků. Cam je rozpolcený, ale nakonec souhlasí. Má se trápit dlouhé týdny v nemocnici, nebo zažít své poslední dny jako hrdina? 

Spolu s mužem, kterému dá přezdívku Pilot, prchnou až na střechu nemocnice a helikoptérou se přesunou až do džungle.

Zde je Cam postaven už před první zkoušku, protože mu Pilot předá padák a rychlý návod k jeho použití, který si mladík musí zapamatovat, protože jinak může skončit rozlámaný a sám někde uprostřed pustiny. K smrti vyděšený Cam to zvládne a podaří se mu přistát na stromě tak šikovně, že krom menších škrábanců žádné zranění nemá.

A pak už se rychle seznamuje s ostatními, kteří zrovna trénují. Vedoucím celé skupiny mladých lidí je Ward, čtyřicátník, který očividně prošel tvrdým vojenským výcvikem.

Cam zjišťuje, že se octl na nějakém odlehlém ostrově, snad v Jižní Americe, snad v Brazílii, jisté to ale není. Jak se totiž mladík záhy dozvídá, ostrov a jeho obyvatelé má svá zvláštní pravidla:

1.) Všichni podstupují výcvik

2.) Všichni zemřou

3.) Nikdo nekomunikuje s vnějším světem

4.) Nikdo neprozradí organizaci

Cam si na novou životní náplň brzy zvykne a najde si nové přátele. Nejpalčivější je, že všechny spojuje vidina brzké smrti, proto se s velkou energií a elánem vrhnou do výcviku, aby se stali prospěšní lidem, kteří je potřebují nejvíce.

Největším tajemstvím uzavřené skupiny je posilovač, látka, kterou berou ti v pokročilém stadiu nemoci a která jim dodává nadlidskou sílu a velké zbystření smyslů.

Camovi se nový život ze začátku moc líbí. Má spoustu dobrého jídla, zažívá intenzivní tréninky, a konečně se dostane do velké akce, jejichž cílem je záchrana zajatých lékařů. Také se zamiluje do sympatické Zary, která je navenek silná a drsná, ale uvnitř skrývá démony.

Jenže postupem času se zdá, že něco není v pořádku. Všichni kolem, včetně Cama, nevypadají vůbec nemocně, a Camovi dokonce přestaly i velké bolesti hlavy. Při pravidelných lékařských prohlídkách se ale mladík dozví, že nemoc postupuje a zhoršuje se.

Proč nesmí skupina komunikovat se světem? A proč mají vždy pečlivě zavázané oči, když letí na lékařskou prohlídku? Jaké tajemství se skrývá pod povrchem zdánlivého pozlátka? Když zmizí jedna členka týmu, začíná to být opravdu děsivé. Zjistí Cam a jeho přátelé, proč se dějí tak podivné věci, nebo budou i oni lapeni do sítě podivných náhod?

Hra s časem začíná...

Hodnocení: Když jsem si zjišťovala údaje o knížce na databázi knih, upřímně mě překvapilo, že je v kategorii knih pro mladé. Po přečtení knihy by mě to vůbec nenapadlo, knížka je sice o mladých lidech, ale kdyby mi bylo třináct, asi bych po ní zrovna v knihovně nesáhla.

Na začátku se mi knížka četla moc dobře, bavila mě, jenže postupem času mě přestávala bavit. Některé situace v knize byly nereálné, a v celkovém kontextu se tu vyskytovala spousta scén, které nedávaly vůbec smysl. Jakoby autor zapomněl co napsal pár stránek zpátky a přetvořil si to úplně jinak. 

To je bohužel hodně rušivý element.

Už asi v polovině knihy mi bylo jasné, jak to nakonec bude, protože to bylo opravdu evidentní, jakoby se to autor ani nesnažil skrývat a servíroval nám to přímo na stříbrném podnosu. No, opravdu škoda, protože s tímto si mohl autor více pohrát.

Hlavní hrdina byl celkem sympaťák, fandila jsem mu v boji  jeho nemocí a obdivovala jeho odvahu. V knize se postupem času začalo vyskytovat hodně postav, z nichž některé měly opravdu málo prostoru a nic moc jsme se o nic nedozvěděli, což je vážně škoda. Nemám ráda knihy, kde je moc postav, protože se mi pak ta jména začínají plést.

Jak už jsem zmínila, zápletka byla opravdu hodně průhledná, takže jsem knihu dočítala s tím, že vím, jak to celé dopadne. Ale jinak opravdu celkem slabota. Možná je to i tím, že už nejsem úplně v té věkově kategorii, pro kterou je kniha určena, ale bohužel. Nebylo to úplně špatné, ale ani nic extra. Dávám tedy šedesát procent, protože z knihy se dalo vytěžit mnohem více.

Musím ale ocenit to, že před každou kapitolou je playlist, můžeme se seznámit s tím, co hlavní hrdina právě poslouchá ze svého MP3 přehrávače. Bylo to zajímavé oživení knihy, ještě nikdy jsem se s tím při četbě nesetkala. Některé písničky jsem si pustila na YouTube a nejsou úplně špatné. Ale od autora bych si i tak asi už nic nepřečetla, zvláště ne v tomto žánru.

Knížku bych doporučila mladým lidem do patnácti let, pak Vás už asi moc bavit nebude.

A co Vy? Máte rádi žánr Young Adult? A přečtete si rádi nějakou dobrodružnou knihu? Máte zrovna rozečtenou nějakou dobrou knížku? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥





Komentáře

  1. Já young adult knihy nevyhledávám, přece jen už na ně nemám věk. I když možná některé mohou být zajímavé.

    OdpovědětVymazat
  2. Knížku si popsala docela zajímavě,ale také nevím,zda by to bylo čtení pro mě.
    Já jsem musela rozečtenou knížku odložit,zlobí mě najednou oči.Jsem zvyklá číst ráno a večer v posteli,bohužel si čtu i něco na mobilu a to světlo mi nedělá vůbec dobře.Naštěstí jdu začátkem května na kontrolu na oční.
    Elli,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  3. Knížku bych si asi nevybrala, ale obecně proti Young Adult žánru nic nemám - je to odpočinková četba, i když nemám ráda takové ty typické, kdy holky řeší "extra velké problémy s láskou" a tak. Já v tomto žánru moc orientovaná nejsem, asi to bude nejspíš věkem, nebo jsem náročná a i v těchto knihách hledám něco víc. Řeknu to asi tak: už jsem asi fakt stará koza na tento žánr, ale nikdy nezapomenu na knihu Hvězdy nám nepřály, kterou si klidně přečtu kdykoli, až na ni dojde.
    Díky za recenzi, hezký den. 🙂

    OdpovědětVymazat
  4. Náhodou to vypadá zajímavě a odpovědi na otázky podněcují zvědavost a představivost.

    OdpovědětVymazat
  5. Na to, že to byla slabota, má kniha, podle tvého popisu, hodně zajímavý příběh!

    OdpovědětVymazat
  6. Eliss, děkuji za recenzi. Momentálně nemám kolem sebe nikoho ve vhodném věku na její přečtení.
    Měj pohodový den, Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkná recenze :) Knihu neznám, ale vypapdá celkem zajímavě a ty mp3 playlisty tomu taky dávají něco nobvyklého :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js