Přeskočit na hlavní obsah

Procházka ve Filipovicích

Tento pracovní týden mi od začátku celkem utíká. Snad tomu pomáhá i to, že končíme od pondělí o trošičku dřív v práci - ono se v těch pařácích prostě nedá dělat, i když máme na dílně klimatizaci, je to masakr. A to jsem uvnitř v budově - opravdu nezávidím těm, co musí pracovat venku, a ještě na přímém slunci...

Včera jsem měla od rána dobrou náladu. Nikdo a nic mi ji nezkazilo, takže jsem si říkala, že si udělám po práci menší výlet. Když jsem tedy skončila o něco dříve, rychle jsem na kole svištěla domů. Dala jsem si rychlý oběd, osprchovala se, a fakt se mi nechtělo sedět doma. Vyhledala jsem si autobusové spojení, sbalila batůžek s pitím a vyrazila na autobus.

Už jsem tu několikrát zmiňovala, že bydlím v obci Bělá pod Pradědem. Naše vesnice je poměrně rozsáhlá, a její součástí je i část Filipovice. Zde je převážně rekreační oblast - je tu spousta penzionů, restaurací, chatiček a apartmánů. Hlavně v zimních měsících, kdy je v provozu lyžařská sjezdovka, to tady opravdu žije, ale ani v letní sezoně není o turisty nouze.

Hned u autobusové zastávky, kde jsem vystoupila, je Hotel Stará Pošta, jehož součástí je i veřejná restaurace. Párkrát jsem tu už byla na obědě, naposledy asi před rokem. Dnes jsem ale do restaurace nešla, zamířila jsem po asfaltce do kopce, kolem rekreačních středisek.

Sluníčko krásně svítilo, bylo příjemné teplo, hlavně jsem si nezapomněla vzít kšiltovku - vloni mě párkrát potrápil úžeh. Všimla jsem si, že za mnou utíká malý jezevčík - pěkně vypasený, ale tak roztomilý! Napadlo mě, že se někomu zatoulal, tak jsem se zeptala jednoho postaršího pána, co seděl venku na lehátku.

"To je Lesan. Patří paní tady vedle z penzionu, ale on je nezmar. Věčně utíká, s každým by se mazlil, a nikdy nikoho nekousl. Dokonce chodí až dolů k restauraci, kde ho kuchařka krmí zbytky. Dokonce se naučil přecházet cestu, věřila byste tomu?"

Tak tedy pejsek nikomu nechybí, ale dělá si co chce. Snažila jsem se ho vyfotit, tady je zrovna u jedné z chatek, ale když ke mě přišel blíž, zase jsem inteligentně dala prst na čočku foťáku, takže se fotky nepovedly. Ale to byl takový roztomilý psí brouček!

Domečků a penzionů tu kolem bylo dost, ale i přesto byl v okolí zvláštní klid. Jen dvě děti se houpaly na houpačce. Bylo to hrozně fajn, odpoutat se od toho všeho ruchu kolem.

Filipovické louky nebyly už daleko. Nebylo to ani moc do kopce, šla jsem asi půl kilometru pěšinou. Opravdu krásný kus přírodní rezervace! V informační ceduli je napsáno, že louka se může kosit jedině kosou - žádné strunovky či sekačky, protože benzin by mohl poškodit vzácné rostliny, a samozřejmě jiná těžká technika zabít zvířátka. Kosí se dvakrát do roka, povětšinou to dělají studenti.

Opravdu krásný kus přírody, kolem se to hemžilo hmyzem, létalo tu hodně motýlů, a včelek - jak můžete vidět i níže.

Modrá rostlinka by snad mohl být nějaký druh chrpy? To květenství a tenký stonek by na tuto kytičku celkem popisově seděly. A spodní, ještě nenakvetlá, snad nějaký druh vzácné orchideje, která se tu má vyskytovat. Ale opravdu nevím!

On i pohyb v přírodní rezervaci má své podmínky a pravidla. Samozřejmostí je zákaz trhání všech druhů rostlin, protože některé mohou být opravdu vzácné. A ani hluk by tu neměl být nijak velký - jak už jsem uvedla, kolem byl opravdu velký klid. Takže žádná technoparty se tu nejspíš konat nebude, a s  tím souvisí i sekání trávy - sekačky dovedou být také pěkně hlasité.

A protože přírodní rezervace má zůstat taková jaká je, nesmíme odtud nosit jakékoliv živočichy nebo je krmit. Je skvělé, že se ochranáři přírody snaží zachovat takové krásné kousky flóry a fauny! Ale zmiji jsem nepotkala - za což jsem ráda, já se totiž hadů šíleně bojím!

Dvě "mrakovky" cvaknuté cestou zpátky. Mraky se chvíli nebezpečně kupily, nakonec se ale zase vyjasnilo, a nakonec vůbec nepršelo.

Výhled na širé pole z druhé strany pěšiny, kudy jsem scházela dolů.

Po krátké procházce kolem louky, kde už začínal les, jsem se otočila na cestu zpátky. Rozhodla jsem se pro změnu zastavit na jídlo a občerstvení v penzionu Pepovka. Hodně jsem už o místní restauraci slyšela, ale nikdy jsem ji nenavštívila.

Sedla jsem si ven, na zahrádku, kde bylo prázdno. Za chvíli přišel mladý číšník, přinesl mi jídelní lístek. Poprosila jsem ho o obyčejnou vodu z kohoutku. Nevypadal překvapeně - někdy s tím v restauracích mají docela problém.

Vodu jsem dostala velmi rychle, navíc s plátky citronu a ledem, což mě opravdu parádně osvěžilo. Z jídelního lístku jsem si vybrala nakonec domácí borůvkový kynutý knedlík. Čekání bylo sice delší, ale když jsem jídlo dostala na stůl, tak musím říct, že opravdu stálo za to!

Už na první pohled to vypadalo luxusně! Knedlík se krásně topil v borůvkové omáčce, kraje byly zakápnuté javorovým sirupem. Jak jsem měla strach, že takovou mega porci nesním, tak jsem knedlík snědla celý a fakt jsem si pochutnala. Těsto bylo přesně akorát nakynuté, borůvky uvnitř a omáčka, to bylo mňam!

Když o tom teď píšu, dala bych si klidně ještě jeden knedlík...

Dojedla jsem, poděkovala číšníkovi a zaplatila. Příjemně mě překvapilo, že si nikdo nenaúčtoval tu vodu. Nechala jsem pěkné spropitné a pomalinku vyrazila na autobus. Parádní výlet, procházka, dobré jídlo, odpočinek, no prostě paráda. Včerejšek se opravdu vydařil!

A co Vy? Vyrazili jste si také někam na procházku nebo výlet? Nebo jste raději strávili horký den doma? Napište mi do komentářů!

Děkuji Vám za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥

1. Borůvkových knedlík bych si dal z fleku. Já se toulal rozpálenou Prahou a hledal jeden barák ze staré pohlednice.

2. I když tuhle oblast mám celkem dobře prochozenou, na Filipovických loukách jsem se zatím podívat nebyl. Vedra nemám rád, tak na výlety tou dobou většinou nevyrážím, i když už jsem taky kdysi absolvoval celodenní čtyřicetikilometrový výlet v teplotách kolem 35 stupňů ve stínu. Dnes už bych to asi nepodnikl a radši bych zašel na borůvkový knedlík :-).

3. Bydlíš vlastně v rekreační oblasti, což je třeba vyzvednout. Trochu to tam znám, ale na těchto loukách jsem nebyla. Kolem Pepovky jsme pravidelně jezdili. Nejsou tam jen Filipovice, jedenou z částí Bělé p. Pradědem je i Domašov.
    Dnes si v restauracích usnadňují vaření, kdysi se podávaly 2-3 borůvkové knedlíky menší, dnes ti donesou jednoho velikána. Mně více chutnaly ty menší.

4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

5. Knedlík, mňam ! Krásné fotky - výlety do přírody jsou vždycky lepší než někam do města .

6. V těch vedrech na přímém slunci bych nechtěl pracovat jako asfaltér ...
    Já jsem proležel tři týdny v nemocnici, ale o tom až v příším článku - taková dovolená snů ...

7. Hezká procházka. Já jsem v rozpálené Praze ráda, že dojdu z práce domů a jediné, co se mi chce je vlézt pod sprchu. Mám mizernou termoregulaci a vedra mne prostě ničí...

8. Ten knedlík je přímo mňamózní, hned bych si ho dala, borůvky přímo miluji. Já ta vedra trávím na chalupě - je kamenná a uvnitř je přímo zima... Hodně pohody.

9. Filipovice jsou krásné, jezdili jsme sem dlouhé roky pravidelně v zimě a občas se jedeme podívat i v létě. Ještě o chlup raději mám Rejvíz. Jesenické borůvkové knedlíky jsou každopádně top!

10. Také máme za městem přírodní rezervaci, kde strejda chová ovce a kozy, které tam přirozeně "sečou" stráně. Myslím, že se jedná o chrastavec rolní. Hada jsem bohužel potkala na táboře, když jsme se koupali. Plaval vedle mě! Šíleně jsem se lekla. To je od číšníka hezké, že si nenaúčtoval vodu! Jinde klidně stojí i 40 Kč. Téda, knedlík vypadá náramně, hned bych si dala :) u nás ve škole ho dělají prázdný, jen okolo nalijí omáčku.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js