Přeskočit na hlavní obsah

Dvojí, trojí ceny?

 Moderní technologie nás provázejí na každém kroku, a chytrý telefon je dnes už bohužel téměř nepostradatelným společníkem. I já mám chytrý telefon, internet v něm používám většinou jen doma na Wi-Fi, ale nebudu lhát, že se někdy v kavárně nebo v obchodě taky nepřipojím. K načtení QR kódu z receptu je taky nutný internet, ale jako jo, ono je to opravdu pohodlné. 

Zavolám doktorce o léky, za pár minut mi přijde recept, rozkliknu jej, naskenuju kód a ten donesu do lékárny. Ale už se párkrát také stalo, že se recept někde "zatoulal", a SMS vůbec nedorazila. Ale ono to jde i přes občanku, lékárník si opíše rodné číslo, vidí v systému, že tam mám žádanku, a léky mi vydá. Plusem je, že odpadá návštěva lékaře, nemusíte běhat pro recept, stačí jen zavolat. 

Pro mnohé z nás, co chodíme nakupovat do velkých nákupních center, se staly oblíbené nákupní aplikace. Já mám teda roky jen jednu jedinou, a to do drogerie Rossmann. Tam chodím nejčastěji, mají tam kvalitní kosmetiku, Julince tam kupuju plenky, příkrmy a umělé mléko. Vždycky to bylo tak, že kód z aplikace si oskenovala prodavačka, teď už tam na to mají zabudovaný stojánek, kam stačí kód z aplikace přiložit. 

Je fajn, že když se body nasčítají, je tu sleva, minule to byla třeba pěkná stovka, co jsem ušetřila na celém nákupu. 

Ale jiné aplikace do obchodů nepoužívám. Mám dvě plastové kartičky, jednu do Dr. Maxe, a pak taky do drogerie Teta, jinak nic. 

Dnes k tomuto tématu vyšel zajímavý článek na Novinkách. "Jen pro značkující. Lidl nastavuje lidem dvojí ceny." Samozřejmě mě to zaujalo, článek jsem si tedy rozklikla. No a musím říct, že to jsou tedy věci! Lidl totiž dává ve své aplikaci slevu těm zákazníkům, kteří označí danou prodejnu jako oblíbenou. Pokud tedy nakoupím v Lidlu v Jeseníku, v aplikaci označím oblíbenou jesenickou prodejnu, dostanu slevu, jinak mám smůlu. 


A pokud to v aplikaci nepotvrdím, zaplatím plnou cenu. Sdružení obrany spotřebitelů tvrdí, že to zavání diskriminací, ovšem ČOI tento názor vyvrací. U cenovek v Lidlu je toto uvedeno, ovšem extrémně malým písmem, jak dokládá i fotografie v článku. Takže i když máte aplikaci a počítáte se slevou, můžete být u pokladny nepříjemně překvapeni. 

Určitě i prodavačky musí často u pokladen starším lidem vysvětlovat, že ta sleva je jen pro ty, co mají aplikaci. A je mi jasné, že důchodci jsou ti, co slevy ocení nejvíce, ba přímo kupují nejčastěji jen to, co je v akci. A takový člověk se pak může cítit diskriminovaný. 

Ale tohle mi přijde celkem bizarní. Pokud mám ve velkém městě několik prodejen Lidl, kam chodím - jednu mám třeba kousek od domu, v další nakoupím, když jdu z práce na autobus, tak v jedné slevu mám, ve druhé nikoliv. A přitom je to ten samý obchod, s tím samým zbožím! Chápete to? 

Podle České obchodní inspekce ale nedochází k žádné diskriminaci, a ani porušování zákona ze strany spotřebitele. Jednoduše proto, že prý věrnostní aplikaci může mít každý. Přístup k věrnostním aplikacím či slevám je totiž pro všechny stejný. Tedy dle stanoviska inspekce. Ale tohle má opravdu háček. K chytrému telefonu či internetu nemá dnes přístup každý. 

Pořád, i postupem času, mezi námi bude skupina lidí, která nebude mít přístup k internetu a aplikacím. A spousta lidí tyto aplikace prostě nechce. Třeba jen z principu. Mě prostě nebaví představa, že chodím po obchodě, koukám do mobilu, u pokladny si nechám načíst aplikaci a těším se ze slevy. Nevím, příčí se mi to, že bych měla mít v telefonu pět či více aplikací, do každého obchodu jednu. Buď kartička, a nebo nic. Ten Rossmann je výjimka, mám to tam už dlouho, a přeci jen, v té drogerii mi to přijde takové civilnější. 



Supermarkety se ale rády přetahují o své zákazníky, konkurence pořád číhá za rohem s o korunu levnějším kartonem mléka. Já jsem člověk, co při nákupech zase tolik na akce nekouká. Jasně, když je něco extrémně předražené, že mě to praští do očí, jednoduše to nekoupím. Ale že bych nakupovala jen a pouze na základě toho, že je sleva, to ne. 

Ale nebudu tvrdit, že když něco je v akci, že mě to nepotěší. Hodně chodím nakupovat do Alberta, a pokud je na balík plenek akce padesát korun, tak je vezmu o to spíš. Jenže problémem jsou i takzvané "falešné" akce. Řetězec jako původní cenu napíše naprostý nesmysl, který naprosto neodpovídá ceně výrobku. A pak výrobek prodá za téměř stejnou cenu, kolik by stál bez akce. Ale zákazník vidí, že je věc v akce, takže ji automaticky přihodí do košíku. 

Klasickou ukázkou byly vloni šíleně předražené čokoládové vánoční kolekce, za pár čokoládových figurek ta cena byla naprostý nesmysl. 

Je mi jasné, že toto téma se bude omílat dlouhodobě, a takříkajíc pořád dokola. Ale když pořád slyšíme z televize slovo sleva, pak jej čteme v reklamních letácích, brožurách, novinách, tak si mozek tak nějak automaticky vyhodnotí, že přeci po těch slevách musím jít, protože je to asi správné, že? No, jak pro koho, i když reklama se mě snaží opravdu velmi důkladně přesvědčit, ať si jdu koupit meruňky v akci... 

Takže, souhlasím s tím, že podmínění slevy použitím aplikace v mobilu je opravdu do jisté míry diskriminační. Ovšem otázkou je, co s tím? Lepší to už asi s obchodními řetězci nebude, že. 

Na závěr přidávám ještě pár zajímavých názorů z diskuze: 

"Jiná cena s aplikací a jiná bez aplikace je stejné, jako jiná cena pro bílého a jiná pro černocha." 

"Takže Lidl má normální cenu, pak má klasickou slevu, pak slevu při použití Lidl Plus, slevu při aktivaci kuponu v Lidl plus, a nyní ještě pro vybranou prodejnu... Slevy u potravin bych povolil jen při blížící se expiraci, jinak je to nekalá hra se zákazníkem." 

"Veškerý ty svoje markety ať si strčí svoje app do ****. Já chci důstojně a v klidu nakoupit a ne hrát ty jejich ubohý hry. Dvakrát do měsíce udělám nákup v Německu a u našeho menšího prodejce, co má spoustu svých výrobků. Markety u nás jsou peklo." 

"Lidl má nejkomplikovanější systém slev pro zákazníka. To, že nemají zboží, které inzerují v letáku asi týden, je jedna věc, ale systém, kdy si musíš aplikovat kupon v aplikaci, do toho mít označenou správnou prodejnu a další "vychytávky," tak to už je opravdu moc." 

"Kvůli duševní pohodě nemám v mobilu žádné aplikace. Nepoužívám v něm internet. Odmítám na něm být závislý, takže volám a Smskuji, pouze když je to nezbytné. Takže zboží, co mají obchody v akci jen pro vyvolené, nekupuji. Prostě koupím jinou alternativu." 

"Jsem senior a nevidím žádný problém se stáhnutím aplikace. Samozřejmě ti, kteří nemají mobil, tuto možnost postrádají. Ale všichni bychom měli jít s dobou." 




Článek mě opravdu překvapil v tom, že řetězec Lidl má díky své "aplikační" politice trojí ceny, a dokonce si dovoluje takříkajíc zákazníkovi diktovat, na které pobočce je smí využít. Ale obávám se, že žádná inspekce s tím nic neudělá. Bohužel. 

Přikládám ještě odkaz na článek: 

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-jen-pro-znackujici-lidl-nastavuje-lidem-dvoji-ceny-40523210


Co si o tomto myslíte Vy? Je v pořádku, že jsou slevy jen pro uživatele chytrých telefonů? Využíváte některé slevové aplikace? Nakupujete podle slev, nebo máte jiná kritéria, a na ceny příliš nehledíte? Je v pořádku, že má řetězec Lidl takto nastaven systém trojích cen? Napište mi do komentářů! 

Děkuji Vám za přečtení a komentáře, přeji krásný nadcházející víkend, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Já sama mám jen jednu věrnostní kartičku a to tu klasickou plastovou . Obecně moc nekamarádím s mobilníma aplikacemi a při nákupu jedu radši postaru .

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem jedním z těch, kteří nic takového u běžných nákupů z principu nepoužívají. Nevyužívám ani věrnostní kartičky, natožpak aplikace. Jediná kartička, kterou mám, je do specializovaného fotoobchodu, jehož jsem pravidelným zákazníkem a točím tam celkem dost peněz, takže využívám logicky množstevní slevu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nezpracované zážitky...

 Dnešní článek bude poměrně osobní, ale stalo se tento týden dost věcí, a mám prostě potřebu se z toho vypsat.  Přítel je už týden pryč, a od pondělí sem začala chodit každý den moje máma i se svým partnerem. Tak nějak mi prostě řekla, že když budu sama doma, musí sem každý den přijít a se vším mi pomoct. Jenže ono jaksi není pořádně s čím. Nakoupím si, sama si zatopím, dřeva do kamen i třísek tu mám nachystaných dost. Takže sem máma prostě vůbec chodit nemusela.  Nemám nic proti tomu, když mi přijde domů návštěva. Jenže máma mi začala být spíše na obtíž, pokud to  mám až takto napsat.  Vrchol všeho přišel ve čtvrtek. To mi přinesla bednu na dřevo s tím, že prostě nemůžu mít dřevo do kamen nachystané v obýváku. Prý jak to tu vypadá, když přijde návštěva... Podotýkám, že dřevo mám u kamen vyskládané do hraničky, kde to snad nikomu vadit nemůže. A že by mi sem domů chodilo tolik návštěv, to se rozhodně říct nedá... První problém byl tedy s dřevem. Druhý problém na...

Tak si užíváme...

 Co jsem přijela z nemocnice cítím se líp, zvykám si na nový režim s miminkem, je to sice náročné, ale strašně krásné. Porod trval necelé tři hodinky, Julinka se narodila pětadvacátého srpna v 9:14, měřila 48 centimetrů a vážila 2 695 gramů.  Termín jsem měla dvanáctého září, narodila se o maličko dřív, ale je donošené miminko, a to je nejdůležitější. Všechno proběhlo celkem bez komplikací, akorát malá má novorozeneckou žloutenku, ta ale pomalu mizí. Rodila jsem přirozeně, v jednu hodinu v noci mi praskla plodová voda, ani jsem ještě necítila kontrakce, ty přišly až v autě. V porodnici mě vyšetřila doktorka, kontrakce byly ještě slabé, tak mě poslala na pokoj, ale do pár hodin se to začalo tak bolet, že jsem nemohla už ani sedět - a to jsem se předtím ještě na pokoji houpala na balonu, protože to jediné pomáhalo. A pak už se to rozjelo, v lékařské zprávě mám, že porod trval celkem 02:46. No nebylo to nic příjemného, ale řídila jsem se instrukcemi doktorky, ohledně dýchání a tl...

To je pravé štěstí...

 Nový režim s miminkem se nám už pomalu zabíhá, zítra jdeme k dětské paní doktorce na další kontrolu, Julinka hezky roste, oblečky, které měla velké, už jsou jí pomalu akorát. Pořád intenzivně kojím, malá má hlad co dvě tři hodiny, v noci vydrží někdy i trochu déle, ale nemusím ji kvůli krmení budit.  Fyzicky už se cítím dobře, žádné bolesti nemám, mám dojem, že se to všechno pěkně hojí. Poslední dny mám strašnou chuť na mléčné věci, prakticky pořád piju mléko, jogurty, sýry, ale to je asi kvůli tomu kojení.  Už se nám ten nový režim tak trochu zaběhl. Ale sranda je, že se Julinka skoro vždycky při přebalování buď počůrá nebo pokaká, takže jsem nejprve dala na přebalovací podložku bavlněnou plenu - jenže tu musím pořád dokola přepírat - samozřejmě jich mám několik, ale je to vody a vody! A na tu gumovou přebalovací podložku ji nechci pokládat, protože mi přijde studená.  Už jsme byli i na ortopedii, na ultrazvuk kyčlí, zatím je vše v pořádku, na další jdeme v říjnu....