Moderní technologie nás provázejí na každém kroku, a chytrý telefon je dnes už bohužel téměř nepostradatelným společníkem. I já mám chytrý telefon, internet v něm používám většinou jen doma na Wi-Fi, ale nebudu lhát, že se někdy v kavárně nebo v obchodě taky nepřipojím. K načtení QR kódu z receptu je taky nutný internet, ale jako jo, ono je to opravdu pohodlné.
Zavolám doktorce o léky, za pár minut mi přijde recept, rozkliknu jej, naskenuju kód a ten donesu do lékárny. Ale už se párkrát také stalo, že se recept někde "zatoulal", a SMS vůbec nedorazila. Ale ono to jde i přes občanku, lékárník si opíše rodné číslo, vidí v systému, že tam mám žádanku, a léky mi vydá. Plusem je, že odpadá návštěva lékaře, nemusíte běhat pro recept, stačí jen zavolat.
Pro mnohé z nás, co chodíme nakupovat do velkých nákupních center, se staly oblíbené nákupní aplikace. Já mám teda roky jen jednu jedinou, a to do drogerie Rossmann. Tam chodím nejčastěji, mají tam kvalitní kosmetiku, Julince tam kupuju plenky, příkrmy a umělé mléko. Vždycky to bylo tak, že kód z aplikace si oskenovala prodavačka, teď už tam na to mají zabudovaný stojánek, kam stačí kód z aplikace přiložit.
Je fajn, že když se body nasčítají, je tu sleva, minule to byla třeba pěkná stovka, co jsem ušetřila na celém nákupu.
Ale jiné aplikace do obchodů nepoužívám. Mám dvě plastové kartičky, jednu do Dr. Maxe, a pak taky do drogerie Teta, jinak nic.
Dnes k tomuto tématu vyšel zajímavý článek na Novinkách. "Jen pro značkující. Lidl nastavuje lidem dvojí ceny." Samozřejmě mě to zaujalo, článek jsem si tedy rozklikla. No a musím říct, že to jsou tedy věci! Lidl totiž dává ve své aplikaci slevu těm zákazníkům, kteří označí danou prodejnu jako oblíbenou. Pokud tedy nakoupím v Lidlu v Jeseníku, v aplikaci označím oblíbenou jesenickou prodejnu, dostanu slevu, jinak mám smůlu.
A pokud to v aplikaci nepotvrdím, zaplatím plnou cenu. Sdružení obrany spotřebitelů tvrdí, že to zavání diskriminací, ovšem ČOI tento názor vyvrací. U cenovek v Lidlu je toto uvedeno, ovšem extrémně malým písmem, jak dokládá i fotografie v článku. Takže i když máte aplikaci a počítáte se slevou, můžete být u pokladny nepříjemně překvapeni.
Určitě i prodavačky musí často u pokladen starším lidem vysvětlovat, že ta sleva je jen pro ty, co mají aplikaci. A je mi jasné, že důchodci jsou ti, co slevy ocení nejvíce, ba přímo kupují nejčastěji jen to, co je v akci. A takový člověk se pak může cítit diskriminovaný.
Ale tohle mi přijde celkem bizarní. Pokud mám ve velkém městě několik prodejen Lidl, kam chodím - jednu mám třeba kousek od domu, v další nakoupím, když jdu z práce na autobus, tak v jedné slevu mám, ve druhé nikoliv. A přitom je to ten samý obchod, s tím samým zbožím! Chápete to?
Podle České obchodní inspekce ale nedochází k žádné diskriminaci, a ani porušování zákona ze strany spotřebitele. Jednoduše proto, že prý věrnostní aplikaci může mít každý. Přístup k věrnostním aplikacím či slevám je totiž pro všechny stejný. Tedy dle stanoviska inspekce. Ale tohle má opravdu háček. K chytrému telefonu či internetu nemá dnes přístup každý.
Pořád, i postupem času, mezi námi bude skupina lidí, která nebude mít přístup k internetu a aplikacím. A spousta lidí tyto aplikace prostě nechce. Třeba jen z principu. Mě prostě nebaví představa, že chodím po obchodě, koukám do mobilu, u pokladny si nechám načíst aplikaci a těším se ze slevy. Nevím, příčí se mi to, že bych měla mít v telefonu pět či více aplikací, do každého obchodu jednu. Buď kartička, a nebo nic. Ten Rossmann je výjimka, mám to tam už dlouho, a přeci jen, v té drogerii mi to přijde takové civilnější.
Supermarkety se ale rády přetahují o své zákazníky, konkurence pořád číhá za rohem s o korunu levnějším kartonem mléka. Já jsem člověk, co při nákupech zase tolik na akce nekouká. Jasně, když je něco extrémně předražené, že mě to praští do očí, jednoduše to nekoupím. Ale že bych nakupovala jen a pouze na základě toho, že je sleva, to ne.Článek mě opravdu překvapil v tom, že řetězec Lidl má díky své "aplikační" politice trojí ceny, a dokonce si dovoluje takříkajíc zákazníkovi diktovat, na které pobočce je smí využít. Ale obávám se, že žádná inspekce s tím nic neudělá. Bohužel.
Co si o tomto myslíte Vy? Je v pořádku, že jsou slevy jen pro uživatele chytrých telefonů? Využíváte některé slevové aplikace? Nakupujete podle slev, nebo máte jiná kritéria, a na ceny příliš nehledíte? Je v pořádku, že má řetězec Lidl takto nastaven systém trojích cen? Napište mi do komentářů!
Já sama mám jen jednu věrnostní kartičku a to tu klasickou plastovou . Obecně moc nekamarádím s mobilníma aplikacemi a při nákupu jedu radši postaru .
OdpovědětVymazatJsem jedním z těch, kteří nic takového u běžných nákupů z principu nepoužívají. Nevyužívám ani věrnostní kartičky, natožpak aplikace. Jediná kartička, kterou mám, je do specializovaného fotoobchodu, jehož jsem pravidelným zákazníkem a točím tam celkem dost peněz, takže využívám logicky množstevní slevu.
OdpovědětVymazat