Přeskočit na hlavní obsah

Relax bez technologií

 Chytré dotykové telefony, tablety, plus s tím související téměř neustálé připojení na bezdrátový internet či mobilní data, možnost být neustále online a brouzdat po sociálních sítích, to se pro dnešní společnost stává samozřejmostí. Když jedu někdy kolem druhé, třetí hodiny odpoledne z práce, tak většina studentů z místní základky má v autobuse v ruce mobil, někteří samozřejmě i sluchátka, aby nemuseli vnímat svět okolo. 

Je to tak trochu trend doby, v jistém ohledu je to, jak lidé kolem nás pořád koukají do mobilů, smutné. Neříkám, že dotykový mobil je zlo, jen je tu platí ono známé - všeho s mírou. 

Já mám samozřejmě chytrý telefon také. Ale nemám žádná mobilní data, ani pořádně nevím, jak tato služba funguje. Možná jsem sto let za opicemi, ale nijak mi to nevadí. Na internet se připojím doma, nejčastěji na mobil, kde si ve volném čase projedu Facebook, a pak také mám svou milovanou online hru, kterou hrajeme s přítelem. Ale když jsem venku, nemám potřebu tahat telefon a brouzdat po internetu? Proč, jsem přeci venku. 

Před čtyřmi lety , po pandemii koronaviru, bohužel zkrachovala moje milovaná kavárnička, kterou jsem pravidelně navštěvovala. A tato byla jediná svého druhu, kde nebyla Wi-Fi. Někteří hosté se tomu podivovali, a často se ptali paní majitelky, pročpak to. Ona odpovídala moc hezky: "Chci, aby si tu lidé povídali mezi sebou, a ne aby koukali do telefonů a komunikovali s někým tam venku." 


A právě i z tohoto důvodu měl podnik své kouzlo. Z rádia se linul francouzský jazz, kolem naskládané, velice vkusně knihy, a žádný internet. I z tohoto důvodu jsem se tu ráda učila do školy na písemky, a později i na maturitu. Jsem hrozně smutná, že toto božské místo zkrachovalo...

V posledních dvou letech se hodně do povědomí lidí dostaly chatky a hotýlky nabízející ubytování bez připojení. Mobily si zde mohou zákazníci odložit do speciálních skříněk, a nebo je nechají v trezoru na recepci. 

Britská novinářka Phoebe Smithová jeden takový pobyt i s manželem a tříletým synem absolvovala. V odlehlém hrabství Cheshire si zamluvili překrásnou chatku daleko od lidí. Telefony zamkli do připravené skříňky a dušovali se, že na ně po celý pobyt ani nesáhnou. A už první problém nastal po příjezdu. Dnes je většina z nás zvyklá, že si mobilem svítí na cestu - já to taky samozřejmě dělám, když se mi v noci chce čurat. 

Phoebe potřebovala v noci také na toaletu. Jenže kadibudka byla kus za chatou, a baterku nikoho z osazenstva nenapadlo vzít sebou. Takže na řadu přišla petrolejka a svíčky, které byly v chatě připravené. 

Manželé měli obavy o to, jak bude situaci zvládat jejich tříletý syn. Byl zvyklý na animované pohádky v televizi, dokonce už hrál i počítačové hry! Jako pardon, ale ve třech letech, není to brzy, uvykat dítě na počítačové hry? Ale po té počáteční fázi trucu, kdy syn fňukal a kňoural, že se nudí, se mu dobrodružství začalo líbit.

Rodinka začala hodně chodit do lesa, a klučík byl doslova fascinován papírovou mapou, kterou viděl poprvé v životě. Když nechodili na procházky, hráli stolní hry a karty. A díky tomu Phoebe zjistila, že si s manželem dokáží hezky povídat. Dříve večery trávili tak, že koukali do mobilů a počítačů, občas spolu prohodili pár slov. Ale díky digitálnímu detoxu zjistili, že nejlépe strávený čas je společně, bez jakýchkoliv rušivých elementů.


A tato slova, která Phoebe pronesla na závěr, mluví za vše: "Když jsem se syna zeptala na zpáteční cestě po ucpané dálnici, co se mu nejvíc líbilo, tak se na mě šťastně usmál a řekl, že strávený čas s mamkou a taťkou. A ještě se zeptal, jestli si budeme pouštět dětské písničky, které jsme měli rádi, když jsem byli malí jako on." 

I v Česku se dají najít podobná místa bez připojení. Například malá chatka u potoka poblíž Žumberka se nachází v krásné přírodě. A tady není nejen internetové připojení, ale také velice slabý mobilní signál. Kdo si chce zatelefonovat, musí vyjít pěkný kus po louce. Ale zase jsou v okolí krásné památky, například Kočičí hrádek.

Je mi jasné, že podobný digitální detox by prospěl v určité míře asi každému z nás. Ovšem nejvíce lituji ty, kteří tráví u počítače v rámci práce celý den. To je opravdu už tak trochu na vyhoření. Ale jen si to představte. Týden bez televize, mobilu, počítače. Dnes možná pro někoho nepředstavitelné, ale dřív to přeci bylo normální. Já jsem jako dítě byla ráda, že máme televizi, na které běžely čtyři programy, a z toho jeden zrnitý. 

A když jsem trávila léto u babičky, která nemá internet, bylo to vždycky něčím speciální. Skoro celý den jsme trávili na zahrádce, nebo ve městě, nebo procházkami po okolí. A na televizi jsem si vzpomněla až večer, kdy jsem koukala na Jetix, který babička chytala z kabelovky, a jelikož jsem doma tento program s pohádkami neměla, tak jsem ho doslova hltala. Ale jak jsem zmínila výše, bylo to pro mě speciální, protože televize u babičky nejela celý den, jak to u nás doma bývalo zvykem. 




Takovou speciální lahůdkou pro milovníky světa bez technologií je terapie tmou. Před asi rokem jsem četla na toto téma velmi sugestivní horor, takže ve mně tato představa nevyvolává nejpříjemnější pocity. Ale myslím, že to může být perfektní prostředek k uklidnění, relaxaci, a také můžeme trávit čas sami se sebou. Což je věc, které se spousta lidí vyhýbá. K dispozici jsou ubytovaným třeba i hudební nástroje - například ideální je bubínek, nebo posilovací stroje.

Pro mě by ale pobyt ve tmě opravdu nebyl. Nejvíc by mi totiž vadilo, že bych si nemohla číst knihy, bez čtení nevydržím ani jediný večer, je to takový můj rituál před usnutím. 

Ale každý můžeme začít maličkostmi. Chodit více ven. A postačí třeba i to, nechat při procházce doma mobil. Místo něj si vzít klasický fotoaparát. Mě třeba hrozně štve, že když jdeme s přítelem na procházku k lesu, tak pořád kouká do mobilu. A to už padnou z mé strany i menší výtky. Já mobil vytáhnu jen kvůli focení. Ale hledět do něj, když jsem venku? Proč? 

Co si o tomto myslíte Vy? Jsou podobné pobyty, bez technických vymožeností, fajn příležitostí k novým zážitkům a sblížení celé rodiny? Jeli byste na týdenní pobyt bez možnosti spojit se se světem tam venku? Není dnešní svět příliš přehlcen moderními technologiemi, a nezapomínáme tak trochu na naše kořeny? Je pro Vás zajímavá terapie tmou, chtěli byste ji někdy vyzkoušet? 

Napište mi Vaše názory do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný zbytek víkendu, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Abych řekla pravdu , tsk mobilní telefon nepotřebuju ani dneska , prakticky z něj nevolám a mě na něj taky ne . Používám ho hlavně jako foťák . Taky se občas přistihnu , jaký by to bylo si ho vypnout a nereagovat , jenže takový to spojení kdyby něco mít musim- kdybych spadla nebo tak . A co se týče internetu , to už je trochu horší . Nejsem závislák - koneckonců za mýho dětství taky internet nebyl a žili jsme , ale život bez netu bych si asi neuměla představit . Telefon, televize , to bych klidně vyhodila z okna . Ten tejden bez netu bych asi dala ,ale dlouhodobě asi ne - už jen proto,že sleduju dění ve světě - války a tak a net používám k nalezení informací o daný osobě , jakože jestli ještě žije a tak . Takže úplně bez netu ne i z takovýho důvodu .

    OdpovědětVymazat
  2. Hezký článek Eliss. Mě spíše překvapuje, že sedí dva vedle sebe a místo toho aby na sebe mluvili, tak si posílají zprávy po WhatsAppu nebo Messengeru. Vídíme to kolem sebe ve vlaku, ale i v parku. Ač jsem již seniork v pokročilejším věku, tak mám chytrý telefon, používám i data, ale mám to kvůli mapám a sleduji si v aplikaci Relieve, nachozené kilometry v přírodě. Doma jen občas pomocí wifi kouknu na blogy a někdy napíši i komentáře, když se mi nechce zapínat kancelářský počítač. Nemám totiž notebook ani tablet. Ale mám pocit, že to ani nepotřebuji. Starý počítač mi stačí a přes mobil se k vám na blogy také dostanu. Měj se moc pěkně a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
  3. Eliss, myslím, že starší generace by bez mobilu nějaký čas zvládla, horší je to s těmi mladšími, ti už v tom vyrůstají od dětství a asi ne každý by to vydýchal. Měj se hezky, pá 😉

    OdpovědětVymazat
  4. Tu a tam si doma napustím vanu teplou vodou a po tmě v ní cca hodinu potmě relaxuji.
    Déle bych to asi nevydržel.

    OdpovědětVymazat
  5. Jedu metrem nebo busem z Prahy a jsem jediná, kdo nevejrá do mobilu, jo a jedna mladá žena si četla klasickou knížku. Tak to jsme byly v út dvě. Pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dost z nich na těch mobilech "vejrá" třeba právě do elektronických knížek. ;) Nehledě na to, že spoustě lidem se ze čtení v dopravních prostředcích dělá špatně a jednoduše to nedávají.

      Vymazat
  6. ano, o těch pobytech jsem slyšela :) dokonce jsem se koukala, že bychom vyrazili, ale ne kvůli detoxu, ale tomu kouzelnému místu, který poskytují :) les, ticho :) jenže manžel bohužel kvůli své práci, musí být připojen a být k dispozici neustále :)

    mým velkým detoxem je syn... chci si užívat chvíle s ním, takže na mobil sáhnu jen, když někdo volá nebo večer se podívám, kdo mi co psal na sociálních sítí :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já už si život bez mobilu nedovedu přestavit. Jelikož už dávno nevlastníme auto a používáme jen veřejnou dopravu, jsou mi aplikace v mobilu velkým pomocníkem na cestách. Kolikrát jsem si kupovala jízdenku na vlak v lese při cestě do civilizace, protože jsme tak trochu nestíhali. Už se nám podařilo i zabloudit na túře a na správnou cestu nám pomohla opět mobilní aplikace. Nemusím mít zapnutou navigaci, ale stačí kouknout do mapy, kde jsem a kde bych měla být a jak se tam dostanu. V cizí krajině to jinak nejde. Na dovolené nemám ráda prostoje. Stále se musí něco dít a když ti k tomu zrovna nepřeje počasí a musí se změnit plány, opět mi pomůže mobil. Samozřejmě, že mám v mobilu i nějaké ty hry, třeba sudoku a pasiáns, ale všeho s mírou. Ale co mi nikdo nevnutí je mesenger jako pojítko mezi přáteli na FB. I když jsou tam skoro všichni, já tam chodím velmi, velmi málo a na pár vteřin. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Komentář spadl do spamu, už jsem jej povolila, bohužel se to teď děje čím dál častěji, musím to denně kontrolovat.

      Vymazat
  8. Tmu bych nechtěla, ale bez připojení určitě ano. Každé léto jsem na táboře, kde samozřejmě taky není wifi. Je to skvělý detox. Nebo na chalupě, kde ani není signál. Neřekla bych, že jsem na mobilu závislá. Radši si vezmu knížku a čtu si. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Včera jsem tu psala dlouhý komentář, dnes tu není. Ale je fakt, že dneska se mi nezobrazují ani novinky na přátelských blozích.

    OdpovědětVymazat
  10. super článek, to, jak moc jsem nebo nejsem online, docela řeším, tvůj text tedy jen přispěl k mému zamyšlení... terapie tmou mi připadá jako šílený nápad, to bych nedala ani náhodou, ale jet někam na týden bez mobilu by mohlo být zajímavé... ale je fakt, že mobil na cestách nebo na výletech většinou používám jen k focení, moc času na něm jinak netrávím, ale doma je to horší, no :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js