Přeskočit na hlavní obsah

Opomíjený řecký zázrak?

 Příroda nám dává spoustu léčivých darů, ať už ve formě bylinek, ovoce, ale například i koření. Často se v různých článcích setkáváme s pojmem "superpotravina." Díky obsahu vitaminů, minerálních látek se zde řadí například česnek, chia semínka, brokolice nebo zelí. Mezi těmito "notoricky" známé potraviny se řadí ale i skupina těch, které jsou, tak trochu neprávem opomíjené, málo známé, a drtivá většina z nás o nich nikdy neslyšela.

Mezi jeden z přírodních zázraků se řadí i masticha. Také jste o ní nikdy neslyšeli? Nejste v tom sami - já na velmi zajímavý článek právě o mastiše! (Snad je toto skloňování česky správně...) 

Masticha je světle žlutá pryskyřice, která se získává cíleným nařezáváním kůry řečíku lentišku. Jedná se o stálezelený, nízký keř. Vyrůstá na suchých, na málo úrodných, pro zemědělské obdělávání nevhodných plochách. Rostlina je tedy poměrně nenáročná na životní podmínky, snese i dlouhá období sucha. 


Každý exemplář tohoto druhu obsahuje onu pryskyřici. Ovšem zajímavostí je, že na celém světě existuje pouze jediné místo, kde míza stromů obsahuje tak vysoké množství účinných látek, že stojí za to pěstovat ji ve velkém. Je jím řecký ostrov Chitos, který díky své dopravní odlehlosti není ve velkém hledáčku turistů. 

Kdysi zde na ostrově probíhaly četné střety mezi Řeky a Turky. Turci si byli totiž dobře vědomi vzácného pokladu, jež hojně vytéká ze stromů. Násilné střety končily vypalováním celých vesnic, přesto se Turkům nikdy nepodařilo řecké domorodce nikdy úplně porazit. Poražení na to šli ale mazaně - ukořistili semena řečíku, a zasadili je v Turecku.

Jenže ouha - nájezdníkům se nepodařilo řecký strom vypěstovat! Jižní část ostrova Chios má totiž naprosto specifické přírodní podmínky - tak specifické, že se jim daří jen a pouze zde! Drahocenná pryskyřice se získává každoročně pouze ve dvou měsících, v srpnu a září. Speciálními nástroji se nařežou kmeny stromů, které podloží a nechají mízu volně skapat na zem. Pryskyřice ulpělá na kůře se pak seškrabává speciálními lopatkami. 

Výsledný sběr se odnáší domů, kde místní ženy přesívají pryskyřici od nečistot. Masticha je velké přírodní bohatství, proto na ostrově funguje monopol, který má na starosti Asociace pěstitelů mastichy. 

Mastichovníky začínají produkovat pryskyřici v pátém nebo šestém roce života, a maximálního množství výtěžnosti dosahují až po patnácti letech. Průměrné množství mízy se každým rokem snižuje a obecně platí, že například sedmdesátiletý strom už svůj zlatý poklad vydává jen minimálně, častěji vůbec. 

A proč je vlastně pryskyřice tak vzácná? Klinické studie jí přisuzují velkou škálu účinků příznivých pro zdraví. Působí protizánětlivě, snižuje krevní tlak, hladinu cholesterolu i krevního cukru. Působí proti zápachu z úst, napomáhá s prevencí zubního plaku a kazivosti zubů. Antibakteriální účinek má dokonce i pro žaludek - pomáhá s jeho odkyselením.

Masticha se nejčastěji užívá jako "cucavý" bonbon. Kousek mastichy si jednoduše vložíte do úst. Je důležité ji nekousat, protože pryskyřice je opravdu velice tvrdá, mohlo by dojít k poškození zubů! Pryskyřice by se neměla polykat - a pozor, minimální doba žvýkání je třicet minut! Během této doby člověk z mastichy vyžvýká vše, co je pro něj prospěšné. 

Příchuť je popisována jako aromatická dřevitá, a trochu nasládlá. Mnohé národy ji používají jako přírodní žvýkačku. 



Co jsem koukala na internetu, tak i u nás se produkty s mastichou hojně prodávají. Ať už ve formě žvýkaček, nápojů, oleje, ústní vody či pastilek. 

Zde přidávám odkaz, pokud byste chtěli mrknout, co všechno si můžete s touto zázračnou pryskyřicí koupit, ceny jsou ovšem trochu vyšší: 

https://shop.masticha.cz/1882851108/e-search?q=Masticha

Ovšem je třeba počítat s tím, že produkty obsahují daleko méně léčivých látek než surové slzy mastichy. Také už za pár minut žvýkání úplně ztrácejí chuť. Jelikož se jedná o přírodní produkt, nejsou zde "éčka," cukr, stabilizátory chuti ani umělá sladidla. 

Výsledky vědeckého výzkumu, které byly publikovány v časopise Journal of Food Chemistry, přičítají této pryskyřici další zdravotní bonus. A sice, že éterický olej z mastichy obsahuje látky, které dokážou brzdit růst maligních rakovinných buněk. 

Odborníci na zažívání doporučují užívat mastichu jako prevenci, pokud máme dlouhodobější problémy se zažíváním. Dokonce zabíjí žaludeční bakterii Helicobacter pylori. Ta se dokáže přemnožit pouze v žaludcích osob, které mají překyselený žaludek. Statistiky totiž uvádějí, že přes padesát procent obyvatel světa má tuto bakterii v těle, aniž by o tom vědělo! V eshopu s mastichou se dá dokonce koupit domácí test, který indikuje, zda ji v těle máme či nikoli.

V lidském těle nemusí bakterie dlouho způsobovat žádné problémy - pokud vinou dlouhodobého stresu či dietní chyby nedojde k jejímu přemnožení. Toto vede k tvorbě žaludečních vředů, které jsou velmi bolestivé, a při prasknutí může jít doslova o život.


Příznivé účinky po užívání se dostaví už po týdnu užívání - podle spousta spokojených recenzentů se problémy se zažíváním či žaludkem začínaly postupně vracet k normálu. Pro dlouhodobější efekt se doporučuje terapie trvající alespoň dva měsíce. 

Rozhodně se jedná o neprávem opomíjenou "zázračnou slzu." Její účinky na zdraví trávicí soustavy jsou opravdu až šokující. Inspirací pro tento článek mi byla reklama u jednoho internetového článku, na kterou jsem náhodou klikla, a dozvěděla se spoustu zajímavých informací! 

A co Vy? Slyšeli jste někdy o mastiše? Zaujaly Vás zdravotní účinky žvýkání této pryskyřice? Máte nějakou přírodní superpotravinu, kterou pravidelně užíváte? Objednáváte si někdy nějaké příroní zázraky z eshopu, na jejichž užívání nedáte dopustit? Napište mi do komentářů!

Děkuji Vám za přečtení a komentáře, přeji krásný začátek pracovního týdne, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Ellis, asi jsem o tom neslyšela a se zájmem jsem si u tebe článek přečetla. Díky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Nikdy jsem o tom neslyšela. Zajímavý článek. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  3. Asi o tom taky slyším poprvé. Některé vlastnosti by to mohlo mít podobné s natí a kořenem naší petržele. Jen už přesně nevím ohledně natě jaký byl rozdíl mezi tou která má i kořen a tou která se pěstuje jen na kudrlinky. Ale rozhodně tam v tom rozdíl byl.

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za informace, hodně zajímavý článek 😊

    OdpovědětVymazat
  5. Tak nyní jsem trochu v pasti, protože tento článek jsem četla již dříve a reagovala jsem na něj. Snad jsi ho zveřejnila znovu? Jsem z toho zmatená. O mastiše jsem nikdy neslyšela a koukám, že by se pryskyřice hodila.

    OdpovědětVymazat
  6. Ne, o mastíce jsem dosud neslyšel.
    Osobně za nejlepší zdroj pro posílení imunity v zimním období považuji kysané zelí.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js