Přeskočit na hlavní obsah

Den leváků

 Na třináctý srpen připadá každoročně moc pěkný významný den, a sice Mezinárodní den leváků, častěji je ale označován jen jako Den leváků. Je moc fajn, že se nás, levoruké, myslí ve speciální den, protože každý, kdo je taky levák, mi dá jistě za pravdu, že to někdy v tom světě převážně praváků nemáme jednoduché!

Oba moji rodiče i starší bratr jsou praváci. Já jediná píšu levou rukou. Už v první třídě s tím ale nastaly problémy. Velké potíže mi totiž dělalo to, naučit se psát. Třebas takové velké psací písmenko A, to byl opravdu horor. A nejhorší byly domácí úkoly, protože rodiče měli velký problém mi ukázat, jak to mám levou rukou napsat. Prostě jsem pořád stáčela ruku na druhou stranu, měla jsem tendence psát to zleva, a nemohla jsem si to přesumírovat v hlavě...

Ale nakonec jsem se psát samozřejmě naučila, ač moje písmo nikdy nebylo ukázkově krasopisné. Navíc když píšete levou, tak často dochází k rozmazání písmenek, protože si po už napsaném přejíždíte hřbetem dlaně, což je opravdu úžasně nepraktické. Já třeba měla i velký problém - nevím, jestli je to leváctvím - ale hrozně mi "skákaly" písmenka. I když jsem měla pod čistým papírem linkovaný lenoch, pořád mi písmenka popojížděla směrem nahoru. 

To se ale také samozřejmě časem spravilo, no i když je fakt, že ze školy jsem už kolik let venku...


Ale i v dospělosti přináší to, že máte dominantní levou ruku, úskalí, která jsou ale často spíše úsměvná. Když jsem byla na praxi ve školní kuchyni, všichni jsme vyfasovali škrabky na brambory. No a co myslíte? Všechny byly pro praváky! S úsměvem jsem ji vrátila mistrovi s tím, že tohle mi opravdu nepůjde, a raději jsem si z domu donesla malý nožík.

Brambory tedy zásadně škrábu levačkou. Ale zajímavé je, že stříhat levou rukou neumím. Když jsme ve škole něco vystřihovali, vždy pravou rukou, stejně tak i když mám třeba zastřihovat keře. 

Leváci to neměli v dřívějších dobách vůbec jednoduché. Přitom například ještě v pravěku byl podle vědců podíl leváků a praváků vyrovnaný - s rozvojem používání bodných zbraní a nástrojů na opracování například zvířecích kůží se zvýšil počet praváků.

Od středověku až do poloviny 20. století se leváctví potlačovalo, a hledělo se na něj jako na něco ďábelského. Což se také hodilo do krámu iniciátorům čarodějnických procesů - používáš levou ruku? Šup s tebou na hořící hranici, protože jsi dozajista čarodějnice! 

Vědci na přelomu osmnáctého a devatenáctého století dokonce hledali "lék" pro "nemocné" leváky. A i v Československu se na školáky, kteří psali levou rukou, nepohlíželo zrovna přátelsky. Do roku 1967 ve školách probíhalo tzv. přeučování leváků. Jednoduše leváky přeučili na praváky. Je moc dobře, že už se od této praxe upustilo. Zde je zpověď paní Jiřiny, kterou přeučování na psaní pravou rukou podle jejích slov poznamenalo:

"Dodnes mám trauma. Jako levačku mě doma i ve škole těžce přeučovali. Mám s tím dodnes velké problémy a při některých činnostech - třeba při šití - si připadám neohrabaná a nešikovná. Nejde mi to tak, jak bych chtěla. A pořád ve mně zůstal - i po těch letech - divný pocit z toho, že i když jsem levák, jsem divná, a je to špatně." 

 



Je opravdu moc dobře, že se od přeučování leváků upustilo. Vůbec si nedovedu představit, jak hrozně to musí člověka ovlivnit - byť se to někomu může zdát jako banalita, tak opravdu věřím tomu, že paní to ošklivě poznamenalo.

I dnes se lidé dívají někdy na leváky jako na něco neobvyklého. Kolikrát se mi stalo, že kolegyně, kamarádka z učňáku se začali divit, jak můžu psát levou rukou, že si to nedovedou představit! Co chcete na tohle říct jiného, než že já bych se zase nenaučila psát pravou rukou, a přitom jim to jde určitě tak báječně... 

A protože máme my, levorucí, dnes svátek, přináším Vám pár zajímavostí o levácích, potažmo leváctví: 

1.) Podle posledních výzkumů leváci více používají pravou hemisféru mozku, ač to zní na první pohled jako hloupost. Podle této studie leváci déle zpracovávají negativní emoce a také se více stydí. To ze své zkušenosti můžu opravdu potvrdit! 

2.) Leváci tvoří pět až deset procent světové populace, přesto více než čtyřicet procent trpí závažnými psychickými poruchami - například schizofrenií. A špatnou zprávou také je, leváci jsou třikrát více náchylní k alkoholismu, než praváci...

3.) I mezi zvířaty se najdou zástupci, kteří dávají přednost levé ruce. Pravou ruku upřednostňují gorily a šimpanzi, ale třeba takoví klokani jsou téměř vždy leváci! 

4.) Podle studií jsou lidé s dominantní levou rukou talentovaní v oblasti architektury, prostorového vidění a matematiky. (Tohle se mě tedy netýká, hlavně ta matematika vůbec!) Praváci naopak více vynikají ve slovních dovednostech.

5.) Lékaři zjistili, že pokud si levák poraní svou dominantní ruku, naučí se používat tu druhou mnohem rychleji, než praváci levou. 

6.) Ženy, které otěhotní ve čtyřiceti letech, mají o 128% vetší pravděpodobnost, že jejich dítě bude levák. 



Na závěr chci popřát vše levákům krásný svátek, jsem zvědavá, kolik se mezi mými čtenáři najde leváků! Napište mi do komentářů, která ruka je Vaše dominantní! Používáte jednu ruku na psaní a druhou na stříhání, jako já? Máte v rodině nějaké leváky? Jste leváci a setkali jste se někdy s nějakým úsměvným problémem, kdy bylo pracovní nářadí navrženo jen pro praváky? 

Souhlasíte s uvedenými zajímavostmi, nebo si je vědci přikrášlili? Napište mi do komentářů Vaše názory a postřehy, budu se moc těšit!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný zbytek víkendu, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Taky jsem levák a jako jediná z rodiny . Mám to ztíženo ještě tím , že i ruce mám postižený obrnou a mám špatnou jemnou motoriku , takže ruce střídat nemůžu , protože pravá je tak slabá, že neudělá prakticky nic . Na druhou stranu můžu bejt ráda , že aspoň jednu ruku mám trochu pohyblivou . Nevýhoda je , že tím pádem zatěžuju nadměrně jen celou levou stranu těla a mám bolesti .

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem pravák, ale je pravda, že některé věci dělám automaticky levačkou. Teď mi napadá třeba česání, čištění zubů nebo žehlení. Tak to měl i můj otec, levačkou si třeba krájel chleba.

    OdpovědětVymazat
  3. To jsem vůbec nevěděla, že mají levaci svůj den. Můj starší syn I zeť jsou levácí. Já při některých pracích ruce střídám. Syn měl v první třídě učitelku, která stále trvala na sklonu písma. Dala mi brožurku o tom, jak s levákem pracovat, jak má držet ruku, jak má být natočen sešit. A tam stálo, že se nemusí trvat na sklonu, pokud to dítě stresuje. Vzala jsem onu brožuru do školy a řekla učitelce, ať si tu brožuru přečte. A byl klid. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Eliss, je dobře, že se upustilo od přeučování na praváky. Mám ve svém okolí pár lidí, na kterých to zanechalo následky. Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem levák a jsem na to hrdá! :-) Dvě z mých tří dětí jsou také leváci, i když spíš to budou takoví ti univerzálové, co nemají problém to střídat. Jinak nůžky, kleště a jehlu držím také v pravé. Stejně jako počítačovou myš a nemůžu pochopit, že jedna moje známá tu myš je schopná ovládat levou. To bych nedala :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Moje milostivá je levák. Fascinuje mne její psaní.
    Já jsem pravák, ale hokejku držím jako levák.

    OdpovědětVymazat
  7. Díky za připomenutí, musím ségře popřát. Včera měla svátek leváků, zítra má opravdu svátek :D to je dobrá náhoda :) ségra je levák, já pravák, i když jsme jednovaječná dvojčata. Stejně to mají i dvojčata Plíškovy, známé tenistky. Všechno dělám pravou, jen kružítkem rýsuji levou :D ségra občas taky používá místo levé pravou. Někdy si z ní dělám legraci, jak může psát levou, ale ona ví, že to je sranda :D o levácích jsme se učili ve škole. Je moc dobře, že se přeučování zrušilo. Učily jsme se krasopis a chudák holky levačky to měly kvůli mazání a sklonu těžší, ale levákům uznáváme sklon na druhou stranu. Učitel na střední je přeučený levák a umí psát oběma rukama :D

    OdpovědětVymazat
  8. Jsem pravolevák, vím, že na levé mám snubák, tak je to fajn, fajn je i to, že když mě bolí jedna ruka, přehodím to do druhé:)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js