Přeskočit na hlavní obsah

Zelená superpotravina!

 Zelenina mi, až na malé výjimky, na talíři nikdy problém nedělala. Zato můj bratr nejedl žádnou zeleninu - ani malé kukuřičky, ani hrášek. Pamatuji si, jak vždycky na talíři nechal malou hromádku zeleniny, kterou mu táta k jídlu vždycky přidal, ač ji nikdy nesnědl. 

Já byla k zelenině shovívavější. Dodnes miluju špenát, mrkev ve formě kompotů, a kde všude je to možné, přidávám hodně česneku - zvláště třeba i do toho špenátu. Co ale naopak moc nemusím, je zelí. Červené si dám jen tak trošku na chuť, ale bílé mě neoslovilo pořádně nikdy. 

Statisticky je nejméně oblíbenou zeleninou celer a zelí. Celer je hodně aromatický, ale já ho mám ráda. Ovšem mezi nejméně oblíbenou zeleninou bych čekala jiného zástupce - a sice brokolici. Toto je zelenina, která se mi opravdu z duše protiví. Táta doma často vařil těstoviny s kuřecím masem a právě s brokolicí. A já ji vždycky "vyšťouchla" na kraj talíře. Nevím, vůně a její chuť pro mě nejsou tím pravým ořechovým. 


Musím se přiznat, že jsem brokolici nikdy doma ani neuvařila. Dokonce ani nevím, jestli ji má rád můj přítel, ale protože mě nikdy nepoprosil, zda bych ji mohla uvařit k obědu, tak soudím, že budeme v tomto ohledu naladěni na stejnou vlnu.

Myslím, že málokterá zelenina má tolik "odpůrců" jako brokolice. Kdyby se udělala třeba ve školní jídelně na nějaké základní škole mezi dětmi anketa týkající se brokolice, výsledky by byly rozhodně velice zajímavé! Já vím, že jíst se má všechno, ale...

Brokolice patří mezi nejzdravější druhy zeleniny vůbec. Obsahuje hodně vitamínů (betakaroten, C, K, B1, B2, a B9), minerálních látek (draslík, vápník, fosfor, železo a síra). Další obsažené látky chrání proti volným radikálům i toxickým látkám, proto je považována za potravinu s preventivním vlivem proti některým druhům rakoviny.


Odborníci nedávno odhalili, že brokolice obsahuje molekuly, které chrání výstelku tenkého střeva, a brání tak rozvoji onemocnění. Pomáhá tak udržovat bariérovou funkci střev - chrání vnitřnosti před toxiny a škodlivým mikroorganismům, zatímco živinám dovoluje projít do systému. To je opravdu "vymakaná" funkce!

Jak vlastně tedy brokolici připravit, aby byla chutná, ale zároveň neztratila vitaminy a minerální látky? Nejideálnější by bylo jíst ji syrovou. Syrová brokolice totiž obsahuje rostlinný enzym myrozinázu, který se přetváří na vysoce účinnou protirakovinnou látku - sulforafan. 

Nicméně i blanšírovaná (lehce spařená), krátce uvařená v páře či rychle zapečená v troubě má stále dost cenných látek a živin. A úplně nejjednodušší příprava? Brokolici rozebrat na růžičky, povařit ve studené vodě pět minut, a ihned propláchnout ve studené vodě.

Brokolice si tak zachová krásně svěží zelenou barvu. Důležitá rada se týká i samotného nákupu této zeleniny. Když brokolice stárne, světlá a žloutne. Čím zelenější - tím lepší. A tmavě zelená brokolice v sobě obsahuje mnohem více betakarotenu a vitaminu C. Ovšem taková pořádná porce brokolice nás může i pěkně potrápit.

Obsahuje velké množství nadýmacích látek - těch se nezbavíme, ani když brokolici necháme "zestárnout." Ale pozor - cenné vitaminy a minerály můžeme získat i konzumací čerstvě naklíčeného brokolicového semínka! 

Klíčky brokolice si může vypěstovat doma každý z nás. Tyto klíčky obsahují mnohonásobné množství živin než samotný plod - denní dávka je tedy zanedbatelná oproti tomu, kolik růžiček bychom museli sníst, abychom dosáhli stejného množství účinných látek. 

Odborníci doporučují konzumaci těchto klíčků hlavně v zimních měsících, neboť chrání perfektně proti různým infekčním chorobám, ale jsou i důležitou prevencí proti rakovině prsu či vaječníků. Zajímavé, že i takto zdánlivě malá, zatím jen naklíčená rostlinka může být pro naše zdraví tak moc prospěšná!




Doufám, že ať už máte brokolici rádi, nebo naopak jako já ji moc nemusíte, tak jste se z dnešního článku dozvěděli něco nového a zajímavého!

A co Vy? Máte rádi brokolici? Pokud ano, jak ji v kuchyni nejčastěji upravujete? Věděli jste, že je to taková vitaminová superbomba? Kterou zeleninu máte nejraději? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Doma jsme brokolici nikdy neměli, takže to pro mne byla hodně dlouho neznámá. V posledních letech ji občas používám. Zapečenou s bramborem a vejci, osmaženou jako květák, do polévek nebo jako přílohu k masu. Ale zas tak často ji zase nedělám. Měj se hezky, pá 😀

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem zeleninová a neznám jedinou,kterou bych neměla ráda.A brokolici miluji a naučila jsem ji jíst i manžela.Dokonce jsem si ji pěstovala na zahradě.
    Eli,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  3. Ah9j Eliss, já mám moc ráda všechnu zeleninu, i brokolici. Nejraději ji mám zapečenou s pohankou nebo syrovou. Měj se dobře, Lenka

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem kdysi dělala brokolici zapečenou se sýrem, ale nepatřila mezi mé oblíbené druhy. Teď ji doma nedělám vůbec, protože manžel ji z duše nenávidí :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak my doma brokolici máme často a docela nám chutná. Přidávám ji nejčastěji k masu naloženému v kari koření, ona natáhne tu pikantní chuť a ve výsledku je to fajn kombinace.

    Jen pozor, i se superpotravinami platí, že ve velkém množství to nemusí být ideální, zejména pro lidi s poruchou štítné žlázy není brokolice vhodná:

    "Ačkoliv mají brokolice, květák a kapusta i pozitivní vlivy na naše zdraví, osobám se sníženou funkcí štítné žlázy moc neprospějí. Obsahují totiž strumigeny, které omezují schopnost hromadění a využívání jódu.


    Ta informace o klíčcích brokolice mi přišla dost zajímavá, to jsem netušila.

    nomi

    OdpovědětVymazat
  6. Čas od času si dám brokolicový krém (polévku).

    OdpovědětVymazat
  7. brokolice se doporučuje jíst i v těhotenství :) já ji mám ráda, rozeberu na růžičky, uvařím ve vodě, posypu trošku nastrouhaným sýrem a hotovo :)

    OdpovědětVymazat
  8. Přiznám se, že brokolici nemusím, ač ostatní zeleninu včetně celeru mám ráda. Ale snad - i díky tvému příspěvku - se pokusím ji občas vzít na milost...:-)

    OdpovědětVymazat
  9. Brokolici mám ráda velice, ale musí být pěkná a čerstvá. Nejraději ji mám rychle povařenou v osolené vodě se zakysanou smetanou a sýrem, skvělá je ale třeba i ve vývaru.

    OdpovědětVymazat
  10. Brokolice mi nevadí. Naučila jsem se ji jíst ve škole, tam dělali brokolicovou polévku a špagety s brokolicí, kuřecím masem a sýrovou omáčkou. Oboje bylo vynikající :) teta pracovala v jídelně, tak jsme si od ní vzali recept na špagety a děláme je. Mám je moc ráda. Vysázet brokolici jsem nezkoušela, ale v zimě sázíme s dědou řeřichu :)

    OdpovědětVymazat
  11. Seš asi jediná, která mi článkem dokázala navnadit, abych si dal brokolici. :D Eliss, ty válíš. Jen jak dlouho mi to vydrží... :D
    Já také moc nejím zeleninu, což není moc fajn.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js