Přeskočit na hlavní obsah

Je to udržitelné?

 Stalo se už takovou tradicí, že současná vláda dělá spoustu nepopulárních kroků, které vzbuzují u občanů velkou nevoli a vztek. Nepopírám, že za všechno vláda nemůže. Ale tak si říkám, jestli to, co se děje poslední týden, není už tak trochu přes čáru, a zda to není výsměch poctivému, pracujícímu člověku, který si často nepřeje nic jiného, než žít klidně a v rámci možností i důstojně. 

Jelikož jsem člověk mladší čtyřiatřiceti let, podle současných propočtů bych měla odejít do důchodu v 68 letech. Tak nějak nevím, zda se tomu věku smát, či nad tím brečet, protože to je prostě strašné číslo. Podle lékařů už totiž v pětašedesáti letech nastává zlom - člověk začíná trpět řadou chronických nemocí, které tak nějak už ke stáří neodmyslitelně patří. Dochází také k rychlému snižování psychických a fyzických sil, s tím jde roku v ruce i vyšší nemocnost. 



Mojí mamince bude letos šedesát let. Stále ale ještě chodí do práce, do důchodu jí ještě nějaký ten rok chybí. Do svých čtyřiceti let pracovala v lese jako dělnice, v současnosti už několik let pracuje v zemědělském družstvu, kde se stará o dobytek.

Práce je to náročná hlavně na ruce. Máma si už nějakou dobu stěžuje, že práce pro ni začíná být čím dál těžší. A to hlavně z důvodu, že ji přestávají poslouchat ruce. Hlavně tedy prsty, které brní, začínají být necitlivé, a máma v nich někdy ztratí cit. Opravdu na mámě vidím, jak už by si potřebovala odpočinout. Jenže práce, kterou má, je jistota, potřebuje to tam do důchodu, jak sama říká, "doklepat," a jinou, lehčí práci, by ve svém věku sháněla už těžko.

Je to opravdu strašné, a nedokážu si představit, že já bych měla jít do důchodu až skoro v sedmdesáti. Bohužel ale naprosto reálně totiž hrozí, že stát nebude mít na vyplácení důchodů peníze. A rada našich vládních představitelů? Šetřete si na penzi už od mládí.

Jenže když je člověk mladý, chce si de facto užívat. Vzít si třeba hypotéku, založit rodinu, splnit si sny. A tak nějak ho nenapadá, že by si měl ještě k tomu všemu šetřit na stáří... Což je na jednu stranu i pochopitelné. Spousta lidí totiž zcela pochopitelně očekává, že se o ně ve stáří stát postará. Je to logické. Z platu odvádím daně, zdravotní a sociální pojištění. Očekáváme tedy, že to, co do systému vložíme, se nám ve stáří vrátí.

Jenže s tím se už do budoucna nepočítá! Takže si všichni máme na stáří spořit. Jenže současná šílená inflace například penzijní spoření těžce znehodnocuje. I mně máma před lety založila penzijní spoření, a posílá mi na něj tři sta korun měsíčně. Když mi spoření zakládala, posílala mi tam měsíčně jen směšných sto korun, což bylo k ničemu.

Ono kdovíco není i těch tři sta, ale tam je alespoň už jakýsi státní příspěvek. Jenže když mi letos přišlo do emailu vyúčtování, tak podle grafu došlo důsledkem inflace k znehodnocení téměř tří procent, k tomu mám ještě napsáno, že v korunách se jedná o znehodnocení osm set třicet korun. Peníze na toto penzijní spoření mi stále platí máma - já jsem jí totiž jasně řekla, že s tímto produktem nechci nic mít.

Pro mě se to totiž absolutně nevyplatí, peníze z tohoto spoření prakticky pořád ztrácejí na hodnotě. Když jsem byla na střední škole, tak učitelka nám říkala, že penzijní spoření se vyplatí jako krátkodobý produkt - třeba tři roky před odchodem do důchodu tam vložit co nejvíce prostředků, a pak se může člověku vyplatit. Ale jako dlouhodobý produkt fakt ne...



Vláda chce šetřit - a rozhodla se šetřit na těch, kteří za nic nemohou. Posouvání odchodu věku do důchodu totiž logicky skončí tím, že stát vyplatí méně, protože se dle mého i sníží doba dožití... Nehledě na to, že třeba pětašedesátiletý pracující člověk už musí zatížit i zdravotnictví, protože bude vyžadovat větší péči, bude chodit díky různým nemocem i častěji na nemocenskou...

Zajímavé ale je, že spousta našich "občanů" se má dobře celý život, a důchod berou díky sociálním dávkám de facto celý život. A to nikdy nepracovali, pouze parazitují na systému, který je k nim mnohdy velmi štědrý. Neberu v potaz lidi, kteří jsou nějak nemocní, nemohou pracovat, to je samozřejmě něco úplně jiného. Ale spousta spoluobčanů může pracovat, leč se celý život práci vyhýbá.

Neměla by tedy vláda začít šetřit u sebe? Současná vládní pětikoalice před volbami slibovala, že sníží, často zbytečně přemrštěný, počet státních úředníků. A výsledek? Pracovních míst pro státní úředníky naopak přibylo. A tohle opravdu vím z vlastní zkušenosti, protože na městský úřad chodím docela často, a tak jsem si všimla těch nových zaměstnankyň... 

Na druhou stranu, určitě jsou povolání, která jsou vykonávat i v šedesáti. Například onen úředník na městském úřadě, spousta lékařů také přesluhuje již v důchodu, učitelky také často nejdou do penze zrovna brzy. Ale co třeba práce, kde je potřeba zručnost, hbité prsty a ostrý zrak, který už třeba i v těch šedesáti není optimální? Upřímně, nedovedu si představit klempíře, který v pětašedesáti skáče jako srnka po střeše, nebo dělníka v lese. Jsou tak fyzicky náročná povolání, že už i po té šedesátce musí být doslova za trest chodit do práce.

Vláda ale prý chce umožnit dřívější odchod do důchodu lidem s náročnou profesí. Jenže kdo a jak určí, co je to náročná profese? Dokonce už i odborový svaz pohrozil protestními akcemi. Důchodci podle nich nemají být trestáni za důsledky pádivé inflace. Tak nevím. Je opravdu chyba na straně předchozích vlád, které podcenily situaci? Kdykoliv totiž mluví někdo z opozice, tak mám pocit, že jejich kritika je konstruktivní, kdežto vláda se snaží všechno šikovně okecat, a moc se jí to nedaří.

Ta představa, že budu muset ještě čtyřicet let pracovat, a pak možná budu pobírat nějaký důchod, který se bude rovnat almužně, je strašná. Ale je to ještě za dlouho, můžu se utěšovat tím, že se situace obrátí. Ale moc tomu nevěřím.

Je jasné, že sociální systém důchodů nemůže být z ekonomického hlediska udržitelný. Ale myslí někdo na lidi, kteří celý život dřeli, a chtějí žít důstojné a klidné stáří? Je to začarovaný kruh... Snažím se na tuto situaci moc nemyslet, jsem ráda, že mám stálou práci, kterou mám ráda, a doufám, že ji budu vykonávat co nejdéle. Ale do sedmdesáti fakt ne, i když kdoví, co si vládní představitelé vymyslí...

Co si o tomto myslíte Vy? Je reálné, aby lidé chodili do důchodu až v osmašedesáti letech? Není náš sociální systém příliš štědrý k lidem, kteří si to nezaslouží? Budou mít lidé po šedesátce ještě své uplatnění na trhu práce? Kam spěje tato důchodová politika? Napište mi do komentářů Vaše názory!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný víkend, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Já si pokazil zdraví při činnostech, ze kterých už mám nyní 0, 0, nic a tak je pro mne pozdní odchod do důchodu stejně nevyhnutelný... Takže pokud stát zařídí, že budu třeba do 70 let navzdory nemocem a únavě a nízké produktivitě zaměstnán, nebráním se tomu. Pokud budou ale úřady práce plné nemocných sedmdesátníků na sociálních dávkách, nevím, čím ta důchodová reforma bude k užitku.

    OdpovědětVymazat
  2. Penzijní systém je úžasný v tom, že skoro všichni přesně vědí, jak to být nemá, nemůže či nesmí, ale když pak mají tu možnost sami představit svůj vlastní geniální návrh, ukáže se, že nemají v rukávu nic než nepopulární kroky. Politika je sice "umění možného", ale matematiku nepřečůrá, aspoň ne dlouhodobě ;-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou vlastně jen tři možnosti:
      1) Zvýšit věk odchodu do důchodu.
      2) Snížit důchody.
      3) Zvýšit daně.

      Já si myslím, že by se měly zkonsolidovat sociální dávky a všelijaké další příspěvky.
      Je jich zbytečně moc.

      Vymazat
    2. 4) především snížit výdaje např. na administravu

      Vymazat
  3. Udržitelné to není a ani to udržitelné být nemůže bez nonstop exponenciálního růstu populace (což by byl ale taky ve výsledku problém), protože pokud někdo pracuje třeba pětadvacet nebo třicet let, jde do důchodu a stejnou dobu už jenom pobírá, jak se prodlužuje i věk dožití, tak to prostě fungovat nemůže. Četla jsem, že původně, když ten systém začínal, tak to bylo k zajištění dožití naprosté menšině, která opravdu přežila konec produktivního věku o mnoho let a neměla, kdo jiný by se o ně postaral. Jenže teď se takového období dožívá každý, kdo nezemře předčasně. Když to třeba vezmu u babičky, která měla tři děti, nějaký studium a do důchodu šla velmi brzy, jak jí to bylo i díky tomu umožněno, tak teď už ho pobírá skoro déle než pracovala. A ještě doufejme dlouho bude. Takže by to chtělo úplně nový systém, ale na ten už se neptejte mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajištění bezplatné zdravotní péče a stejně i zajištěného stáří jsou standardy, které byly zavedeny a už není možné řict, že od toho a toho roku to nebude a starejte se každý sám o sebe z vlastních úspor. A když ty peníze nebude možno získat od lidí a firem zvýšením doby pro odchod do důchodu a nebo zvýšením odvodů pojištění. Bude se to muset dotovat z hromádky, která aktuálně slouží k něčemu jinému. A žádný nový systém nikdo nevymyslí a až vymřou silné ročníky důchodců, bude to znovu jinak.

      Vymazat
    2. Populační exploze by určitě pomohla, ale kde jsou všechny ty jesle a školky, ve kterých je dnes bůhví co?

      Vymazat
  4. Když je člověk zdravý i v tomto věku, proč by nemohl vykonávat práci? Jenže těch skutečně zdravých mnoho není. Navíc firmy si uvědomují, že sil i pružnosti myšlení ubývá, a přiliš se jim nechce zaměstnávat lidi starší (a možná jsou už starší i čtyřicátníci). Ano, důchodci více marodí, neodvádí nic do rozpočtu - ale jde spíš o změnu našeho pohledu na tyto lidi. Mají zkušenosti, prožili velkou část života prací - chtělo by to víc úcty, víc pomoci, víc chuti se od nich učit... A nesmyslné vidím rozdávání dávek některým osobám - prý je to poplatek za naše bezpečí, aby nekradli a nebrali si peníze jinak... Nebo výplata dávek samoživitelkám a otec dětí nemusí platit alimenty... Někdy mi prostě některé věci přijdou nesmyslné... Jako šetřit na důchod, když pak peníze požere inflace... Ale návod, jak z toho ven, nemám.

    OdpovědětVymazat
  5. Predpoklad, ze nekdo je cely zivot na socislnich davkach a pak bere kralovsky duchod, je popularbi bajka..socialni davky jsou jen zlomkem caststky na duchody..Sporenim se nemysli uklsdani naknizku, z tohonic nekouka ale dpoteni fo duchodovycj investicnich fonfu s urcitou ctatni garanci...Sxstem mel.byt zavedrn v desatych letech, ale nepodarilo de prrsvedcit lidi o vyhodnosti "druheho pilire" Tebelovala to socdem, ake to nebyl jediny duvod..

    OdpovědětVymazat
  6. Nemyslím, že se sníží doba dožití, ale sníží se doba dožití ve zdraví. Takže stát rozhodně neušetří, ale utratí ještě více, protože bude muset vydávat více financí na nemocné seniory.
    V každém případě současně nastavený systém je neudržitelný a je třeba s ním něco dělat, už roky se o tom mluví, ale až nyní má někdo koule přijít se skutečných návrhem. I když 68 let je i na mě moc. To si rovnou můžu podat žádanku do našeho domova a plynule přejít ze zaměstnance na klienta :D.

    OdpovědětVymazat
  7. Důchodový systém i když v minulosti vůbec žádný nebyl měl i přebytky, kterými se například v devadesátkách zalepovaly díry ve státním rozpočtu. Nyní tedy bude muset státní rozpočet najít finance na zalepení díry v důchodech.

    OdpovědětVymazat
  8. Je to těžké, jak to řešit ke spokojenosti všech. Někde jsem četla, že současný systém je udržitelný jen, pokud by lidé v důchodu strávili, respektive důchod pobírali, jen pět let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V našem státě je něco velice špatně, když se mnoho lidí místo toho, aby se těšilo z produktivního života, nemůže dočkad důchodu. A v tom je ten zakopaný pes.

      Vymazat
  9. Osobně jsem prošla všemi stupni práce. Od dělnické profese jsem se později po studiu při zaměstnání vypracovala na účetní. Platy tady v pohraničí nikdy nebyly žádný zázrak. Za stejnou práci například ve Středočeském kraji a Praze byly mzdy a platy dvakrát i třikrát vyšší. Od toho se teď odvíjí i naše důchody. Jsme trestáni za to, že jsme se nepřestěhovali někam ku Praze!? Dobře si pamatuji, že ve mzdové účtárně se při odvodu daní vždy počítalo s odvody na sociální, zdravotní a důchodové pojištění. Tak že ty účty opravdu existovaly, jen že po roce 89 se rychle všechno začalo měnit.. Za V. Klause byly tyto účty postupně zrušeny a tam naspořené peníze rozpuštěny do státního rozpočtu, aby se tím zazáplatovaly díry v rozpočtu. Privatizací a pozdějším uzavřením mnoha podniků přišel stát o příjmy od lidí, kteří hromadně přicházeli o práci a ze dne den museli svoji situaci nějak řešit. Tím se zároveň evidentně musely snížit i odvody do státního rozpočtu, protože zahraniční majitelé fabrik, které tu zůstaly, odvádějí daně do svých mateřských podniků a tady těch peněz zůstane minimum. Stejně tak je plno velkopodnikatelů, kteří mají zdejší firmy přihlášené v daňových rájích, tak že daně žádné neplatí ani tady a ani nikde jinde. Proto tolik peněz chybí a toto se už jen tak dohromady nedá. Spořit na důchod od mládí? Nikdy jsme nerozhazovali a když teď vidím, jak celoživotní úspory rychle ztrácí svoji hodnotu, tak je mi z toho zle. Navíc poplatky za vedení účtu penzijního připojištění velkou část úspor také "sežerou". Když slyším názory některých politiků a rekvalifikaci starších lidí, tak opravdu nechápu...Když manžel pracoval jako kovář, až do důchodu, těžko by se pak usadil někde v teplé kanceláři, když pomalu neudrží tužku v ruce. Je vidět, že politici o skutečné práci toho moc neví.

    OdpovědětVymazat
  10. dle mého názoru nemá cenu se nad tím trápit, protože se to ještě tolikrát změní, že se důchodu ani nedožijeme :D četla jsem, že chtějí i zkrátit rodičovskou, aby se rodič dříve vrátil do práce a chtějí se inspirovat jinými státy, kde třeba je rodič doma jen půl roku... což mi přijde šílené, že půlroční dítě, které je ještě kojené půjde někam do jeslí a bude ho vychovávat někdo cizí a vidět jeho pokroky a trávit s ním čas... dítě si přece neděláme pro to, aby se mi o něj staral někdo úplně cizí...

    OdpovědětVymazat
  11. PS právě odhlasovala změnu zákona a snížila valorizaci důchodů. Takže za rok zhruba o 12 tisíc. A ceny rostou, rostou a rostou, ...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js