Přeskočit na hlavní obsah

Příjemné televizní setkání

 V sobotu ráno jsem na Facebooku zaregistrovala v jednom příspěvku, který komentoval kolega z práce, že večer má být na televizní stanici ČT Art ve znamení dvou hezkých dokumentů věnovaných památce Karla Kryla, příhodně zrovna v den data výročí okupace Československa sovětskými vojsky.

První dokument s názvem Karel Kryl - Kdo jsem začal ve 20:15, a hned po něm, ve 21:40, následoval Bratříčku, zavřel jsi vrátka. Naštěstí jsem si tedy večer vzpomněla, že si mám pustit televizi, naštěstí už ji mám opravenou, takže jsem si mohla užít pěkný kulturní zážitek.

Ač jsem narozená pár let po Sametové revoluci, tak mě písničky od Kryla provázely od dětství. Můj tatínek jeho písničky zbožňoval, měl je na kazetách v autě, a pokaždé, když jsme někam jeli, nehrálo rádio, ale Kryl.

A mě se to líbilo. Drnkání na kytaru, příjemný, svým způsobem i uklidňující, ale také procítěný hlas, jednoduchost melodií a jeden jediný hudební nástroj, to vše se mi strašně líbilo.

Tehdy jsem ještě nerozuměla poselstvím, které v sobě Krylovy texty skrývají. Pamatuji si ale, že táta mi řekl, že v jeho písničkách je velká pravda, a že zpívá o dobách, kdy nebyla svoboda slova taková, jaká je dnes. A že až budu starší, tak tomu všemu porozumím.

Samozřejmě, že jsme se o Krylovi učili v dějepise, v literatuře, ale jako dítě a puberťák jsem jeho texty opravdu nedovedla řádně ocenit. To přišlo až tak ve dvaceti, kdy jsem najednou na jeho texty začala nazírat optikou dospělého člověka, který už něco v životě prožil.

A teď? Za chvíli mi bude třicet, a myslím, že vzhledem k tomu, že se mě dávno týkají různé dospělácké starosti, zajímám se o politický vývoj v naší zemi, který není v mnoha ohledech nijak růžový, tak už myslím, že můžu říct, že chápu, o čem Kryl ve svých písních zpívá, a že jeho názory byly v mnoha ohledech vážně vizionářské, protože on prostě věděl.



Karel Kryl - Kdo jsem? je takovým mini medailonkem. Kryl zde zpívá své nejznámější písničky a mezitím glosuje různé postřehy, názory a postoje. To vše doplňuje poněkud neobvyklé prostředí kdesi u opuštěné zříceniny.

Poněkud zvláštně laděný styl dokumentu mi nevadil. Vlastně ani nevím, zda se to dá nazvat dokumentem? Když se zde divák o zpěvákově životě nic moc nedozví, seznámí se s pár jeho názory. Ty jsou ale opravdu trefné. Nevím, já osobně jsem cítila z Kryla strašný smutek, zmar z toho, jak se to s naší republikou vyvíjí dál, a strašně oceňuji jeho upřímnost, která přecházela až do syrovosti.

Možná jsem přecitlivělá, ale poslech pár písniček mě dojal a já bulela u televize jak želva. Připadalo mi to strašně hezké, ale zároveň smutné. Jsem si jistá, že Kryl byl strašně hodný člověk, vlastenec, který miloval svou zemi, a byl hluboce nešťastný z toho, že se vše nevyvíjelo dle jeho představ. 

Z filmového hlediska nejde o žádný unikát, ale pro fanoušky Karla Kryla je to povinnost. Mně to opravdu zahřálo u srdce.


Pasážová revolta je jednou z mých nejoblíbenějších, spolu s Jeřabinami. Troufám si říci, že jeho texty jsou geniální, nadčasové, a pro mě je Kryl jednou z velkých osobností naších dějin. Vždy si poslechnu raději Kryla, než Gotta, kterého jsem nikdy zase tak moc nemusela...

Když jsem nastoupila na maturitní obor, příjemně mě překvapilo, že v seznamu povinné četby je i Kníška Karla Kryla. Útlou knížečku jsem si nesla domů z knihovny, a byla lehce zklamaná z toho, že jde "jen" o přepis textů k písničkám. Ovšem doplněné pěknými Krylovými ilustracemi.

Ale je fakt, (nebo já to tak pociťovala,) že u čtení jsem měla větší možnost popřemýšlet nad sdělením textů, případně se ke čtení vrátit, užít si ty skryté narážky na tehdejší režim. Přiznám se, že mi hodně pomohla i paní knihovnice, s výkladem některých veršíků, kterým jsem opravdu nerozuměla. 

Pokud člověk pochopí alespoň zčásti poselství textů, naučí se pár věcí z Krylova životopisu, tak k maturitě myslím knížka není vůbec špatná. Jen nevím, jestli pro dnešní mladé nebude už těžce pochopitelná, a zda si z ní vůbec něco odnesou? 



Bohužel, druhý dokument s názvem Bratříčku, zavřel jsi vrátka jsem už neviděla, začínal na mě moc pozdě. Jak budu mít chvíli času, ráda na něj mrknu, ale je ke shlédnutí i na YouTube, přikládám odkaz:


Každopádně, užila jsem si pěkný filmový večer, po dlouhé době se mi v televizi něco líbilo. Na ČT Art někdy dávají pěkné pořady a dokumenty, bohužel ne vždy se o tom dozvím s předstihem, abych pořad stihla.

A co Vy? Koukáte na ČT Art? Máte rádi hudbu Karla Kryla, nebo Vás jeho tvorba míjí? Viděli jste tyto dva dokumenty? Četli jste Kníšku Karla Kryla? Myslíte, že i dnešní generace může rozumět jeho textům? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥


Komentáře

  1. Na tento dokument o Karlu Krylovi jsme také koukali. Jeho písničky měly co říci.

    OdpovědětVymazat
  2. Karel Kryl byl ve své době pojem a jeho písničky byly hodně oblíbené. Na Art se občas dívám, ale tohle jsem neviděla.

    OdpovědětVymazat
  3. Karla Kryla jsem také měla ráda a kazety mám také. Stále mě štve, jak se k němu zachoval Havel. Bylo mi moc líto, že tento písničkář zemřel mimo svou vlast v exilu, i když se toužil vrátit.

    OdpovědětVymazat
  4. Kryla mám moc ráda. Přesně jak říkáš, jeho písničky jsou opravdu prorocké. Pamatuji si, jak jsme si na gymplu pouštěli Bratříčku, zavírej vrátka. Já se v neděli koukala na Báječná léta pod psa a pak Rebelové, které mám moc ráda. Nemělo by se zapomínat...

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám nejraději od Kryla Anděla.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Eliss, zdravím. Já TV téměř nesleduju. Od Karla Kryla mám taky nejraději Anděla. Měj se hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Pro mě byla zásadní známkou, že listopadové změny z roku 1989 jsou opravdu vážné a nevratné, skutečnost, že v tehdejším státním rozhlase zazněla první Krylova písnička, protože to byla naprosto nejkacířštější věc, která se mohla veřejně udát, dokonce i pár dní po 17. listopadu.

    Měl jsem jednou možnost si s Karlem Krylem chvíli povídat v jeho oblíbené Blatničce na Starém Městě; jeho smutná ironie byla silná zbraň.

    OdpovědětVymazat
  8. Bratříček ta dvířka zavřel!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js