Dnes ráno jsem na serveru Novinky.cz narazila na zajímavý článek s názvem: Revoluce ve školství? Co kdyby výuka začala až od 9:00, přemýšlí politici.
Jako první je v článku vyjádření nového ministra školství, Vladimíra Balaše. Podle něj jsou žáci přehlcováni velkým množstvím informací, které ale neumí aplikovat. Řešením je dle něj omezit počet vyučovacích hodin, a ideální by bylo první hodinu škrtnout úplně. Takže místo osmé hodiny ráno by žáci chodili na devátou.
Prý je to dobré i s ohledem na biorytmus, zejména u pubertálních dětí.
Tak dobře. Dejme tomu, že by děti, jak na základních tak na středních školách chodily až na devátou ráno. Jenže co ta jedna vyškrtnutá hodina? Takže studenti by se učili méně, a pak by jim to mohlo chybět, a nebo by tu naopak bylo odpolední, delší vyučování. Což je ale také náročné. Já jsem na základní škole měla odpolední vyučování jednou týdne, to jsme mívali výtvarku.
Před odpoledkou byla větší pauza, netuším už, jestli to bylo půl nebo tři čtvrtě hodiny. Někteří spolužáci se šli projít ven, před školu, pár šlo domů, protože to měli kousek, no a my ostatní, co jsme to měli dál, jsme seděli v šatně. Já jsem to měla domů kus dál, ven se mi nechtělo, tak jsem si třeba dopisovala zápisky nebo se snažila učit na další písemku.
Ale to vyučování pak už bylo opravdu dost únavné, i když to byla jen výtvarka, tak jsem cítila, jak mi to už pořádně nemyslí, protože jsem se viděla doma. Paradoxně mi nevadilo vstávání na sedmou hodinu ráno, kdy jsme měli tuším v osmé třídě, na nultou hodinu tělocvik. Jsem ranní ptáče, takže jsem vstala ještě dříve, než mi zazvonil budík, v klidu jsem se nasnídala a vyrazila do školy.
Později na učilišti to už bylo se vstáváním horší. Na praxi jsem chodila na půl šestou ranní, do školy jednou na sedm, podruhé na osm, ale zvykla jsem si. Později už se ale školní praxe posunula na sedmou ranní, to už jsem ale ve škole nebyla. Zase to bylo fajn, že když jsme přišli dříve, dříve jsme také odcházeli.
Ale se vstáváním na osmou hodinu do školy jsem nikdy neměla. Zase je fakt, že na základce jsem nedojížděla, chodila jsem pěšky, ale i tak si myslím, že osmá hodina je optimální i z důvodu "čerstvosti" studentů. Ale je to jen můj subjektivní pocit, chápu, že ostatní to měli nebo pořád mají jinak.
Pod článkem na Novinkách je i anketa. Devatenáct procent si myslí, že děti by měly chodit na devátou, osmasedmdesát procent soudí, že ne, a třem procentům je to tak nějak jedno. Já se přikláním také k té většině - když to tak funguje roky, tak proč to nemůže fungovat dál?
Lékaři, psychologové, různí odborníci, ti mají ale opačný názor. Brzké vstávání do školy je prý přežitek. Děti se prý kvůli tomu potýkají s poruchami spánku, hrozí jim obezita, a v nejzazším případě i deprese. Tady ale může být na vině i ponocování, hlavně u studentů v pubertě. S tím asi nic moc neudělá ani posunutí začátku školní docházky. Když dítě bude chtít ponocovat, tak si to automaticky posune až na tu devátou, a bude také vstávat později.
Dalším problémem, ryze praktickým, může být vyprovázení dětí na devátou hodinu rodiči. Pokud je škola na osm, tak je to přeci jen pro rodiče více vyhovující, když jsou děti menší, je tu i možnost ranní družiny. Jenže ne každý rodič má možnost, aby mu rodiče vyprovodil někdo další z rodiny, a kolem té osmé hodiny ranní je ten provoz už přeci jen větší, takže i toto může být tak trochu problém.
S pozdějším začátkem výuky se pojí i pozdější začátek různých kroužků a dalších dětských aktivit po škole, a navíc i na to učení na písemky a dělání domácích úkolů může mít dítě po škole méně času a navíc později odpoledne už nemusí tak soustředit. A samozřejmě i to dítě je z celého dne ve škole někdy unavené, potřebuje si také odpočinout, a ne se věnovat jen přípravě do školy. Ta je samozřejmě důležitá, ale nic se nemá přehánět.
Co je ale zajímavý fakt, a o tom jsem opravdu neměla tušení, že je na každém řediteli školy, pro jaký čas výuky se rozhodne. Podle vyhlášky ale nesmí začít dříve než v 7:00, a skončit musí nejpozději v 17:00. Začátek školy musí vždy řediteli odsouhlasit školská rada, ve které jsou přítomni i rodiče.
Děti by pozdní začátek výuky uvítaly určitě i z toho důvodu, že by se nemusely do školy vypravovat v takovém stresu a měly by více času na ranní přípravu. Ale jak by to pak fungovalo prakticky, a jestli by to nakonec nepřineslo více nesnází než užitku, toť otázka.
Přikládám ještě zdroje z článků, ze kterých jsem čerpala informace:
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/revoluce-ve-skolstvi-co-kdyby-skola-zacinala-az-od-9-00-premysli-politici-40403815
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/s-navrhem-na-posunuti-zacatku-vyuky-na-9-00-ministr-balas-u-starostu-neuspel/2234792
https://www.lidovky.cz/domov/do-skoly-az-v-devet-apeluji-odbornici-podle-psychologu-je-brzky-zacatek-vyuky-prezitek.A200117_185552_ln_domov_ele
Co si o tomto myslíte Vy? Měly by děti začínat výuku až v devět hodin? Je opravdu osmá ranní přežitek? Neměly by pak děti rozhozený biorytmus? A co rodiče? Neměli by pak velký problém s tím, jak vyprovázet děti do školky a školy? Napište mi Vaše názory do komentářů!
Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥
Osobně si myslím to, co Ty. Osmá hodina je ideální. Jen rodiče by měli více dbát na to, aby si děti zvykly chodit včas spát a nečučely do mobilu nebo neseděly u počítače dlouho do noci. Obezitu způsobuje nedostatek pohybu.
OdpovědětVymazatJá jsem jako dítě chodila do školy pěšky 4 km. Vycházela jsem z domova ráno před sedmou. Nikdo mě autem nevozil pomalu až do šatny. Chodili jsme všichni z okraje města do školy najednou a nikdo si na to nestěžoval, že se musí vstávat v šest. Byli jsme zvyklí. Jen za mého dětství nebýval posunutý letní čas... To bylo až později.
Ale...je jiná doba. Pohodlnější. Přeji ti krásné letní dny.
Pokud to opravdu myslel jako zkrácení výuky o 1 hodinu, určitě se školáci proti nebudou bouřit, asi by přivítali i větší posun :)
OdpovědětVymazatNěkde jsem četl, že spánek byl vědecky zkoumán u dětí a dospělých, ale chyběli lidé z kategorie dospívajících a pubertálních dětí. Začal tedy výzkum a zjistilo se, že většina má špatný spánek. Hlavně kvůli pozdnímu usínání, ale přečetl jsem si to před skoro půl rokem a už si moc fakta z něho nepamatuji.
OdpovědětVymazatNa jednu stranu je super, že se skutečně řeší něco, co působí, že se opírá trochu o tuto méně známou ač důležitou problematiku, protože kvalita spánku odráží schopnosti během dne. Na druhou stranu se o to opírá špatně. Ještě pozdější vstávání může zajistit pozdější usínání, což by mohlo zhoršit kvalitu spánku mladých. Já jsem pro 8:00.
Já si pamatuji, také na odpoledko. Bydlel jsem nejdál. Eliss, já byl náhodou stejně jako ty ten, kdo zůstal na škole. :)
Díky za fajn článek, Eliss.
Základy školní docházky v Čechách byly položeny za vlády Marie Terezie roku 1774. Ty zohledňovaly to, že v R-U se začínalo pracovat brzo ráno. Proto ta osmé hodina pro děti. A dva měsíce v létě, aby děti mohly pomáhat se sklizní.
VymazatZajímavý fakt, Tlustjochu. Děkuji ti za jeho zdělení. Je zajímavé, že se teprve začalo se vzděláním teprve nedávno, ač už je to přes 347 let. Někde jsem viděl video, že s těmi 2 měsíci to bylo trochu jinak, ale bůh ví jak to je. Díky za odpověď. Rád jsem tě, TlusťJochu zase potkal.
VymazatTak dlouho budou střídající se ministři prosazovat své, až školy rovnou zruší. Aby děti nebyly unavené a přetěžované...:-)))
OdpovědětVymazatHlavně moc nechápu, proč teď s takovým - podle mě zbytečným - nápadem přišli?
OdpovědětVymazatZdraví Marie
Takhle je to už léta nastavené, tak proč to měnit? Nemyslím si, že by to pomohlo. Přesně jak říkáš, když budou chtít ponocovat, tak budou, i když se půjde do školy na devátou. Jestli by bylo ráno méně stresu? To si taky nemyslím. Stejně by se vstávalo o hodinu později, takže by byl stejný čas na přípravu, takže zase stres :D. Když děti chodí normálně spát, osmá hodina by jim neměla dělat problém. Kdyby začínali v 9, zase by se protáhlo vyučování do odpoledních hodin. To už děti bývají unavené. Daleko více, než ráno. Na praxich se mi stávalo, že děti usinaly už při 1. vyučovací hodině! Zjistilo se, že je to tím, že nesnídají, tudíž nemají dostatek energie. Nechápu rodiče, kteří pustí sedmileté dítě do školy bez snídaně. Jedná holčička mi dokonce řekla, že první jídlo je přeci oběd! Je to smutné... Na střední jsem mívala zabijácké úterý. Začínala jsem v 7 a končila ve 4... Jeden rok jsme měli rozvrh tak blbě, že jsem musela čekat na odpolední vyučování 4 vyučovací hodiny... To nepochopis...
OdpovědětVymazatNení to zbytečný nápad, je to skvělý nápad a já jsem pro. Zájemce o detailnější informace odkazuju na vynikající knížku Proč spíme, kde se do detailu vysvětluje, jak se v pubertě teenagerům šoupne spánkový rytmus, takže je pro ně daleko přirozenější chodit spát později a vstávat později. Pamatuju si, že pro mě na gymplu byla první hodina v zásadě vyhozený čas, byla jsem rozespalá a nefunkční - a má to tak drtivá většina teenagerů (obzvlášť pokud dojíždějí a musejí vstávat třeba i před šestou). Jejich mozek v osm ráno prostě není připravený na to, aby fungoval, a ještě k tomu je spánkově deprivovaný. Je to asi jako kdyby dospělé někdo nutil chodit spát v sedm večer a vstávat ve tři ráno. Opravdu to není totéž, jako kdyby šli spát v jedenáct a vstali v osm a myslím, že většina by usínala i po třetím kafi.
OdpovědětVymazatAhoj Eliss, první co mě napadlo když jsem to četla na internetu - a co rodiče ? Ti musí chodit do práce, takže menší děti stejně budou ráno vstávat stejně a půjdou do družiny. A domů se dostanou déle. Nevím, jestli tohle je problém k řešení č. 1 ve školství... Zdraví Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
Dojížděla jsem od šesté třídy do konce veškerého studia. Na základce to ještě šlo, to byla cesta vlakem pětiminutová a škola stála vlastně proti nádraží, takže nám vyhovovalo, když vlak jezdil tak, že jsme to stíhali těsně na první hodinu. Ovšem na střední jsem musela vstávat v půl šesté, na což jsem si nezvykla nikdy a nenáviděla jsem to (abych byla kolem sedmé ve škole a seděla tam na chodbě do třičtvrtě na osm, ale tak to prostě jezdilo), o trochu později ve čtvrťáku, když ten vlak před šestou přesunuli na ještě dřív, a tak už bylo lepší chodit dva kilometry na autobus. Taky pak začali navrhovat, že by se začínalo s výukou později, dokonce nám navrhovali i delší přestávky. Všem, co nenáviděli, jak musí ráno strašně brzo vstávat, všem, co první hodinu stejně akorát prochrápali. Přijetí bylo takové, že se skoro celá škola postavila proti tomu, protože skoro celá škola dojížděla a nikomu se nechtělo mít odpoledne zkomplikované cesty domů tím, že budou ve škole o chvíli dýl, ale ve výsledku budou čekat na spoj o hodinu a víc dýl. Takže... nakonec stejně vyhrálo, že se přemůžeme ráno, abychom měli víc času odpoledne.
OdpovědětVymazatJeště jenom dodám - já naprosto chápu všechny klady. Teď můžu spát bez budíku, probouzet se přirozeně a je hodně poznat, když můžu fungovat tak, jak to potřebuje tělo, nebo když se musím z nějakého důvodu z postele táhnout před sedmou a fungovat nuceně (a to bez ohledu na to, kdy jdu spát, vždycky nakonec záleželo v kolik vstávám). Jen když to tehdy mělo ukousnout ještě větší kus odpoledne a domů jsme se tak měli dostat třeba až večer, když bychom místo spoje ve tři stíhali až spoj po čtvrté, to prostě nikdo nechtěl, to byl pak byl celý denní program byl prakticky jen o tom být ve škole a čekat na vlak.
VymazatDej úředníkovi židli, práci už si najde. A když už tu židli má, tak aby nevypadalo, že nic nedělá, tak vymýšlí kraviny. Buď to, co už bylo kdysi vymyšleno, nebo to musí změnit, protože ti před ním to dělali špatně a on je genius. A nejhorší je, že existuje vždy část populace, která jim na to naletí!
OdpovědětVymazatDle mého názoru by politici neměli vůbec řešit to, zda se do školy bude chodit na 8 nebo na 9 hodinu, ale to školství celkově. Protože já osobně si myslím, že se ve škole učí spousta zbytečností místo toho, aby se děti naučily pořádně to, k čemu mají nějaké predispozice.
OdpovědětVymazatKetrin ~ Vnímej blog
Já bych to nechal na škole, od kdy má začínat výuka.
VymazatJá si pamatuji, že jeden rok na základce jsme jeden den začínali už v sedm. A nikomu to nevadilo.
Vždycky se najde někdo, komu nebude vyhovovat to, co většině. Mně spíš vadilo být dlouho ve škole. Aby třeba děti na prvním stupni měli školu později mi přijde opravdu nelogické, protože tam funguje často i ranní družina, pokud musí rodiče brzo do práce. Na gymplu jsme občas měli od 9 a stejně někdo někdy přišel pozdě, nebo pravidelně:-)
OdpovědětVymazatEliss, hezky jsi to shrnula. Myslím, že chodit do školy na osmou a mít ji v místě bydliště je úplně supr. Odpoledne se dá ještě něco podniknout.
OdpovědětVymazatOsobně si myslím, že začínat výuku na devátou není úplně k zahození. Mívala jsem to tak svého času na gymnáziu některé dny a vyhovovalo mi to víc, než vstávat na osmou. Ranní ptáčata mohou být bystrá a soustředěná už od začátku, ale někdy má ten biorytmus opravdu tak nastavený, že se ráno nedokáže soustředit. Otázkou je, jestli by pozdější výuka fungovala plošně. Ne každé dítě chodí do školních kroužků, takže pokud by začínalo v devět hodin a končilo třeba ve tři odpoledne, pořád toho může ještě odpoledne hodně stihnout, než bude muset jít spát. Na prvním stupni navíc těch hodin nebývá tolik, takže by děti končily ve škole ještě dřív. Pokud zůstane výuka od osmi, udělala bych to tak, že by se na začátku výuky učily méně náročné předměty, jako je třeba výtvarná výchova anebo hudební výchova. Jednoduše žádné počítání ani nic, při čem se napůl ještě rozespalé dítě musí hodně soustředit.
OdpovědětVymazat