Přeskočit na hlavní obsah

Tesáky a stoličky





 Jako malé dítko jsem neměla problém s chozením k lékaři. Nebála jsem se ani očkování, ani preventivních prohlídek u dětské doktorky. Jediné místo, kam jsem chodila nerada a s velkým strachem, byla moje zubařka. Celý den před termínem prohlídky jsem měla úzkostné stavy, hrozně jsem se bála. V čekárně, kde se mnou byl jeden z rodičů, jsem často natahovala k pláči a v ordinaci jsem už slzy často neudržela.

Zubařka se na mě snažila být hodná a uklidňovala mě, ale já jsem byla úplně mimo. Ten hrozný strach, to bylo něco neskutečného, a co teprve, když mělo dojít na vrtání kazu (vždycky si nechávám píchnout tu umrtvující injekci, protože to pak lépe snáším,) to už bylo hotové peklo. Když jsem byla ještě hodně malá vždy se mnou v ordinaci byla máma nebo táta, později už čekali v čekárně, protože i přes ten hrozný strach mi bylo trapné, že by tam se mnou měli být.

Když jsem dospěla, strach ze zubaře mám pořád, ale už se to snažím tolik neprožívat a postavit se tomu jako dospělá, protože už brzy budu i svoje děti vyprovázet k zubaři.

Za co jsem mé mámě hrozně vděčná, tak je obrovské a pečlivě vštěpení hygienických návyků, zejména i čištění zubů. Jako dítko jsem to totiž často a ráda flákala, zvláště večer, před spaním. Po koupání se mi už jaksi moc nechtělo si zuby čistit, protože jsem si pomyslela, že ráno to přeci stačí, ne? Máma mě ale často kontrolovala, peskovala, když se jí zdálo, že jsem si zuby špatně vyčistila, poslala mě do ní znovu. Časem jsem používala i fintu s namočeným kartáčkem, který však ten večer pastu vůbec neviděl. Brala jsem to asi jako takový dětinský vzdor, a počínající puberta to ještě zhoršila.

Až mnohem později jsem pochopila, že máma to myslela dobře, a nebylo fér ji takhle podvádět.

Krom "hrůzných" zážitků se zubařkou mám se zuby spojené ale i pěkné vzpomínky. Když mi padaly mléčné zuby a prořezávaly se ty dospělácké, tak jsem si vytrhnutý zoubek vždycky dala do krabičky, schovala pod polštář a čekala na zoubkovou vílu. Ta ale nikdy nepřišla v noci, ale přes den, když jsem byla ve škole, a vždycky jsem za zub našla nějakou sladkost a jednou dokonce náramek. Myslím, že je to pro děti taková pěkná tradice, já na to vždy vzpomínám ráda.

Musím se, ač nerada přiznat, že až do takových osmnácti let nebyla moje zubní hygiena nic moc. Zuby jsem si občas čistila, podle toho, jak se mi chtělo. Když mi pak při jedné preventivní prohlídce zubařka dost nepříjemně čistila zubní kámen, tak jsem se rozhodla, že už to přeci nemůžu tak dělat. Kupodivu se mi nikdy nedělaly a ani nedělají moc kazy, ale ten povlak, co jsem měla na zubech dole, byl opravdu nevzhledný.

Tak jsem si zuby pečlivě čistila dvakrát denně a snažila se na to nekašlat. Od té doby celkem klid. Přesto mě však před dvěma lety začalo trápit zažloutnutí zubů, spojené s velkou konzumací kávy a sladkostí, což je moje veliká slabost a já jí neodolám. Koupila jsem si tedy v drogerii zubní pastu značky Vademecum, která měla být bělící. Stála asi třicet korun. Obal se mi líbil, navíc tam bylo napsáno, že ta bělící složka se aktivuje na denním světle, což mě zaujalo. Samozřejmě, byl to nesmysl, pasta sice příjemně voněla, ale bělící efekt nula nula nic.


Tak jsem se rozhodla zkusit jinou značku, a tentokrát jsem si za pastu připlatila. Koupila jsem si WhitePearl Nanocare. Až později jsem si všimla, že tato pasta není tak úplně bělící, nicméně jsem s ní byla moc spokojená.



Pasta obsahuje částice nanostříbra, propolis, xylitol a extrakt ze zeleného čaje. Nicméně bohužel bělící efekt byl minimální. Ale pasta byla příjemně osvěžující, mátová chuť, a hlavně pořádně pěnila. Velkou výhodou bylo to, že pasta dlouho vydržela, a to si zuby čistím dvakrát denně, občas i po obědě, to hlavně tedy o víkendu, v práci si zuby nečistím. Ale i když někde jsem a jsem po jídle nebo po kávě, snažím si dát alespoň žvýkačku nebo větrový bonbon, protože mi prostě vadí ten pocit jídla, který zůstane v puse a mám vždycky hrůzu, že mi bude nepříjemně táhnout z úst a kolegyně se ode mě budou při práci odvracet. Samozřejmě se to neděje, ale já z toho mám hrůzu. 

Po této pastě jsem si koupila novou, jinou, stejné značky, tentokrát ale měla bělení napsáno přímo na obalu, a to sice WhitePearl Nanocare WhiteningSmile. Tato pasta obsahuje také zelený čaj, propolis a xylitol. Xylitol je výborný proti zubnímu kazu (vnikne do bakteriální buňky, kterou tato složka zabije, a kaz tedy nemá šanci, poměrně zajímavé, že?). Propolis se zase užívá přímo při bolestech zubů, při zánětech dásní, často se využívá ve formě tinktury.

Zelený čaj snižuje riziko zubního a pomáhá i při odstraňování "flíčků" na sklovině. Krom těchto důležitých ingrediencí obsahuje tato pasta hlavně černé uhlí, a zlato. Tedy nanočástice zlata. Na stránkách píší, že má obsahovat "exkluzivní karátové zlato". Tyto "zlaté kuličky" mají odstraňovat zubní plak a molekuly, které způsobují zažloutnutí zubů.

Černé uhlí má zase mít bělící účinek.

 

Tuto černou zubní pastu používám už asi tak rok a jsem s ní velice spokojená. Přestaly mi krvácet dásně, zuby mám o několik odstínů bělejší a nevadí už ani častá konzumace kávy. Ze začátku jsem měla strach, že pasta bude třeba dělat fleky nebo špinit umyvadlo, ale vůbec ne. 

Pasta je sice dražší, stojí kolem 250 korun, když je v akci je o něco levnější, ale balení mi vydrží tak tři čtyři měsíce, a to i když si někdy čistím zuby třikrát denně. Budu si ji kupovat i nadále, protože jsem na ni zvyklá a ráda si dopřeju při zubní hygieně takový menší luxus.

Kartáčky na zuby si kupuju v drogerii, většinou značku Spokar. Kupuji si ty měkké. Kdysi jsem ve své nevědomosti kupovala kartáčky jen podle barvy a pak jsem zjistila, že jsem si koupila extra tvrdý kartáček na zubní protézy... Nu což, člověk se pořád něco učí.

Krom pasty a kartáčku používám i ústní vodu. Sem tam si koupím Listerine, jenže ten je příšerně drahý, takže si kupuji ty levnější, většinou Odol nebo Colgate. Preferuji ale ty bez alkoholu. Minule mi přítel koupil v Lidlu Dentalux. Zarazila mě už ta cena protože stála jen třicet korun, což je na ústní vodu hodně levné, běžně stojí i padesát a víc.

Vodu jsem zkusila, nicméně mi nevyhovovala. Až při čtení složení jsem zjistila, že obsahuje alkohol. Já jsem si říkala, proč mi po ní zůstává v ústech taková nepříjemná pachuť. Alkohol v ústní vodě podle zubařů ústa vysušuje a to celkově zdraví zubů moc nesvědčí. Tak Dentalux si už nekoupím, i když je tak levný.

To by bylo pro dnešní zubní článek vše. Doufám, že se Vám článek četl dobře a moc jsem Vás nenudila přemírou informací, ale na zubech si snažím zakládat a starám se o ně co to jde. Když vidím totiž i mladší holky než jsem já a jejich nevzhledný nebo chybějící chrup tak si říkám, že takto dopadnout nechci...

A co Vy? Jakou značku pasty používáte? Čistíte si zuby dvakrát, nebo i víckrát denně? A používáte také ústní vodu? Máte oblíbenou značku zubního kartáčku? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥



Komentáře

  1. Eliss, dokud máš svoje zuby tak o ně dál pečuj. Mně se začaly zuby k drolit po třetím synovi, ale ne že bych se o zuby nestarala, ale chyběl mi v těle dostatek vápníku. Po dětech tak dopadá dost maminek. Měj se hezky a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za tip s pastou, káva a čaj jsou moje slabůstky a běžné bělící pasty nefungují tak, jak bych si přála.

    OdpovědětVymazat
  3. Já si matně vzpomínám na jakousi odrhovačku, kterou jsme zpívávali na gymplu:
    "Prej jsi špatná na zuby,
    fluor kazy vyhubí,
    budou jako z perletě,
    na to kluci poletěj."

    OdpovědětVymazat
  4. Eliss, zdravím. Díky za tip na pastu, zkusím. Já mám teď problém sehnat zubaře a je to tedy oříšek. Můj výborný pan doktor zemřel, a ten důchodce, co tam je teď po něm je děs a hrůza, všechno mu je jedno. Syn odešel k soukromému lékaři, kde se vše platí a to opravdu hodně, ale zuby má v bezvadném pořádku, nechal si předělat všechny plomby na bílé atd. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Komentář se odeslal předčasně,brak znovu. Své zuby jsem obětovala třem dětem a i přes důkladnou péči jsem o ně postupně přicházela. Měla jsem dobrou zubařku, nebála jsem se jí, ale ke konci to už vlákala, což mi potvrdil nový zubař. Zuby si čistím několikrát denně i mezizubními kartáčky a jednosvazkovým kartáčkem. Listerin mám používat bez alkoholu. Dost mi poradila zubní hygienička. Možná mým drolícím se zubům neprospěla zubní sprcha.

    OdpovědětVymazat
  7. Se zuby jsem si užila... Kvůli rovnátkům mi trhaly 3 zdravé zuby. Vyndavací rovnátka jsem měla od 9 let. Když mi vypadly všechny první zuby, nandali mi fixní. Po 3 letech mi je sundali, že už je to dobré a stačí to "dodělat" vyndavacími. Potom p. doktorka umřela, tak jsem musela jít jinam. Tam mi řekli, že mi to udělali špatně, že fixní musíme znovu nandat. Takže další 3 roky... Teď mám vyndavací, už je nosím jen ob den, aby si zvykaly, že už je nosit nebudu, ale stále musím hlídat, jestli se nevrací na své místo.
    Chodíš na dentální hygienu? Mě tam zubař furt posílá, ale moc se mi tam nechce :(. Zuby si čistím pečlivě (naučila mě to rovnátka :D) a přijde mi to zbytečné vyhazování tisícovek...

    OdpovědětVymazat
  8. Tvůj článek jsem četla, zrovna když jsem čekala u zubařky na preventivce. :) Já mám naštěstí zážitky z dětství jen dobré, první plombu jsem měla až jako dospělá, a tak jsem se jako dítě nebála. Naopak jsem vždy dostala nějakou drobnost, malou pastu nebo barevný kartáček, a chodila jsem proto ráda. Teď mi hodně pomáhá pravidelná zubní hygiena 2x ročně. Co jsem začala chodit, tak se žádný další kaz neobjevil. A také jsem změnila zubařku na šikovnou mladou paní, která dělá pravidelně malé rentgeny, takže kdyby byl problém, vyřeší se hned a není nutné čekat, až se zub rozbolí. Prevence u zubů rozhodně stojí za to!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js