Přeskočit na hlavní obsah

I s poruchou se dá fungovat!

Včera jsem v jednom starším čísle měsíčníku 21. století narazila na zajímavý článek o dětech s poruchami. I v dětském věku nás může potkat psychická nemoc či porucha učení, se kterou si nebudeme pořádně vědět rady, a právě v tomto věku je to pořádně děsivé, protože jako děti jsme vnímaly věci jinak, než dnes. 

Mezi takové moderní diagnózy u dětí patří i ADHD, což je zjednodušeně porucha pozornosti s hyperaktivitou. Já sama jsem hyperaktivitou nikdy netrpěla, ale měla ji moje sestřenka, když jí bylo tak deset, a můžu říci, že byla pěkně šídlo. Na všech návštěvách byla středem pozornosti, věčně kolem někoho poletovala, chvíli neposeděla a stále vymýšlela nějakou neplechu. Co si pamatuji, tak byla prostě neunavitelná, oči jí věčně těkaly kolem a v hlavě jí to pořád šrotovalo.

Něco z této hyperaktivity si odnesla i do puberty, kdy byla jednu dobu dost problémová, koketovala s drogami a bohužel s nimi následně měla i problém v práci, kdy prostě jednou přišla zfetovaná do práce (pracovala jako zdravotní sestra na chirurgii, tak si asi umíte představit, co se dělo, nastoupila na léčení a teď po dvacítce už čeká rodinu a bude se vdávat, tak to snad bude v pořádku.) Co jsem s ní mluvila naposledy, připadala mi opravdu klidnější, bohužel si myslím, že si tu poruchu z dětství částečně nesla s sebou i do dospělého života. Ale třeba to na to vliv nemělo, nejsem odborník, takže nevím. 

Každopádně mám radost, že se ze svých problémů dostala.

Mezi další poruchy, které jsou diagnostikovány v dětském věku, nejčastěji na prvním stupni základní školy, patří specifické poruchy učení. I u nás ve třídě jsem měla několik spolužáků, kteří hodně pomalu četli, nebo při diktátech měli jednodušší zadání, kdy jen vypisovali y/i nebo s/z. Jeden můj spolužák byl hodně pozadu, skoro každý den chodil na nějaká doučování, a měl problém poskládat dohromady souvislou větu, protože mu bylo špatně rozumět. 



Někteří jedinci měli tendence se těm, kteří byli trochu pomalejší, posmívat, ale já jsem to nikdy nedělala, spíše mi jich bylo vždy hodně líto.

Já jsem navštívila pedagogicko-psychologickou poradnu, kam mě poslala učitelka ve třetí třídě. Bylo to kvůli problémům se začleněním do třídního kolektivu a horším výsledkům v matematice. Už si to vyšetření moc nepamatuji, tenkrát jsem tam byla s tátou, ale výsledek byl dobrý. Žádná porucha učení, tedy žádné zohlednění při výuce.

Jenže matematika byla tehdy už mým velkým problémem, spíše noční můrou. Jiné předměty mě bavily, nejraději jsem měla dějepis, ale jak přišla hodina matematiky, byl to konec. Měla jsem pocit, že nerozumím absolutně ničemu, velkým problémem pro mě bylo dělení větších čísel, a pak později zlomky, to už byla úplná hrůza.

Někdy si říkám, jestli tu moji nechuť k matematice nezpůsobila učitelka, kterou jsem měla někdy od čtvrté třídy. Tehdy jsme měli dost přísnou učitelku, Radku, a ta byla budila velkou autoritu už od pohledu. I dnes, s odstupem času mám dojem, že si na mě prostě zasedla, že na mě byla přísnější než na ostatní. A já se jí začala bát, a před hodinou matiky to bylo úplně nejhorší, strachy mi bušilo srdce z toho, že zase nebudu nic umět, a hlavně jsem se hrozně bála té učitelky, to byl ten největší problém. Tehdy se mi asi v hlavě začal tvořit ten velký blok, co se týče práce s počty.

Roky plynuly, ve škole jsem byla celkem průměrný žák, když jsem se naučila, bylo to dobré, když ne horší (hlavně na druhém stupni jsem se flákala, puberta, no), ale v matice to byla katastrofa. Když jsem v osmé třídě v první pololetí dostala z matiky pětku, znovu mě objednali do pedagogické poradny. Tentokrát bylo vyšetření zaměřené více na čísla, početní operace a tak.

Diagnostikovali mi poruchu učení dyskalkulii, což je porucha matematických schopností. Ve škole jsem od té doby mívala v matice úlevy, více času na úlohy a chodila jsem na doučování. Učitelka se mi to snažila vysvětlit několikrát po sobě, ale pořád to bylo strašně těžké.



Já to mám prostě tak, že když mi někdo vysvětlí nějakou matematickou operaci, třeba dělení zlomků, tak to pochopím. Jenže za pět minut už si to nepamatuju, a musím začít znovu. A znovu. Hlava si to uloží na chvíli, pak to pustí pryč. A toto se týká jen počítání, všechno ostatní jsem se vždycky naučila celkem rychle.

Bylo hrozně frustrující. Proto jsem se rozhodla jít na učební obor zahradnické práce, pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Tam mi matika přišla jednoduchá, měla jsem dvojky, trojky. Tak jsem se rozhodla zkusit těžší učební obor, pekaře, kde byla matika normální, jak na učňáku. Tam už jsem měla větší problémy, jednou v létě jsem byla i na opravkách, ty jsem zvládla, a úspěšně jsem se vyučila. 

Po absolvování pekaře jsem zkusila obor kuchař-číšník. Tam jsem měla odpuštěné všeobecné předměty, i matiku, ale obor mě nebavil. Tak jsem se přihlásila na dvouletý maturitní obor podnikání pro absolventy učebních oborů. Přihlásila jsem se spíše z legrace, nedoufala jsem, že školu dám, taky jsem plánovala hledat si práci, nakonec jsem skončila jen u brigád, což taky nebylo špatné. 

Ze školy mě taky poslali do poradny pro papír, že mám dyskalkulii, aby to mohla učitelka zohlednit. Na vyšetření jsem čekala asi dva měsíce. Na toto kontrolní vyšetření jsem musela vždycky, když jsem nastupovala na další obor, protože to platilo jenom pro ten jeden obor, nevím proč, protože to bylo stejně pořád stejné, myslím ty moje špatné početní schopnosti.

Když jsem čekala v čekárně na psycholožku, která mě měla na starosti, zaslechla jsem útržky rozhovoru, které byly o mě, a které nebyly zrovna lichotivé. Psycholožka nedokázala pochopit, jak se můžu s dyskalkulií hlásit na maturitní obor. To prý není možné, a že je to úplně na hlavu.

Totéž, jen jemněji, mi tvrdila i v soukromí ordinace. "Proč se hlásíš na tak těžkou školu? Musíš přece vědět, že to neuděláš, ty počítat prostě neumíš a nikdy se to nenaučíš." Odpověděla jsem jí, že je to pro mě výzva. Že nechci být na dalším pitomém učňáku, který mě pořádně nebavil (ten kuchař číšník), a že se s tím chci poprat. I když to nevyjde, chci ti zkusit, protože jsem cítila, že se musím někam posunout.

Strouhala pastelky a s povzdechem na mě koukala. Tak ona mi ten papír samozřejmě zase dá, řekla. Ale hlavně ať mě ani nenapadne z matiky maturovat (naštěstí to ještě nebylo povinné), a ať to tedy zkusím. 

No, zkusila jsem. Byl to opravdu mazec, znovu jsem chodila na doučování, a tady to pro mě fakt bylo těžké. Matika a účetnictví, tyto dva předměty jsem nenáviděla. I díky své hlouposti a lenosti jsem matikou sice prolezla k maturitě se čtyřkou, ale neudělala jsem účetnictví, protože to jsem fakt nesnášela, a zvládla jsem ho až na třetí pokus letos, a to jsem na tom dřela jak blázen, a nakonec to bylo na trojku.

Dnes si svůj přístup k počítání ve škole vyčítám. Některé věci mi opravdu nikdy nešly, ale já se pak nakonec přestala úplně snažit, a dalo mi hodně práce se do toho pustit a zamakat na sobě. Nakonec teda maturitu mám, v práci moc nepočítám, takže je to fajn. I tak jsem ale vděčná za ty životní zkušenosti. Jediné, co mě mrzí je to, že mi na dyskalkulii přišli až v osmé třídě, protože jsem si mohla ušetřit tolik stresu a prolitých slz nad úkoly, které mi prostě nešly do hlavy... Kdo měl někdy nějakou poruchu učení, tak ví, jaké to je.

V tomto ohledu jsem na sebe fakt hrozně moc hrdá, že jsem maturitu zvládla, sice až na třetí pokus, i když si spousta lidí kolem mě klepala na čelo, že na to nemám, a že líp mi bude na učňáku.

Vždycky se dá se vším poprat, ať už s hyperaktivitou, nebo nějakou poruchou učení. Někdo třeba neumí pořádně pravopis, ale i tento člověk může být šikovný na jiné věci a realizovat se v něčem, co jej baví. Dysgrafie, dyslexie nebo právě dyskalkulie jsou sice ve škole velkou překážkou, ale pokud se s tím člověk rozhodně bojovat a nevzdávat to, může dokázat víc, než si sám o sobě myslí.

A co Vy? Máte nějakou poruchu učení? Setkali jste se ve svém okolí s ADHD a hyperaktivitou? Nebo máte ve svém okolí někoho, kdo měl nějakou poruchu učení a také mu to dělalo ve škole velké problémy? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥



Komentáře

  1. Eliss, zajímavé téma jsi otevřela. Je pravda, že někdo se učí snadno, někdo hůře. Nemůžou být všichni úplně stejní. Co se týká ADHD, tak si myslím, že většinou jde o nevychovanost, jen se to teď tak nazývá, Dříve za našeho mládí také byli uličníci, zlobivé děti, ale stačil kolikrát pořádný výprask a bylo vystaráno. Také jsem jako dítě párkrát dostala naplácáno když jsem neudělala, co jsem měla a myslím, že mi to neuškodilo. Dnes to hned berou jako týrání dětí. Děti nemusí doma pomáhat a to je špatně. Nemají doma povinnosti a když mají vyndat nádobí z myčky tak s tím mají problém. To není zrovna dobrá výchova. Je třeba děti doma zapojit do určitých činností a měly by pomáhat a podílet se svým způsobem na chodu domácnosti. Vždyť se tím učí do budoucna a práce v dětství ještě nikomu neuškodila. Dnes děti sedí nad mobilem a téměř nic jiného neznají, neumí si pořádně hrát, neumí spolu komunikovat jinak než přes mobil. To je špatně. Měj se hezky a užívej si podzimních dní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemohu s tebou Evi souhlasit. není to výchovou a právě v tom je ten zakopaný pes, že pokud se budou tyto děti řezat, bude to s nimi ještě horší. je potřeba aby odborník stanovil diagnozu a odborník to pozná. Je to opravdu porucha, jako třeba dyslexie, dysgrafie. Jsou to většinou chytré děti, jen se nedokáží soustředit. Stejně tak třeba děti s mentální poruchou nebo autismem. Byla jsem kdysi zděšená, když jsem četla článek o tom, že babička nechtěla uznat, že její vnuk je autistický a stále se snažila ho vychovat. Matka jí nakonec musela zakázat s vnukem styk. Na druhou stranu jsou opravdu děti zdravé a jen jsou nevychované, protože dostávají od rodičů tzv bezstresovou výchovu, kdy je rodič vůbec nenapomene a nechá dítě dělat, co se mu zamane. Vím, co je ADHD a vím i co je dyslexie.....

      Vymazat
    2. Moc hezky napsáno, a protože jsem se s těmito dětmi setkala, souhlasím s vámi.

      Eliss, děkuji za zajímavý článek.

      Vymazat
  2. Můj manžel má v něčem hodně podobný příběh. Sice mu diagnostikovali nějakou poruchu učení (dysortografii, myslím) dost brzo, ale zároveň prohlásili, že je vysoce inteligentní a že to zvládne kompenzovat a ať mu žádné úlevy nikdo nedává. A tak sbíral čtyřky a pětky, učil se jako blázen a výsledky nikde. Až na vyšším gymplu se z něj stal jedničkář a na fakultě pak už sbíral prospěchová stipendia. Takže konec dobrý, zvládnul to nakonec vykompenzovat dokonale. Ale v tom dětském věku to muselo být hrozné.

    OdpovědětVymazat
  3. ADHD není legrace ani nějaká porucha učení.Kolegyně měla syna s touto diagnozou.Druhý syn byl v pořádku.Bylo to s ním docela hrozný,litovala jsem ji.Bojovala s učitelkou,která ho odepsala a chtěl dát do zvláštní školy.Nakonec se zklidnil,když byl starší a vystudoval průmyslovku.Ty děti hloupé nejsou,ale je s něma všechno o hodně těžší.Moje dcera měla poruchu učení,nedokázala skládat slabiky.To byl děs.Byla jsem z toho vyřízená až mi švagrová učitelka našla psycholožku,že má dcera určitě nějakou poruchu učení.Nikomu bych to nepřála,toho času,co jsem s ní trávila nad učením.Nakonec si po učňáku udělala maturitu.
    Takže bych to nenazvala,že je ADHD nevychovanost.
    Měj se Eli hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ADHD není vůbec krycí název pro nevychovanost. Je to porucha soustředění a to nejen na učení, ale na jakékoli podněty okolí. Třeba takové dítě se už ve školce nedokáže přizpůsobit režimu školky a ruší tím i ostatní. Vnuk měl asistentku, která se mu věnovala, když nezvládal třeba nacvičovat divadlo s ostatními. Vydržel chvilku a pak se zvrtnul. Asistentka byla velkou pomocí a to "zlobivé" dítko bylo úžasné.

      Vymazat
  4. U vnuka se ADHD zjistilo naštěstí už ve školce. Porucha soustředěnosti vedla i k tomu, že nedokázal komunikovat v klidu a tedy přijímat dobře míněné rady. Byl vzpupný, neposlušný, vztekal se, prostě takové dítě, o kterém by se dříve řeklo, že ho doma málo řezali, a že by to chtělo opravdu pár pořádných na zadek. Naštěstí snacha měla rozum a nejen, že se zajímala, ale navštěvovala i psychologa či psychiatra specialistu na tyto poruchy a vnuk bral i nějaké léky, které ho zklidnily a na několik hodin dokázal spolupracovat a plnit si zadané úkoly. ve školce měl dokonce osobní asistentku. Štěstí měl i na učitelku ve škole, která o diagnóze věděla a s rodiči i vnukem spolupracovala perfektně. Jasně, že nebylo vždy všechno OK, hodně zapomínal věci do školy, muselo se mu to připomínat, ale ze začátku dostával za splněné úkoly žetónky, které se při určitém počtu směnily za drobný peníz a našetřit si třeba na nějakou vytouženou hračku. Obdivuju snachu, že to zvládala, ona musela přesvědčit i mého syna, aby na tu hru s bodíky a pochvalami přistoupil. Ale je pravda, že určitou medikaci musí mít.
    Syn měl ve škole velké problémy s poruchou čtení a psaní (dyslexie) a k tomu levák, kterého učitelka stále nutila ke správnému držení pera a sešitu a trvala na sklonu písma....v té době ještě nebyly tyto poruchy brány tak na zřetel jako dneska. Užili jsme si slz a trápení všichni, hlavně nepochopením kantorů.

    OdpovědětVymazat
  5. Ještě se vrátím k tomu tvému problému. Gratuluji ti k maturitě, kterou si syn právě nemohl udělat pro poruchu dyslexie. Nezvládl by přijímačky na střední školu a tak šel na učební obor, kde přijímačky nemusel. Jakk mu nešla čeština, tak zase exceloval v matematice. Svůj obor vůbec nedělá, nakonec se uplatnil jinde, ale to že nemá maturitu pociťuje v kariérním postupu. Měl pak možnost si udělat střední školu později, protože ho ze zaměstnání někdo doporučil, aby byl přijat bez zkoušek, když je dyslektik, ale hlava otevřená, ale to už byl ve věku, kdy se mu nechtělo studovat na střední mezi mlaďochy. Takže opravdu veliká, veliká gratulace k tvému úspěchu.

    OdpovědětVymazat
  6. To je hrozné, že to ve třetí třídě nezjistili. Poruchy se začínají objevovat na konci první, nebo na začátku druhé třídy, takže ve třetí už by to měli v pohodě poznat. Nechápu... Určitě jsi to musela mít hrozně těžké :(. My máme tento semestr každý týden 4,5 hodinové přednášky o speciální pedagogice, kde se tohle všechno učíme.

    OdpovědětVymazat
  7. Páni, ani jsem nevěděla, že existuje i dyskalkulie :O. Máš můj obdiv, jak jsi cílevědomá, pilná a nakonec jsi toho zkusila i vystudovala tolik, to je krásné a to se taky cení! :) Nenechala ses tou poruchou odradit!

    Já žádnou takovou poruchu nemám a učení mi vždy nějak šlo. Ani okolo sebe nikoho takového neznám :O.

    OdpovědětVymazat
  8. Velký obdiv, že jsi dokázala nad poruchou vůlí zvítězit.
    Já akorát bojuji s vrozenou kocůriózou (náhlé návaly lenosti).

    OdpovědětVymazat
  9. Jsem ráda, že jsem si užila dětství jako zlobivé živé dítě, kterému stačilo, aby se o chování dozvěděl otec. Jinak ač absolventka UK a mluvící pěti cizími jazyky si při psaní pletu některá písmenka, proto mi kdysi dědeček vymyslel různé "mimotechnické" pomůcky a ty máš moje uznání👍
    Moji oba chlapci jsou prý hraniční ADHD, ve škole respektovali učitele, kteří fakt učitelé, ale radoby učitelé, no tak ty si s nimi užili.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

To je pravé štěstí...

 Nový režim s miminkem se nám už pomalu zabíhá, zítra jdeme k dětské paní doktorce na další kontrolu, Julinka hezky roste, oblečky, které měla velké, už jsou jí pomalu akorát. Pořád intenzivně kojím, malá má hlad co dvě tři hodiny, v noci vydrží někdy i trochu déle, ale nemusím ji kvůli krmení budit.  Fyzicky už se cítím dobře, žádné bolesti nemám, mám dojem, že se to všechno pěkně hojí. Poslední dny mám strašnou chuť na mléčné věci, prakticky pořád piju mléko, jogurty, sýry, ale to je asi kvůli tomu kojení.  Už se nám ten nový režim tak trochu zaběhl. Ale sranda je, že se Julinka skoro vždycky při přebalování buď počůrá nebo pokaká, takže jsem nejprve dala na přebalovací podložku bavlněnou plenu - jenže tu musím pořád dokola přepírat - samozřejmě jich mám několik, ale je to vody a vody! A na tu gumovou přebalovací podložku ji nechci pokládat, protože mi přijde studená.  Už jsme byli i na ortopedii, na ultrazvuk kyčlí, zatím je vše v pořádku, na další jdeme v říjnu.  Je úžasné pozorova

Tak si užíváme...

 Co jsem přijela z nemocnice cítím se líp, zvykám si na nový režim s miminkem, je to sice náročné, ale strašně krásné. Porod trval necelé tři hodinky, Julinka se narodila pětadvacátého srpna v 9:14, měřila 48 centimetrů a vážila 2 695 gramů.  Termín jsem měla dvanáctého září, narodila se o maličko dřív, ale je donošené miminko, a to je nejdůležitější. Všechno proběhlo celkem bez komplikací, akorát malá má novorozeneckou žloutenku, ta ale pomalu mizí. Rodila jsem přirozeně, v jednu hodinu v noci mi praskla plodová voda, ani jsem ještě necítila kontrakce, ty přišly až v autě. V porodnici mě vyšetřila doktorka, kontrakce byly ještě slabé, tak mě poslala na pokoj, ale do pár hodin se to začalo tak bolet, že jsem nemohla už ani sedět - a to jsem se předtím ještě na pokoji houpala na balonu, protože to jediné pomáhalo. A pak už se to rozjelo, v lékařské zprávě mám, že porod trval celkem 02:46. No nebylo to nic příjemného, ale řídila jsem se instrukcemi doktorky, ohledně dýchání a tlačení, pa

Nezpracované zážitky...

 Dnešní článek bude poměrně osobní, ale stalo se tento týden dost věcí, a mám prostě potřebu se z toho vypsat.  Přítel je už týden pryč, a od pondělí sem začala chodit každý den moje máma i se svým partnerem. Tak nějak mi prostě řekla, že když budu sama doma, musí sem každý den přijít a se vším mi pomoct. Jenže ono jaksi není pořádně s čím. Nakoupím si, sama si zatopím, dřeva do kamen i třísek tu mám nachystaných dost. Takže sem máma prostě vůbec chodit nemusela.  Nemám nic proti tomu, když mi přijde domů návštěva. Jenže máma mi začala být spíše na obtíž, pokud to  mám až takto napsat.  Vrchol všeho přišel ve čtvrtek. To mi přinesla bednu na dřevo s tím, že prostě nemůžu mít dřevo do kamen nachystané v obýváku. Prý jak to tu vypadá, když přijde návštěva... Podotýkám, že dřevo mám u kamen vyskládané do hraničky, kde to snad nikomu vadit nemůže. A že by mi sem domů chodilo tolik návštěv, to se rozhodně říct nedá... První problém byl tedy s dřevem. Druhý problém nastal, když se přesunula