Přeskočit na hlavní obsah

Den leváků

 Ráda sleduji na internetovém kalendáři významné a mezinárodní dny, protože mi to přijde poměrně zajímavé, některé jsou až kuriózní.

No a právě třináctého srpna si můžeme připomenout Den leváků. Tento den se slaví od roku 1996. A protože i já patřím k tomu menšinovému procentu populace, která píše levou rukou, chtěla bych se o tom rozepsat trochu podrobněji. 

Už v první třídě na základce začaly moje problémy s psaním. Nemohla jsem se to pořádně naučit. Velkým oříškem pro mě bylo písmenko A. Psací. Nemohla jsem se zaboha naučit, jak ho napsat. Nevím, jestli byl problém v tom, že mi ukazovali pravou rukou, doma i ve škole - oba mí rodiče i bratr jsou praváci, ale domácí úkoly z psaní pro mě byly ze začátku hororem. Postupem času se to srovnalo, i když mám docela neúhledné písmo - spolužáci si ode mě nikdy nechtěli půjčovat sešity. Peklem jsou i takové ty spirálové bloky, pro leváka téměř nepoužitelná věc, protože při psaní do nich si málem zlomíte ruku.

Dalším problémem při psaní bylo "špinění." Když píšete levou rukou, jezdíte chtě nechtě bokem dlaně po napsaném textu, a tak se pěkně zašpiníte on propisky, která ještě nestihla zaschnout. Parádní je i to, že mnohdy bývá velký problém propiskový flek vydrhnout. Před nějakou dobou jsem viděla na internetu obrázek třídy plný lavic, ale pro praváky. A kam si sedne levák?

Kdysi jsem zkoušela zkusmo psát i pravou, ale prostě mi to nejde. Nemám v té ruce na psaní vůbec cit, písmo bylo roztřesené a nečitelné. Zajímavé ale je, že i tak spoustu věcí dělám pravou rukou. Levou třeba neumím stříhat nůžkami, to musím vždy pravou. Když hraju basket, lépe se mi zachází s balonem právě pravou rukou. Jednou mi dala na praxi mistrová škrabku na škrábání brambor. S úsměvem jsem jí ji vrátila - byla totiž pro praváky.

Když píšete levou rukou, jste tak trochu za exota. Už ani nevím, kolikrát jsem si vyslechla otázky typu: "Jak můžeš psát levou? To bych tedy nezvládl, být levák!" No, já bych zase nezvládla být pravák. V dřívějších časech byli leváci přeučováni, aby psali pravou rukou, od roku 1967 je to v České republice ale naštěstí již zakázáno. Dovedete si představit, že vás někdo nutí psát jinou rukou, než je vám vlastní?

Leváci vs. Praváci (výsledky průzkumu) | Vyplňto.cz - řešení pro ...

Mezi slavné osobnosti píšící levou rukou patří například Jiřina Bohdalová, Tomio Okamura, princ William nebo Albert Einstein. 

Na závěr přidávám pár zajímavostí, které jsem se dočetla na internetu: 

1.) Pouhých deset procent lidí na světě jsou leváci 

2.) Je více leváků s IQ přes 140 než praváků

3.) Církev považovala dlouhou dobu leváctví za vliv ďábla

4.) Předčasně narozené děti mají v budoucnosti tendence právě k psaní levačkou

5.) Nedávný výzkum dokládá, že leváci jsou obecněji spokojenější se svým intimním životem...

6.) Díky tomu, že leváci musí v pravorukém světě přijímat více informací, které někdy působí zmateně, mají rychlejší reakce - což se týká například i hraní počítačových her

Když levá ruka je ta pravá | MÁMA A JÁ

Myslím, že je dobře, že se myslí i na nás, leváky, a máme svůj svátek!

A co Vy? Kterou rukou píšete? A používáte i druhou ruku, než kterou píšete k jiným úkonům, nebo preferujete jen jednu? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Já jsem teda pravák, ale obě ruce používám tak nějak na všechno. Při malování, nebo kreslení, používám i tu levou, méně šikovnou ruku, ale jde to. Zvládnu levou rukou i psát, i když to nevypadá úplně oukej. :D Nevím proč, ale tak nějak si zakládám na tom, abych měla obě ruce skoro stejně aktivní.
    Brácha s přítelem jsou leváci. Také jsem si ale všimla, že ten můj sourozenec využívá levačku jen ke psaní, také stříhá tou pravou. Možná je to zvláštní, ale pracujeme tak, jak nám to nejlíp vyhovuje. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Těš se, že vůbec máš ruce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec nerozumím tvým zcestným komentářům... :D

      Vymazat
  3. V levé ruce drží bojovníci štít. aby si chránili srdce.

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem pravák a Hanča levák a to jsme jednovaječná dvojčata. Zajímavé :). Dvojčata Plíškovy také píšou a hrajou každá jinou rukou.
    Ve třídě nás ze začátku poznávaly podle toho, která kde sedí, jelikož nemůžeme sedět naopak, protože bychom se drkaly, když bychom psaly. Je ale zajímavé, že Hanča drží příbor "na praváka" a hraje tak i tenis! To mě dost překvapilo, ten tenis :-).
    Leník

    OdpovědětVymazat
  5. Ja som tiež ľavák, ale veru musela som sa naučiť písať pravou, tak si to želali rodičia a dokonca aj učiteľka. Po rokoch mama zistila, že mi tým moc uškodili. Dnes viem veľa vecí robiť oboma, ale ihlu, či nožnice vezmem len do ľavej.
    Manžel bol pravák a z našich 4 detí sú 3 ľaváci.
    Páááá

    OdpovědětVymazat
  6. Upřímně řečeno nevím, s jakým mezinárodním dnem bych se identifikovala :-D Píšu oběma rukama, takže mě samozřejmě vychovávali jako praváka, protože to mají jednodušší. Až někdy ve dvanácti, třinácti letech jsem si řekla, proč já vlastně píšu jenom pravou - a začala jsem si několik sešitů psát levou. Ze začátku to nebylo moc čitelné a dodneška píšu levou pomaleji a mám problém s rovnými čarami nebo tiskacím písmem, ale volbu mám :-) Když třeba hraju frisbee, házím ho automaticky levou, levou si čistím zuby nebo myju zrcadlo, ale takové házení míče, šití nebo stříhání zas rozhodně raději pravou. Hermafrodit :-D

    OdpovědětVymazat
  7. To jsem nevěděla, že je nějaký Den leváků :D Moje babička je levačka, ale donutili ji, aby psala pravou, tak teda píše pravou. Já jsem teda pravák, ale kytaru třeba držím jako levák. Asi to může být trochu namixované no. Je fajn, že jsi sem dala i zajímavosti :)

    OdpovědětVymazat
  8. Já jsem levák, nikdy mě nenutili přeučovat.Jenom jsem pletla a háčkovala pravačkou jelikož levou neměl mě kdo učit.Teď po mé těžké nemoci se učím vše pravačkou dělat jelikož levá ruka je bez svalu tak jsem teď asi obojetná hihi :-)Nevěděla jsem že je takový svátek,moc děkuji za info ;-)

    OdpovědětVymazat
  9. Škoda, že my, kteří občas řešíme, kterou ruku použít, také nemáme svůj den :(
    Ale prý to není výhoda, protože nás to svádí ke vzteku a agresivitě, i když jednu výhodu to má, když mě bolí jedna ruka, přehodím to do druhé :)

    OdpovědětVymazat
  10. "To bych nezvládl, být levák". To je... divnej komentář?:D Asi jako "to bych nezvládl, být vysokej" nebo "to bych nezvládl, být ženská". To je prostě... stav? Divný :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Rok se čtyřkou na konci

 Loňský Silvestr a oslavy nového roku u nás doma proběhly tradičně. Udělala jsem hromadu chlebíčků a jednohubek. Původně jsem myslela, že budeme s přítelem sami, ale nakonec přišla neohlášeně na návštěvu moje máma - ještě že bylo těch chlebíčků tolik! Na stole nechyběly ani tyčinky a brambůrky, prostě klasika. Chvíli jsme poseděli a povídali si o všem možném. Ač neohlášená návštěva, byla jsem moc ráda, že máma přišla. Původně jsme měli v plánu ještě procházku, ale tak nějak se nám po těch chlebíčcích nikam nechtělo. Tak jsem ještě nachystala další občerstvení, dosypala do misek brambůrky, a koukali jsme na televizi.  Vloni jsem také po letech dodržela pověru o praní prádla a nevynášení věcí z bytu - což se tedy týkalo odpadků. Mylně jsem se domnívala, že to platí jak na Silvestra, tak na Nový rok, ale na internetu jsem našla různé výklady. Ale nevadí, tak jsem si vyprala až dneska, a ten koš také nebyl ještě úplně plný. Tradičně si každý první den nového roku vaříme čočku s vajíčkem. N