Knižní recenze 343 Nákaza

Autor: Daniel Kalla

Žánr: Román z lékařského prostředí, Thriller

Mé hodnocení: 50%

Obsah: Duben toho roku byl v Janově nezvykle teplý, jaro se ohlásilo opravdu brzy. I proto došlo k rychlému postupu prací při bourání starého kláštera. Co ovšem stavební architektce Vittorii notně komplikuje každý pracovní den je neodbytný starý mnich, který se nehodlá smířit s tím, že památka z osmnáctého století je pomalu srovnávána se zemí.

A krom toho ještě Vittorii na náladě nepřidává to nepříjemné nachlazení. Jenže když se začne zničehonic dusit a kašlat krev, je evidentní, že to jen tak obyčejná rýma nebude. V práci se rozhodne skončit dřív s tím, že si doma pořádně odpočine, jenže už večer skončí v nemocnici na dýchacím přístroji. Doktoři mají nejprve podezření na tuberkulózu, jenže testy toto podezření vyvrátí.

Zduřenina v podpaží rychle ukáže, o jakou nemoc se jedná, ač je to neuvěřitelné. V jednadvacátém století se v Itálii vyskytl po letech první případ dýmějového moru! Na místo je povolána expertka z NATO na infekční nemoci, Alana Vaughnová aby těžce nemocnou pacientku vyšetřila. Podezření na mor se ukáže jako správné.

Pro Alanu není návrat do Itálie po letech vůbec jednoduchý. Ve světě si už díky svému povolání prožila leccos, naposledy skončila v Sýrii s těžkou zlomeninou nohy po bombardování polní nemocnice, ale tady si připadá bezradná. A to i kvůli tomu, že se znovu setkala s lékařem a bývalým milencem Nicem, mezi oběma totiž zůstala spousta nevyřčeného.

Jedná se o bioterorismus, nebo o něco úplně jiného? Když Alanu pátrání zavede do trosek středověkého kláštera, je očividné, že v celém případu něco zásadně nehraje. Opravdu vypuklo ohnisko nákazy tady? Nakažených totiž začíná v celém Janově přibývat rekordní rychlostí, a navíc není jasné, jak je možné, že další nákaza propukla na druhém konci města!

A když dojde k rychlé mutaci nemoci, která začne být rezistentní vůči antibiotikům, je zaděláno na velký průšvih, protože v sázce začnou být miliony životů. Alaně je jasné, že bude muset využít všechny možné prostředky, jak zabránit nejhoršímu, i když přitom bude muset obejít své nadřízené. Tato nákaza je totiž něco, s čím se moderní civilizace ještě nesetkala...

Hodnocení: Nákazu už mám doma poměrně dlouho. Do naší obecní knihovny totiž občas přijdou krabice s knížkami, z nichž ne úplně všechny paní knihovnice zařadí mezi výpůjčky, a protože mě zná už roky, tak mi vždycky dovolí se v krabicích prohrabat a vzít si domů to, co se mi líbí.

Kniha byla napsána v roce 2019, což se téměř souběžně prolíná s vypuknutím pandemie covid-19. Takže v té době jsem jaksi na podobné čtení neměla náladu, ale teď jsem si řekla, že by mohlo být zajímavé zjistit, na kolik byl autor "vizionář." Začátek byl poměrně svižný, ten nápad s obnovením epidemie moru mi přišel poměrně originální.

Ale už po pár stránkách nadšení opadlo. Příběh byl napsán příliš těžkopádně, hlavní, koneckonců ani vedlejší postavy nebyly moc výrazné. Trošku nápaditější byly záznamy z historického deníku, který nás přenesl do roku 1348, které vedl místní kněz. Hezky se tak prolínala přítomnost a minulost.

Jak už jsem zmínila, problém jsem měla s postavami. Místy se chovaly nelogicky, dialogy nedávaly moc smysl, a Alana mi svým chováním a životními zkušenostmi připadala tak trochu jako vystřižená z béčkového sci-fi románu. Zpočátku se mi četlo dobře, pak už to bylo horší, moc se mi už do čtení nechtělo. Přidalo se větší množství postav, hlavně se mi pletly jména všech kněží a úředníků, toho tu bylo zbytečně moc.

Zápletka nebyla ale vymyšlena špatně. Zvraty byly překvapivé, místy nechyběla pořádná porce napětí, ale chtělo si to více pohrát s postavami, snad ještě popsat podrobněji šíření nemoci, případně ji i trochu roznést dál, aby to bylo napínavější. Četlo se mi dobře, vyloženě jsem se nenudila, ale čekala jsem něco víc.

Snad to mohla být i chyba na straně překladu, nevím. Závěr byl takový, jaký se dal očekávat, ale osudy některých postav byly na můj vkus utnuté moc brzy. A hlavně bylo zajímavé porovnávat s pandemií, která vypukla v roce 2019. Jenže zase - protiepidemická opatření tu byla zmíněna jen okrajově, takže to působilo dost odfláknutě.

Na to, že je autor lékař, si mohl s některými detaily pohrát více, ale v lecčem se zase až celkem mrazivě trefil s tím, co následovalo. Nákaza je hodně zvláštní kniha, která mohla mít velké ambice, ale nakonec se to zvrtlo do nezajímavého průměru. Škoda, snad budu mít při výběru dalšího titulu větší štěstí na kvalitnější čtivo!

A co Vy? Přečtete si někdy rádi thriller z lékařského prostředí? Četli jste nějaký román, kde probíhala pandemie, nebo dáváte přednost veselejší četbě? Zaujala Vás recenze? Napište mi do komentářů!

Děkuji Vám za přečtení a komentáře, přeji krásný začátek pracovního týdne, Vaše Eliss ♥