Přeskočit na hlavní obsah

Nečekané dědictví!

 Internet je ve své podstatě báječným místem pro komunikaci s přáteli, rodinou a známými. Nejčastěji se tak děje přes různé chaty, a řekla bych, že největším virtuálním tahounem je Facebook. Já sama Facebook využívám téměř denně, píšu si tu s kamarády ze školy a občas s rodinou, ale jinak tam nic moc ze svého soukromí nepřidávám. Na tohle jsem velmi opatrná, protože i když mám profil zamčený jen pro své přátele, jeden nikdy neví...

Samozřejmě mi ale může napsat prakticky kdokoliv. Většinou tyto zprávy spadnou do nevyžádané pošty, kterou zase tak často nekontroluji. Jaké je tedy mé překvapení, když si někdy tyto zprávy prolistuju, a nestačím se divit, oč přicházím! 


Například tato zpráva o Turka/Turkyně s jménem Azara Y. Pardon, tak se omlouvám, je to paní, bankovní úřednice z Istanbulu. Azara Yucil pracuje v bance ISBANKASI. Když jsem projela Google, zjistila jsem, že tato banka opravdu existuje. Zajímavé! 

Podle další informace je "Božím přáním," abychom se potkali. Úžasné. Máme totiž s paní Azara důležitou obchodní diskuzi, která souvisí s mým příjmením a národností, a budu z toho mít prospěch! Sakra, já mám ale štěstí, na to příjmení a národnost. Neuvěřitelně krásná shoda náhod, nemyslíte? 

Zesnulý pan Adrian *****ová byl občanem mé země. Zvláštní, pan Adrian nosí přechýlenou ženskou podobu mého příjmení jako já! Není to báječné? Pan Adrian podnikal se zlatem, v roce 2007 měl v bance pevný vklad na 108 kalendářních měsíců v hodnotě 9 500 000 amerických dolarů. Datum pro tento vklad byl minulý rok.

Pan Adrian bohužel patřila (!) mezi oběti pandemie Covid19 2020 z 30. dubna v provincii Ankara v Turecku. 

Už z té češtiny musí každého průměrně inteligentního člověka prostě klepnout do hlavy, že jde o velmi amatérský překlad, nejspíše z Google překladače. I to skloňování příjmení je s prominutím směšné. Ona konverzace má ale pokračování! 


Nahoře je ještě dodatek, že vedení banky se o smrti pana Adriana zatím nedozvědělo. To je ale poněkud nestandartní, viďte? A jelikož mám opět to velké štěstí, mám stejnou národnost a stejné příjmení jako pan Adrian, žádá mě paní Azara o spolupráci, aby mě mohla oznámit jako nejbližšího dědice.

Není s tím spojeno žádné riziko, samozřejmě! Transakce bude provedena na základě legitimní smlouvy, která mě ochrání před jakýmkoli porušením zákona. A tady už to začíná být zajímavé, a zavání to něčím opravdu zkaženým. Podle paní bankovní úřednice je totiž lepší, když si peníze nárokuje, než dovolit ředitelům bank, aby je odváděli a rozdělili mezi sebou.

Chápete tuto formulaci? To už přece na první pohled opravdu smrdí! Takže Azara chce prostě obejít své nadřízené, a tyto peníze převést nelegálně, ač je tu jakási legitimní smlouva... A za to chce polovinu mého "dědictví." Dokonce píše, že není chamtivá - takže se podělíme! Pokud úřednici napíši svou "naléhavou" odpověď, určitě se domluvíme. 

Úplně na konci je ještě dodatel, jestli mám zájem o své dědictví.

Samozřejmě mi bylo okamžitě jasné, že jde o podvod. Už jenom to, že neznámá Turkyně mi nabízí takto přes zprávy na Facebooku dědictví, je prostě hloupost. A dále - v Turecku zemřel pan Adrian se stejným příjmením, nemá po sobě žádné dědice, takže prostě úřednice jen tak sežene někoho z České republiky, komu toto dědictví připadne? 

A to je prostě na první pohled uhozené, že bych měla předky v Turecku. Vím, že moji prarodiče pochází z Rumunska a Německa, takže je opravdu malá pravděpodobnost, že bych měla někoho opravdu pokrevně příbuzného v Turecku. 

Kdybych se paní Azaře ozvala na daný email, určitě by po mě chtěla peníze. Abych je zaslala na bankovní účet - protože dostat takové dědictví, to není jen tak! Jsou tu poplatky za clo, případný pohřeb pana Adriana, různé další poplatky, a další, a samozřejmě dědictví bych nikdy v životě neviděla! 


Říkáte si, že na takový průhledný podvod nemůže nikdo skočit? Jenže jak jde o vidinu rychlého zbohatnutí, spousta lidí prostě zapomene na základní opatrnost! 

V polovině června vyšel na serveruwww.kutnohorsky.denik.cz článek s tímto titulkem: "Muž naletěl podvodníkům: uvěřil historce o dědictví, pak investoval do bitcoinů." 

"Zdědil jste dvanáct milionů dolarů po zemřelé z Austrálie." Tak nějak zněla slova od falešného právníka, který kontaktoval čtyřicetiletého muže z Kutné Hory. "Ten, ač zemřelou neznal, uvěřil, a po telefonu se nechal přemluvit k zaplacení 60 000 korun, které měly sloužit k úhradě poplatků." Ale z očekávaného dědictví neviděl ani korunu!

Říkáte si, že horší už to být nemůže? Omyl. Jen o pár dní později se nechal tento stejný muž přemluvit k investování do bitcoinů! Neznámý pachatel muže přemluvil, aby si do počítače nainstaloval program pro vzdálený přístup. Posléze mu z účtu odebral 140 000 korun, a dokonce si stihl na jméno okradeného vzít úvěr...

Dá se to pochopit, pokud by se jednalo o muže, kterému je třebas přes sedmdesát. Ale že čtyřicetiletý muž uvěří takové průhledné historce o dědictví?! A o pár dní později se nechá přemluvit k falešné investici? To už přece není ani možné...

Přikládám odkaz na citovaný článek: 

https://kutnohorsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/kutnohorsko-podvod-internet-bitcoiny-dedictvi-police-cr-20062023.html

Ale vykutálení podvodníčci to zkoušejí i jinak. Také na Facebooku, tentokrát ale oslovují lidi přímo v komentářích. Když je třeba diskuze k nejnovějšímu dílu českého seriálu, tak u některých komentářů se objevuje nachlup stejná reakce. Většinou to píše muž nebo žena, podle fotky postaršího věku. Tohoto počínajícího trendu jsem si všimla nedávno. 

Tento "člověk" má dle svých slov rakovinu v terminální fázi. Má spoustu tisíc dolarů nebo eur, ale nemá je komu odkázat. A tak opět hledá "Muže Božího", který zúročí jeho bohatství. Jenže i tady má cesta k bohatství háček v podobě poplatků, kolků, a podobných nesmyslů. 

https://www.novinky.cz/clanek/krimi-hleda-se-duchovne-zalozeny-dedic-seniorka-reagovala-na-inzerat-poslala-statisice-40428574

A opět se na to chytla nevinná oběť. Zde je pouze zmíněno, že obětí byla postarší žena, věk není uveden. "Inzerujícím měla být těžce nemocná žena. Sháněla seriózního, duchovně založeného dědice, kterému by odkázala částku ve výší 430 000 eur." 

Dědictví bylo ale opět spojeno s nejrůznějšími poplatky - na vyřízení dědictví, na odblokování peněz nebo na zakoupení kolku. Podvedená žena prozřela až ve chvíli, kdy měla vychytralé "dobrodějce" zaplatit pohřeb... Ale mezitím poslala více než půl milionu korun kamsi do... Pryč... To je prostě to samé, jako by tyto peníze spláchla do záchodu nebo vyházela z okna...




Na jednu stranu je mi těch podvedených líto. Ale na druhou stranu - každou chvíli se o podobných věcech píše, nejen na internetu, ale je to i večer ve zprávách. Copak to jsou lidé opravdu tak zaslepeni vidinou velkých peněz, které by mohli získat bezpracně, že uvěří takové hloupé povídačce? 

To samé jsou podvody s "americkými vojáky." Americký voják na misi OSN v Jemenu si přidá na Facebooku také postarší paní, tu utáhne na "vařené nudli," pod slibem lásky a toho, že se k ní nastěhuje, z ní vyláká nejprve peníze na cestu do Čech, pak na různé poplatky spojené s cestou. Nakonec zůstane paní bez potencionálního partnera a s vybíleným účtem. Tyto peníze se už nikdy nepodaří dohledat a vrátit zpět, policie je bezradná - a to i kvůli tomu, že finance skončí kdesi v Nigérii, odkud už prakticky není žádná šance dostat je zpět...

Tohle je ale zajímavého i z psychologického hlediska. Jak moc musí být ty postarší ženy opuštěné, a nešťastné ve své samotě, že se bláznivě zamilují do amerického doktora z Jemenu, kterého nikdy v životě neviděly? A to těm ženám nepřijde divné ani to, že si se svým milovaným nemohly popovídat třeba přes Skype, nebo videohovor, který lze uskutečnit i na Facebooku?

Když už hledat lásku, proč ne třeba u člověka ve vedlejší vesnici, a ne na opačném světadílu. Ale každého věc, jen pak spousta osamělých žen zbytečně naletí a přijde o životní úspory. 


Alespoň teď v televizi běží reklama od České spořitelny, která se snaží tak trochu šířit v tomto směru osvětu. 

Já osobně jsem hrozně opatrná, s kým si píšu, nepřidávám si do virtuálních přátel nikoho, koho neznám osobně - přítele mám, takže nemám potřebu se seznamovat s někým novým. A když mě osloví někdo cizí s nabídkou lásky či dědictví, někdy si jen tak z legrace s dotyčným píšu, než ho zablokuju. Nevěřím na zázračné dědictví, bohaté prince z Jemenu a podobné kraviny.

Přitom stačí jen používat trochu toho selského rozumu, protože zrovna tyto podvody jsou průhledné. Neříkám, když se někdo nachytá přes falešný inzerát, který slibuje prodej či koupi nějakého výrobku, tyto podvody už jsou často sofistikovanější.

Ale pořád platí, že musíme být ve virtuálním světě obezřetní a dávat pořád na všechno pozor.

Co si o těchto podvodech myslíte Vy? Oslovil Vás někdy podvodník s nabídkou nečekaného dědictví, jak se to stalo mně? Proč podle Vás přibývá sňatkových podvodníků z ciziny, i když se o tom pořád všude píše a mluví? Stalo se něco podobného někomu ve Vašem okolí? Napište mi do komentářů!

Děkuji Vám za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥


Komentáře

  1. Mě takový věci nechodí , ale stále se divim,že na to lidi skočí - hlavně teda na typ " vojáka z Iráku" a tak . Lidi jsou nepoučitelný . Hlavně starší lidi jsou pořád důvěřivý a i když se denně varuje , nepomáhá to. Ale těžko asi změní to nastavení v hlavě .

    OdpovědětVymazat
  2. Proto se asi hrabě Monte Christo jel učit itrikám do orientu... I když asi ještě trochu dál..., než do země o které píšeš.
    Na druho stranu se najdou státy a v nich se najdou banky, které to nečekané dědiství ukrývají a mají z něj zisky. A asi hodně velké, protože byl veřejně znám osud jednoho politika, který se k těm penězům pokusil na žádost jiné osoby dostat a pak náhle zemřel...

    OdpovědětVymazat
  3. Už mi párkrát přišlo e-mailem, že jsem po někom v "Emerice " zdědila obrovskou sumu peněz a je strašně důležité, abych se o peníze přihlásila, jinak propadnou, či co. Tohle je strašně průhledné. Také je mi líto žen, které naletí a při tom je toho plný internet. Už se mi ozval podvodník i přes telefon a zajímavé bylo, že znal nejen moje jméno, ale i banku a číslo telefonu. Vyloženě se představil jako pracovník České spořitelny a jestli mluví s paní Marií J....., že se ozývá na základě mé žádosti o úvěr. naštěstí o žádný úvěr nežádám a nežádala jsem, tak jsem se hned rozčílila, že volám svou banku a policii. Odkud mohl někdo znát banku, číslo i jméno? Pár dní předtím jsem zaplatila kartou v jednom obchodě. Při platbě kartou vyplňujete číslo účtu, platnost a to tří místné číslo. To je OK. Pracovník obchodu pak vidí na účtu odkud přišly peníze, jméno i banku a v objednávce zboží má adresu a telefon. jak jednoduché. od té doby si raději připlatím za dobírku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel banky dělají všechno, aby se platilo kartou, vybíralo se kartou u bankomatu (tam taky bylo mnoho případů zneužití) a nebo internetově. Pak dělají osvětu, kterou je možno vidět zde na ukázkovém videu. A každý kdo jde zaplatit šek hotově a nebo si jde vybrat peníze v hotovosti na přepážku, to razantně pocítí na poplatku za služby. Co se týká těch podvodů a nemusí to být jen v chlívku přímo určeném pro seznamku, je zábavné se s takovými pobavit, někdy je to teda i smutné. Podobné věci se dějí mnohdy v úplně jiném prostředí, že se někdo snaží někoho zaháčkovat.

      Vymazat
    2. Při platbě kartou obchodník číslo účtu nevidí, pozná jen banku, která kartu vydala.

      Vymazat
  4. Ahoj Eliss překvapuje mě, kolik lidí stále naleti, i když se o tom hodně mluví a varuje před podobnými zprávami. Měj se dobře, Lenka I

    OdpovědětVymazat
  5. Takových "výhodných nabídek" mi chodí několik desítek měsíčně. Nedá se s tím dělat nic lepšího než naprosto ignorovat. Zjevní podvodníci se mi nějakou dobu snažili i volat, to bylo dost nepříjemné, ale snad se mi to povedlo zaplašit, už se od května neozvali.

    OdpovědětVymazat
  6. Taky mi chodí občas do pošty maily ze,, Zásilkovny :-)'' , byť mi nemá co doručit ap. Nechápu,že může někdo poslat peníze někam či někomu jen po virtuální komunikaci.
    Hezké adventní dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  7. Mně naštěstí takové emaily nechodí, protože mám vše jištěné a vím, že bankéři nikdy!! nevyzývají k čemukoliv telefonicky, ale přijde dopis s tím, že se mám zastavit na pobočce nebo to mám jako zprávu při otevření účtu v elektronickém bankovnictví, kam se musím přihlásit svým kódem. Tak že je jasné, že se vše musí používat s rozvahou a nenaletět na nějaké hlouposti. Také neotvírám "takzvané přeposílačky" , i kdyby mi přišly z adresy od přátel. Prostě nic takového raději nepotevírat, protože právě v tom může být skrytý trojský kůň, který se pak dostane až do počítače a to je pak zlé. Navíc se vyplatí koupit si jak do mobilu tak do počítače kvalitní antivir.

    OdpovědětVymazat
  8. Občas mi něco přijde, valnou část toho systém odhodí do spamu.
    Off šem mnohdy do spamu spadne i mail nezávadný.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla