Přeskočit na hlavní obsah

Nebezpečná energie

 Mezi největší dobrodružství mého dětství patří jednoznačně stanovačky. A bylo vlastně celkem jedno, že stan jsme měli nejčastěji postavený buď u nás na zahradě, nebo na zahradě některé z kamarádek. K této přespávačce ve stanu patřily i noční výpravy s baterkou, kdy jsme prozkoumávali okolí, často jsme šli i kousek do lesa, a pak jsme si s vykulenýma očima vyprávěli ve stanu horory a u toho chroupali chipsy. 

Měla jsem jednu dobrou kamarádku ze třídy, Páju, a stou se právě tyto akce uskutečňovaly. Jednou, to jsem byla tuším asi v sedmé třídě, jsme si při nakupování na další dobrodružství pod stanem nakoupily i energy drinky a tyčinky. Nikdy předtím jsem je nepila, doma mi rodiče vykládali, jak je to škodlivé a nebezpečné - hlavně pro děti. U nás v sámošce to teprve začínali pořádně prodávat, rozhodně nebyl takový výběr, jaký je dnes. 

Tehdy jsme si koupili dva drinky a dvě tyčinky značky Big shock. Žlutá plechovka jásavě svítila, mě zaujalo složení - taurin, kofein, to znělo opravdu zajímavě! Nemohla jsem se dočkat, až energetický nápoj ochutnám, ale nejvíc jsem se těšila na tu tyčinku. Pamatuju, že tyčinka nechutnala nijak zvlášť špatně. Ale drink mi tedy moc nechutnal. Vůně byla moc příjemná, chuť bych přirovnala k tutti frutti, ale že by byla nějaká chuťová bomba, to fakt ne. Ale tak jsme popíjeli během křupání brambůrků a tyčinek, a nechtělo se nám spát. 

Párkrát jsme si ještě později s kamarádkou nějaký energy drink na přespávačku koupily. Ale bylo to spíš jen pro ten pocit, že to máme zakázané, byla v tom příchuť dobrodružství, že si kupujeme něco zakázaného, ale ani jedné z nás to příliš nechutnalo. Časem jsme si je přestaly kupovat úplně. 




Od té doby jsem si koupila energy drink takto nárazově několikrát - měla jsem brigádu v pekárně, chodila jsem na noční, a asi dva týdny jsem je pila. Nevím už, co to bylo za značku, za směnu jsem vypila vždycky jeden. Vůbec mi to nechutnalo, ale měla jsem pocit, že bez nich to nevydržím. Cítila jsem se po nich zvláštně - nechtělo se mi spát, což bylo fajn, ale taky jsem byla podivně roztěkaná. 

Tehdy to bylo naposledy, nikdy jsem si žádný energy drink nekoupila. Moje nejlepší kamarádka si vždycky kupovala v Penny ty nejlevnější energetické drinky - stály kolem pěti, šesti korun - to už je ale více než deset let, teď už možná budou dražší...

Nechápala jsem, jak to může pít? Říkala, že je to fajn povzbuzení, a taky jí to prostě chutná. Tehdy nám už bylo víc jak osmnáct, přesto jsem to moc nechápala. Hlavně mi tedy přišla podezřelá ta cena - i ty Big Shocky stály tenkrát víc. 

Samozřejmě, pro děti a mladistvé jsou tyto energetické nápoje škodlivé. Jenže - zajímá to v České republice někoho? Vždyť i prvňáček si může tento nápoj koupit, vypít, a rozhodně to není pro dětský či dospívající organismus žádná vitaminová bomba. Když jedu do města a vídám školáky c čekárně na nádraží, tak spousta z nich má v ruce energy drinky. A jsou to děti, které můžou být tak v páté, šesté třídě. 

K sepsání tohoto článku mě ale inspirovala ještě další věc - předevčírem jsem zahlédla kus reportáže ve zprávách. kde upozorňovali, že mezi dětmi roste obliba nového energetického nápoje s názvem Prime. Propagují jej samozřejmě influenceři - jak čeští, tak i zahraniční, což je samozřejmě pro mladé tahák. 

Jedna půllitrová lahev stojí - to se podržte - dvě stě korun - k dostání je nápoj hlavně ve večerkách. D dostání jsou dvě varianty - jedna s kofeinem, jedna s draslíkem. Problémem ale je, že obě tyto látky obsahuje nápoj v doslova "koňských dávkách." 



Děti jsou na dávky kofeinu citlivější než dospělí. Když jsem ve dvanácti pila ledové kávy, kde je samozřejmě i kofein, nemohla jsem po vypití nápoje spát - a to stačilo, když jsem kávu vypila kolem páté hodiny odpoledne - jednoduše mi to nedělalo dobře, taky jsem pak na hodně dlouho kávu nepila vůbec. 

Draslík může být problémem, pokud děti konzumují málo sodíku - organismus pak může reagovat zvracením, svalovým třesem, dalším následkem může být i nadměrná únava a nesoustředění. Zatěžující je samozřejmě draslík i pro funkci ledvin. 

"Prime pije strašně moc kamarádů ze školy. Ve třídě i na škole je to hit," říká dvanáctiletý Matouš, student gymnázia. "Když jsme nedávno byli na výletě v Bruselu, tak hlavní, co zajímalo našeho desetiletého syna, bylo hledání nápoje Prime. Vůbec jsme netušili, co to je, a on nám vyprávěl, že to zná od YouTuberů a některé děti to nosí do školy."

Rodiče na synovo naléhání nápoj koupili. "Všichni jsme ochutnali, konstatovali, že je to hnusné, a vysvětlili synovi, že to není zdravé. Po pár týdnech jsme to ale na šli u něj v pokoji. Koupil si to vedle ve večerce, lahev za dvě stě korun..." 

Dvě zkušenosti z reálného života. Vlastně je to smutné, jak dovedou negativně ovlivnit "slavní" influenceři děti. Desetileté dítě je na výletě, a zajímá jej až fanaticky to, aby sehnalo energetický nápoj, jenž propaguje někdo, koho zná z videí na internetu. Ale děsivější je to, že tomu dítěti je deset let, proboha, a už chce do sebe cpát jedy a látky z nápoje, který pro něj není vůbec vhodný.

Školní řády samozřejmě konzumaci energetických nápojů zakazují - ale k čemu to, když si jej dítě svobodně koupí po škole ve večerce? 

V roce 2019 provedla Univerzita Palackého v Olomouci výzkum, z nějž vyplynulo, že více než desetina mladých lidí má rizikový sklon ke konzumaci energetických nápojů. Denně pak energetické nápoje konzumuje podle tabulek tři až pět procent dětí... 





Řešením, které bude opravdu účinné, je omezení prodeje energetických tyčinek a nápojů pouze osobám starším osmnácti let. Například v Polsku či Litvě už poslanci toto uzákonili. Prodej energetických nápojů s kofeinem a taurinem je mladším osmnácti let přísně zakázán. 

Líbí se mi tato citace o energy drincích: "Drogy zabalené v cukru." V odůvodnění novely zákona, která v Polsku prošla, se uvádí, že u mladých lidí konzumující energetické nápoje dochází častěji ke kardiovaskulárním komplikacím a poruchám oběhového systému. Podle vědců ještě hodinu po vypití nápoje bije srdce rychleji! 

Zmiňuje také vznik závislosti nebo riziko cukrovky a obezity, kazivosti zubů. Při pravidelné konzumaci může dojít i k rozvoji deprese či úzkostem - hlavně při překročení doporučené dávky kofeinu - 400 mg je množství pro dospělého člověka. Energy drink obsahuje kolem 32 mg/100 ml. Běžná plechovka má 500 ml. Obsahuje tedy 160 mg kofeinu. Pokud dítě vypije dvě nebo tři plechovky, jsou to jednoduché počty, může do sebe dostat i větší než denní doporučené množství této látky - ale pořád se tu bavíme o příjmu pro dospělého člověka!

Děti přece také nemohou pít alkohol, kouřit, píchat si tvrdé drogy. Tak měly by pít škodlivé nápoje, které mohou i do budoucna způsobit vážné zdravotní následky? Od osmnácti ať si každý dělá co chce. Děti si přeci ale neuvědomují, jak si mohou uškodit. Nečtou si složení výrobku - krásně to voní, chutná, cítím se po tom nabuzeně, tak proč bych to měl přestat pít? 

Zdravotní následky se mohou projevit i po pár letech, a nemusí to být nic hezkého...

Co si o tomto myslíte Vy? Měl by se omezit prodej energetických nápojů dětem a mladistvým? Je normální, aby desetileté dítě pilo každý den tento nápoj? Pomůže, když se uzákoní, že se energy drinky mají prodávat až od osmnácti let? Ale nezačnou to děti všelijak obcházet? Koupíte si někdy energy drink, nebo Vám na povzbuzení stačí "obyčejná" káva? Myslíte, že to děti s konzumací energy drinků přehánějí? 

Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Za mých dob děti energeťáky do školy nenosily a mě to taky nikdy nechutnalo , ale co vidim na synovci , tak ten to taky hodně pije. Je to asi lákavý a když je v dnešní době nějakej Influencer bůh a pije to , těžko si to jeho obdivovatelé nekoupí . Ale myslím , že zákaz úplně nepomůže . Velký řetěžce by třeba ten zákaz dodržely , protože jsou pod kontrolou , ale takový ty vietnamský večerky si myslim , že by to prodávaly dál .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že ani ve vietnamském obchodě dětem alkohol a ani cigarety neprodají. I do těchto prodejen chodí inspekce a někdy i dost často třeba z důvodu konkurenčního boje. Mít k vůli tomu opletačky, to si asi těžko někdo lajzne. Nebudou teda prodávat ani nic jiného co je zakázané. Přesto ale děti kouří a alkohol pijí. Novinové články informují i kolik kdo nadýchat. Prostě jim to koupí někdo starší a žádný zákaz s tím nic neudělá. Spíš je potřeba se zeptat proč se tak děje? Je fakt, že Etos se už mnoho let válí v blátě a Foglar se obrací v hrobě...

      Vymazat
  2. Já jsem nikdy energeťák nepila - smrdí mi tak, že se jich nejsem schopná napít. Manžel si je občas kupoval na dlouhé jízdy autem a syn se jimi dopuje při noční směnách (a nejsem schopná mu to vymluvit - ale v tomto případě by nepomohlo ani věkové omezení - synovi bude 30 :D)

    OdpovědětVymazat
  3. Za mého mládí takovéto nápoje vůbec nebyly. Jediný "Energit", který se prodával, byly malé bonbonky, balené po dvou, kostičky, velikosti 1x1x0,5cm a stál 10 haléřů. Z nápojů se prodávaly klasické limonády, červené a žluté, sodovky a pak Vratislavická kyselka, vše ve vratných lahvích. Také jsme přežili a žili možná zdravěji než dnešní mládež se svými energeťáky a věčným koukáním na displeje mobilů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně že bylo novodobě zákázáno vyrábět cukrovinky ve rormě napodobenin tabákových výrobků. Aby to nedávalo špatný příklad. A děcka frajeří s něčím nesrovnatelně horším. A nyní už ruší i rumové pralinky... Já měl stejně nejraději kočičí jazýčky a kapucína v té malé sklenění lahvičce

      Vymazat
  4. Trochu nebo spíš úplně mimo téma. Zdejší blog bude zřejmě hlídán robotem. Protože mi ho vyhledavač nikdy nenajde, protože si přesnou adresu ne a ne zapamatovat. Tak sem musím přez odkaz od jiných blogerů a nebo z klubu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za upozornění, ale bohužel nevím, co s tím hlídacím robotem udělat :-)

      Vymazat
    2. Nevím jak to funguje zde, protože nemám s blogováním tady zkušenost. Někde v SEO nastavení by mohl být přepínač. A nebo je někde nainstalovaný skript. Dá se to použít pokud nechceš být vyhledavači lustrovaná. Taky je možnost, že k tobě vyhledavač nechodí. Pak si u něj můžeš zkusit stránky zaregistrovat.

      Vymazat
    3. Zkus Dominik Petr cz, je z Jeseníku, byl i u Jana Krause. Jen nechápu, že když v Jeseníku dělají ty rekvalifikace na výrobu zmrzliny, tak na tom krachl. Ale na PC bude určitě machr.

      Vymazat
  5. kupovala jsem si Big shock po směně v práci, kdy nás ještě čekala noční....Člověk se musel nějak nabudit :D ale dětem bych to opravdu zakázala....Stejně tak jako ovocná piva bez alkoholu

    OdpovědětVymazat
  6. Problém je, že je to in.
    Začne se to šířit sociálními sítěmi a je vymalováno.
    Nemohu to nepít, když to pijí všichni.

    OdpovědětVymazat
  7. Energy drinky mi nikdy nechutnaly. Nevypila jsem ani jeden, stačilo mi cítit tu "vůni" a dělalo se mi špatně. Chápu ale, že je to občas nutné. Taťka je taky využil, když řídil dlouhou cestu do Holandska, jinak si je samozřejmě vůbec nekupuje. O Prime jsem se dozvěděla poprvé v pátek v práci (ve škole), kde se o tom bavily kolegyně ve sborovně. Jeden kluk to měl dokonce v "mé" třídě. Mělo by se to zakázat. Četla jsem si složení (samozřejmě to bylo jen anglicky) a bylo tam psané, že je to pouze pro dospělé a ne pro děti, takže nechápu, jak to mohou prodat i dětem! U nás v Bille to prý bylo ve slevě a za 3 hodiny bylo vyprodáno, děsné...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je divné, že to nebylo v češtině ani formou přilepené nálepky nebo příbalového letáčku, to je porušení a byl by za to postih od inspekce. Stačilo nahlásit... To že to v jiné zemi je pouze pro dospělé na druhou stranu asi neznamená, že jinde to děti nemůžou...

      Vymazat
  8. Ještě jsem těmto nápojům nepřišla na chuť. Stačí mi kávička dopoledne a kávička odpoledne. Problém je to, že všichni mladí chtějí sledovat youtubery a vyrovnat se jim, mají je za idoly a ve škole se pak předhánějí, kdo je více IN. Mně rodiče nekupovali ani tu žlutou nebo červenou sodovku a já jsem dětem nechtěla kupovat cocacolu. A když byl syn (10) na samostatném podnikovém týdenním lyžařském pobytu, co udělal jako první po ubytování? Koupil si cocacolu. Byla drahá a instruktorky se hned zajímaly, čí je to syn, kdo si v podniku vydělá tolik, že si to může dítě dovolit. :-D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Omluva - nemoc

 Ahoj kamarádi a čtenáři, moc se omlouvám, ale teď pár dní nebudu přidávat žádné články. Skolila mě škaredá zimní viróza, asi jsem se někde nachladila - nejspíše v práci, kdy jsem přebíhala ze studeného skladu na vyhřátou dílnu... Hrozně mě bolí v krku, hlava, klouby a mám i horečku. Už v neděli mi bylo všelijak, ale pondělí jsem celé proležela v posteli, a hlavně jsem strašně unavená, pořád bych jen spala... Zatím jsem si vzala pondělí a úterý dovolenou, zítra jdu ráno k doktorce, počítám že do pátku budu mít neschopenku, tak snad o víkendu bych mohla přidat nový článek, ale uvidím... Cítím se fakt mizerně, tak doufám, že to nebude na antibiotika a je to fakt jenom virového původu. Děkuji Vám za pochopení, přeji krásné zimní dny hlavně bez nemoci, Vaše Eliss ♥ Koupila jsem si v lékárně horký nápoj a beru Acylpyrin. Žofka se mnou leží celý den, docela určitě ví, že mi není dobře a je příjemné ji mít u sebe.

Dnešní kontrola

 Dneska ráno jsem musela vstávat už v šest, protože jsem byla objednaná na kontrolu po třech týdnech na gynekologii. Ale stejně jsem byla vzhůru už od čtyř, se spánkem to mám teď takové rozhozené - jednou spím do osmi, pak zase vstanu už ve čtyři. Ale často to pak dospím i přes den. V sedm hodin jsem se vypravila na zastávku, bez snídaně, v batůžku pečlivě zavázanou skleničku s močí. No nebylo mi ráno moc dobře, jelikož jsem nesnídala, ale čekaly mě ještě odběry, a na ty se musí nalačno. V čekárně už přede mnou čekaly tři pacientky. Potěšilo mě, že jsem potkala kamarádku ze střední, která byla o ročník níž, dřív jsme spolu párkrát zašly na kávu, ale dlouho jsme spolu nemluvily, ani jsme si nepsaly. Dost mě překvapila sdělením, že má před maturitou - vždyť už dávno musela skončit, to mi nesedělo do počtu. A tak se rozpovídala o svých zdravotních problémech, kdy musela akutně na operaci s naštěstí nezhoubným nádorem na žlučníku.  A kvůli rekonvalescenci po operaci tak samozřejmě nedoděla

Dnešní kontrola u doktora

 V minulém článku, který pojednával o mých zdravotních potížích spojených s bušením srdce, tlakem v hlavě a pískání v uších, jsem zmiňovala, že dnes mám jít na kontrolu - doktor na pohotovosti to zdůrazňoval. Moje obvodní má opět dovolenou, takže jsem musela za zastupující lékařkou do nemocnice. Potíže nijak extra neustoupily. Včera v noci jsem nemohla vůbec usnout. Pořád se mi do hlavy vkrádaly špatné myšlenky - určitě umřu, srdce mi najednou přestane pracovat... Nemohla jsem tyto strašné věci dostat ven pryč z hlavy. K tomu se samozřejmě přidalo i bušení srdce. Tlaky v hlavě ale trochu povolily, i to pískání už je o něco snesitelnější. Ráno jsem tedy šla na autobus do města, a z autobusáku mi navazoval rychlý spoj do nemocnice. V čekárně nikdo nebyl, takže jsem jako při své minulé návštěvě vložila kartičku pojišťovny do přístroje, zmáčkla na displeji účel návštěvy, a sedla si do čekárny. Za chvíli už pro mě přišla sestra. Předala jsem jí svou lékařskou zprávu a vysvětlila, proč tu js