Předevčírem jsem ve večerních zprávách, které jsem letmo sledovala jedním okem při surfování na internetu, zaregistrovala opravdu zajímavou reportáž o "diskriminaci" seniorů.
Většina z nás má dnes chytrý telefon s dotykovým displejem a internetovým připojením. A tento telefon je dnes v mnohem důležitým společníkem. Posledních pár let jsou v kurzu "online slevové kartičky" - mobilní aplikace, které si stáhnete do telefonu, u pokladny Vám prodavačka u pokladny pípne kód v aplikaci, a máte slevu.
Já chytrý telefon mám, ale jedinou aplikaci tohoto druhu, kterou používám už asi čtyři roky, je Rossmann club. Tak vehementně do mě kdysi hučela prodavačka, že jsem si nakonec vzala informační letáček a onu úžasnou aplikaci si stáhla. Zaregistrovala jsem se, chtělo to po mně asi jen nějaké základní údaje - fakt si to nepamatuju - a mám ji v telefonu dodneška.
Do Rossmanu chodím nakupovat často, je to moje oblíbená drogerie. Aplikaci jsem použila párkrát, ono není špatné, že jsou nějaké produkty třebas o pár korun levnější, a taky je tam například narozeninová sleva - tuším, že jsem tenkrát měla slevu deset procent na všechny produkty, ale už to nevím jistě. Jenže problém mám poslední dva měsíce, že mi v drogerii ona aplikace nejde.
Je tam Wi-Fi připojení zdarma, ale signál je asi natolik slabý, že se mi aplikace nenačte. A přitom doma mi jde načíst úplně v pořádku. Takže nárok na slevu nemám, protože v obchodě je slabý signál. A u některých produktů je ta sleva opravdu pěkná.
Zkusila jsem aplikaci vymazat a znovu nainstalovat, jenže bez úspěchu.
A když mám takové problémy s mobilní slevovou aplikací já, co asi tak mohou udělat senioři?
V reportáži mluvila stará paní, které bylo tak kolem sedmdesátky. Důchod má malý, a tak jí nezbývá nic jiného než pravidelně sledovat akční slevy v letácích. Jenže na spoustu zlevněných výrobků neměla nárok díky tomu, že neměla chytrý telefon, a tudíž ani aplikaci. Tak jí nakonec dcera pořídila chytrý telefon.
Jenže paní je podle svých slov z nového mobilu nešťastná, nemůže se s ním pořádně naučit zacházet, a zkrátka neví, jak onu aplikaci na slevy použít. V reportáži dále mluvil jeden odborník, myslím že to bylo z nějaké asociace pro seniory - a prý může docházet k diskriminaci starých lidí, kteří neumí s moderními technologiemi.
Z pohledu seniora se to dá pochopit. Spousta z nich má malý důchod, snaží se šetřit, kde se dá, takže díky tomu, že nejsou tak technologicky zdatní, nemají nárok na slevu. Cituji paní Michalčíkovou z článku, který vyšel v roce 2022 na serveru ahaonline.cz:
"Obchody začaly nabízet dvojí ceny. U mnohých obchodníků na slevy prostě nedosáhnete, protože nemáte aplikaci v chytrém telefonu. Třeba tuhle smetanu nabízejí pro vyvolené za 14.90 korun. Já si ji musím kupovat za 29.30 korun."
U oné smetany to dělá rozdíl patnáct korun. A to může být pro paní, která žije sama v bytě, musí platit energie, jídlo, a další důležité potřeby z malého důchodu, velký rozdíl. Ona to totiž není "jen" smetana. Toto se týká i více výrobků. Možná se dá namítnout - tak paní můžou vzít na nákup vnuci či děti, které mají aplikaci! Jenže někteří senioři jsou úplně sami, a chytrý telefon je pro ně španělskou vesnicí, se kterou se nikdy nemají šanci naučit pracovat.
Od slevových kartiček ve fyzické podobě už upustily mnohé řetězce. Výjimkou je snad Penny karta, a co jsem koukala, tak i Billa klub - tam pořád můžete mít plastovou slevovou kartičku, kterou si dáte do peněženky.
Kaufland, Lidl, Albert, tak tam už musíte mít aplikaci. Podle mluvčích obchodů má aplikace více výhod než pouhá kartička. Aplikace totiž dá více výhod a slev - například i nějaké slevy "šité na míru", což prý pouhá kartička nikdy nezvládne. A pak je tu také aspekt ochrany přírodního prostředí - méně kartiček, méně plastu!
Oceňuji snahu o ochranu životního prostředí, ale pořád rozumím tomu, že se díky tomu někteří mohou cítit ukřivděně.
Některé řetězce dokonce díky chytrým aplikacím v mobilu už netisknou ani účtenky. Účtenka za daný nákup se objeví v aplikaci. Důvodem je opět ekologie - tuny papíru se využijí pouze na účtenky. A právě v tomto se mi líbí obchod Albert. Nemám jejich chytrou aplikaci, ale paní pokladní se mě vždy při placení zeptá, zda chci účet vytisknout. Do tohoto obchodu chodím sporadicky, ale vytisknout účet si nenechávám. Cenu celého nákupu si pohlídám před placením, takže pro mě zbytečný lístek navíc.
Krom té drogerie nevyužívám zatím žádnou aplikaci obchodního řetězce. Někdy mě už opravdu štvou ty dotazy prodavaček: "Máte v telefonku aplikaci?" Já nevím, tak kdybych ji měla, přece ji předložím při placení, ne? Co se tohoto týče, jsem pořád "dinosaurus."
Štve mě, že musím při nákupech vytahovat telefon, připojovat se na internet a "pípat" slevové kódy. Internet v mobilu používám jen doma. V autobuse raději koukám z okna nebo si něco čtu, než abych hleděla do toho přístroje. Ale chápu, že pokrok je pokrok, a každý to máme jinak!
Je mi líto seniorů, kteří se cítí být slevovými aplikacemi diskriminováni, a zcela jejich postoj chápu. Starší generace bude pořád preferovat své slevové kartičky, což je v pořádku. Jediné slevové kartičky, které mám v peněžence, jsou ty do lékárny.
Co si o tomto tématu myslíte Vy? Je v pořádku, že díky technologiím nedosáhnou někteří lidé na slevy? Mají být důchodci oběťmi moderních technologií? Máte nějaké slevové aplikace do obchodních řetězců v mobilu? Nebo používáte plastové fyzické kartičky? Napište mi do komentářů!
Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥
Je to zkrátka o tom, co se podnikateli vyplatí, když je pro něj výhodnější mít akce elektronické a zbavit se nákladů na karty, a pokud to používá dost zákazníků, tak to udělá, to je logický, to chápu, i když žádnou aplikaci nepoužívám a i kartičku mám jenom z Tety a Dobrovského (kde nakonec není třeba, když stejně většinou nakupuju online). Přece jenom je potřeba si uvědomovat, že je to obchodní společnost a jejich účel je podnikání pro zisk, ne péče o všeobecné blaho. Kdyby to zkoušela veřejná správa, tak to problém je, ale obchodní společnost pojede jednoduše náklady a zisk.
OdpovědětVymazatO tom už jsem taky přemýšlela . Dneska je všechno o internetu , od bankovnictví až já po nevim co . Vždycky mě dostane třeba rozhovor v televizi, když se moderátor zeptá : Co dělat, když senior neví jak na určitou aplikaci a vždycky odpověď , že si určitě najde, kdo mu s tím pomůže . No jo ,ale jsou lidi, který nemají komu říct . Podle mě to diskriminace je a velká . Já sama jsem ještě dá se říct mladá ,ale ani já s aplikacema moc nekamarádím a taky mám slevovou kartičku klasickou plastovou . Celkově mě moc nevoní ani to placení online , i když ho využívám . Nemám k tomu moc důvěru , asi jsem staromilec , ale mám to tak . Ono celkově i mobil bych mít nemusela , prakticky s ním jen volám a posílám smsky . Rozhodně nejsem jeho otrok a radši než na displej se venku koukám kolem sebe .
OdpovědětVymazatTaky ty aplikace nemám a nechce se mi do toho. A jo, souhlasím, že to část starších lidí diskriminuje.
OdpovědětVymazatPřed časem jsem o něčem takovém psala https://anawiblog.blogspot.com/2022/10/vernostni-slevove-akce-v-obchodech.html
OdpovědětVymazatAhoj Eliss, vím od táty, že to hodně slýchává nejen v obchodech, ale i na úřadech apod. Na to je aplikace, dejte si to do mobilu, stáhněte si to, přihlaste se tam a tam, pošleme to do e-mailu...... Bude mu 87 roků, mobil sice má, ale na telefonování, nic víc. Vždycky je z toho vyjukaný a volá mě. Hezký příspěvek! Pozdravuju, Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
Moc hezky napsané. I já patřím mezi seniory 71+. Naštěstí mám karty v telefonu nahrané a používám je a nemám problém ani používat bezkontaktní pokladny a telefonem platim dost často. Účtenky však vyžaduji, abych měla přehled a v případě závady výrobku zjištěné až doma, tak abych mohla reklamovat. Vím, že i mnoho daleko mladších lidí s tím má problémy, a to nejen senioři nebo tomu prostě nevěří. Ono je i důležité mít v mobilu kvalitní antivir a já osobně po platbě telefonem po zaplacení vždy NFC vypnu a zapínám až před dalším placením, kdy musím telefon otevřít otiskem prstu. Je pravda, že každý s telefonem takto pracovat neumí, nebo tento typ telefonu ani nechce. Zvláště moji vrstevníci a starší lidé tomu nevěří, ale já jsem se to naučila a docela mi to vyhovuje. Přeji ti krásný den a hezký víkend
OdpovědětVymazatTesco má také stále kartičku :) moje maminka tam chodí nakupovat nejčastěji a nedokáži si představit, že by musela mít nějakou aplikaci... a navíc kromě toho, že si myslí, že všichni mají chytré telefony, tak i že mají data, aby mohli na internet... já osobně preferuji plastové kartičky, mám do lékárny, knihkupectví a drogerie :) aplikace nepoužívám :)
OdpovědětVymazatbohužel prodavačky se ptát musí, náplň práce :) za to bych se na ně nezlobila, ony musí se dotazovat :)
Chytré telefony se svými aplikace způsobí v konečném efektu degeneraci lidstva.
OdpovědětVymazatTak já chytrý telefon nemám, měla jsem chvíli a nerozuměli jsme si - šel k vnučce. Mám platební kartu, tu používám a slevové kartičky do Penny a Billy. Ne, že bych se podle vnuček nebo dcery nemohla leccos naučit, ale nechce se mi. Telefon používám na nutné volání a na smsky. Zbytečně nevolám - proč? Ostatním to neberu, každému podle jeho potřeb!
OdpovědětVymazatHezky jsi vše popsala, Eliss.. Jiřina z N.
Já mám chytrý telefon již dlouho, ale aplikaci jsem neměla. A když se mne u pokladny stále ptali, máte naši aplikaci a máte naši aplikaci, tak jsem si pořídila aplikaci řetězce Albert, kam chodím nejčastěji. S těmi slevami se to ale zajímavé. Jsou slevy v letáku pro všechny a pak jsou slevy pro majitele aplikací. Ale. Třeba před Vánoci jsem kupovala i na pohoštění návštěvám a šla jsem po černých olivách. Hurá mají je za polovičku. Když jsem po nich sahala, všimla jsem si, že vedle mají stejně velké skleničky s olivami od jiného výrobce a za mnohem nižší cenu než byla cena těch zamýšlených po slevě. Tak jsem samozřejmě vzala jiné, ty levnější, normálně levnější. A stejně to bylo s nugátovou pomazánkou, kterou jsem chtěla dát do krémů na cukroví. Je pro mne vždy drahá, ale hele Albert má jednu ve slevě pro držitele aplikace. Hurá, beru ji. A opět vše jinak, hned vedle je větší balení a opět levnější než aplikací nabízená cena vedlejšího výrobku. Oni se prostě snaží toho člověka do obchodu dostat a koupit i to zboží, které je po slevě stejně dražší, než to jiné, které nepotřebuje propagaci. Ale zase je výhodné, že dostávám za některé zboží kredity a ty se proměňují v korunky. Ale představit si moji maminku v dnešní době nedovedu. I manžel hovoří o diskriminaci. Ale jemu spíše vadí samoobslužné pokladny. Pořádně na to nevidí a vždy se dožaduje pokladní. Ony se ty ceny ale mění a ty běžné potraviny bývají ve slevě i pro nemajitele aplikací. Manžel má obyčejný tlačítkový a na chytrý ho nedostanu, ani ho nenutím, ale také mu vadí dvojí ceny.
OdpovědětVymazatMy jsme senioři, ale nás to docela baví - používáme aplikace a taky ty ruční skenery. Ale chce to trochu nadhled, aby člověk z těch slev úplně "nezblbnul" a nechtěl největší slevu namísto menší útraty :) Měj se hezky, zdraví Marie
OdpovědětVymazatJedním slovem,je to diskriminace. Stačí kartičky a vůbec,pokud se obchod rozhodne pro slevu tak ji má mít bez ohledu na aplikace pro každého. Mobil aspoň mě osobně vytahovat u pokladny, řešit slevy,dávat pozor ať o něj nepřijdu,ať mě nespadnou fr. hole,ať nezapomenu nákup,kreditní,netuknu popřípadě vedle. K tomu všemu fronta u pokladny za vámi,no dejte pokoj se slevami na mobilu. Jo a účtenku si bereme a to v Albertu jsou specialisté na markování vyšších cen než jsou uvedené,jeden by se divil.Pokud je to sporné,jelením a ten mobil na obchodě vytáhnu a tu cenu u toho zboží vyfotím, hodí se to pak u reklamace u pokladny. Pokladní zaúčtuje cenu, kterou má na pokladně a já s nahlásím jinou cenu která je u zboží. Pokračuje to takto zavolá vyšší anažerku a ta s úsměvem řekne, že to není možné A spěchá určenému regálů a doslova a do písmene přede mnou (já ji následují ) špatnou cenu vytáhne a s úsměvem milým hlasem oznámí tak a není to tu. Právě proto jsem to vyfotila a ukážu jí mobil s fotografií A hned oznámím, že tady je to jinak a hned dodám, tohle to pošlu na váš podnik následuje řešení a okamžité Šárka občas jen omluva, což neberu samozřejmě s cenou původní uvedenou u zboží v lepším případě poukázka v hodnotě 50 Kč tři drzosti manažerky dostanu dodatečně ještě další Pokud se ohradím. Abych pravdu řekla nerada chodím nakupovat, nerada se nechávám okrádat a je mi z toho moc smutno. Hlavně tak to okrádají seniory A co je nejhorší jedna seniorka mě řekla, že nějak si musí vydělat ty prodavačky chudáčci naty zloděje, neboť to musí potom platit ze svého. Často se ozve nezdržuj jestli ti jde o peníze já ti je dám že své peněženky . Takže v globále lidi si toto dělají sami. Jinak moc hezky napsáno.
OdpovědětVymazatNepoužívám ani mobilní slevové aplikace ani slevové kartičky. Slevy mě nezajímají.
OdpovědětVymazatZase mi až po odeslání komentáře naskočil anonymní režim, což mě na blogspotu poslední dobou docela štve. Tak se jen hlásím, že jsem Čerf :-).
VymazatCo se tyce slev, pouzivam.v Tescu, tete apod.slevove karty, ne mobil
OdpovědětVymazatNaprosto s tebou souhlasím. Mám pouze kartičku Penny. Ano, je to sice plast, ale pro důchodce je to výhodné a dobře pochopitelné. Taťka má Lidl Plus, nebo jak se to jmenuje, ale stejně to moc nepoužívá. Jednou jsme tetě nakupovali, protože měli Covid. Teta si doma vzala leták a napsala, co chce všechno nakoupit včetně cen. Jenže ty ceny byly s kartičkou Lidl, takže si ji tam taťka musel stahovat, nějak mu to nešlo, byly s tím strašné problémy. Někdy je elektronika opravdu na škodu...
OdpovědětVymazat