Přeskočit na hlavní obsah

Diskriminace seniorů?

 Předevčírem jsem ve večerních zprávách, které jsem letmo sledovala jedním okem při surfování na internetu, zaregistrovala opravdu zajímavou reportáž o "diskriminaci" seniorů.

Většina z nás má dnes chytrý telefon s dotykovým displejem a internetovým připojením. A tento telefon je dnes v mnohem důležitým společníkem. Posledních pár let jsou v kurzu "online slevové kartičky" - mobilní aplikace, které si stáhnete do telefonu, u pokladny Vám prodavačka u pokladny pípne kód v aplikaci, a máte slevu.

Já chytrý telefon mám, ale jedinou aplikaci tohoto druhu, kterou používám už asi čtyři roky, je Rossmann club. Tak vehementně do mě kdysi hučela prodavačka, že jsem si nakonec vzala informační letáček a onu úžasnou aplikaci si stáhla. Zaregistrovala jsem se, chtělo to po mně asi jen nějaké základní údaje - fakt si to nepamatuju - a mám ji v telefonu dodneška.

Do Rossmanu chodím nakupovat často, je to moje oblíbená drogerie. Aplikaci jsem použila párkrát, ono není špatné, že jsou nějaké produkty třebas o pár korun levnější, a taky je tam například narozeninová sleva - tuším, že jsem tenkrát měla slevu deset procent na všechny produkty, ale už to nevím jistě. Jenže problém mám poslední dva měsíce, že mi v drogerii ona aplikace nejde.

Je tam Wi-Fi připojení zdarma, ale signál je asi natolik slabý, že se mi aplikace nenačte. A přitom doma mi jde načíst úplně v pořádku. Takže nárok na slevu nemám, protože v obchodě je slabý signál. A u některých produktů je ta sleva opravdu pěkná. 



Zkusila jsem aplikaci vymazat a znovu nainstalovat, jenže bez úspěchu.

A když mám takové problémy s mobilní slevovou aplikací já, co asi tak mohou udělat senioři? 

V reportáži mluvila stará paní, které bylo tak kolem sedmdesátky. Důchod má malý, a tak jí nezbývá nic jiného než pravidelně sledovat akční slevy v letácích. Jenže na spoustu zlevněných výrobků neměla nárok díky tomu, že neměla chytrý telefon, a tudíž ani aplikaci. Tak jí nakonec dcera pořídila chytrý telefon.

Jenže paní je podle svých slov z nového mobilu nešťastná, nemůže se s ním pořádně naučit zacházet, a zkrátka neví, jak onu aplikaci na slevy použít. V reportáži dále mluvil jeden odborník, myslím že to bylo z nějaké asociace pro seniory - a prý může docházet k diskriminaci starých lidí, kteří neumí s moderními technologiemi. 

Z pohledu seniora se to dá pochopit. Spousta z nich má malý důchod, snaží se šetřit, kde se dá, takže díky tomu, že nejsou tak technologicky zdatní, nemají nárok na slevu. Cituji paní Michalčíkovou z článku, který vyšel v roce 2022 na serveru ahaonline.cz:

"Obchody začaly nabízet dvojí ceny. U mnohých obchodníků na slevy prostě nedosáhnete, protože nemáte aplikaci v chytrém telefonu. Třeba tuhle smetanu nabízejí pro vyvolené za 14.90 korun. Já si ji musím kupovat za 29.30 korun."

U oné smetany to dělá rozdíl patnáct korun. A to může být pro paní, která žije sama v bytě, musí platit energie, jídlo, a další důležité potřeby z malého důchodu, velký rozdíl. Ona to totiž není "jen" smetana. Toto se týká i více výrobků. Možná se dá namítnout - tak paní můžou vzít na nákup vnuci či děti, které mají aplikaci! Jenže někteří senioři jsou úplně sami, a chytrý telefon je pro ně španělskou vesnicí, se kterou se nikdy nemají šanci naučit pracovat.



Od slevových kartiček ve fyzické podobě už upustily mnohé řetězce. Výjimkou je snad Penny karta, a co jsem koukala, tak i Billa klub - tam pořád můžete mít plastovou slevovou kartičku, kterou si dáte do peněženky.

Kaufland, Lidl, Albert, tak tam už musíte mít aplikaci. Podle mluvčích obchodů má aplikace více výhod než pouhá kartička. Aplikace totiž dá více výhod a slev - například i nějaké slevy "šité na míru", což prý pouhá kartička nikdy nezvládne. A pak je tu také aspekt ochrany přírodního prostředí - méně kartiček, méně plastu!

Oceňuji snahu o ochranu životního prostředí, ale pořád rozumím tomu, že se díky tomu někteří mohou cítit ukřivděně.

Některé řetězce dokonce díky chytrým aplikacím v mobilu už netisknou ani účtenky. Účtenka za daný nákup se objeví v aplikaci. Důvodem je opět ekologie - tuny papíru se využijí pouze na účtenky. A právě v tomto se mi líbí obchod Albert. Nemám jejich chytrou aplikaci, ale paní pokladní se mě vždy při placení zeptá, zda chci účet vytisknout. Do tohoto obchodu chodím sporadicky, ale vytisknout účet si nenechávám. Cenu celého nákupu si pohlídám před placením, takže pro mě zbytečný lístek navíc.

Krom té drogerie nevyužívám zatím žádnou aplikaci obchodního řetězce. Někdy mě už opravdu štvou ty dotazy prodavaček: "Máte v telefonku aplikaci?" Já nevím, tak kdybych ji měla, přece ji předložím při placení, ne? Co se tohoto týče, jsem pořád "dinosaurus."

Štve mě, že musím při nákupech vytahovat telefon, připojovat se na internet a "pípat" slevové kódy. Internet v mobilu používám jen doma. V autobuse raději koukám z okna nebo si něco čtu, než abych hleděla do toho přístroje. Ale chápu, že pokrok je pokrok, a každý to máme jinak!

Je mi líto seniorů, kteří se cítí být slevovými aplikacemi diskriminováni, a zcela jejich postoj chápu. Starší generace bude pořád preferovat své slevové kartičky, což je v pořádku. Jediné slevové kartičky, které mám v peněžence, jsou ty do lékárny.

Co si o tomto tématu myslíte Vy? Je v pořádku, že díky technologiím nedosáhnou někteří lidé na slevy? Mají být důchodci oběťmi moderních technologií? Máte nějaké slevové aplikace do obchodních řetězců v mobilu? Nebo používáte plastové fyzické kartičky? Napište mi do komentářů!

Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥

Komentáře

  1. Je to zkrátka o tom, co se podnikateli vyplatí, když je pro něj výhodnější mít akce elektronické a zbavit se nákladů na karty, a pokud to používá dost zákazníků, tak to udělá, to je logický, to chápu, i když žádnou aplikaci nepoužívám a i kartičku mám jenom z Tety a Dobrovského (kde nakonec není třeba, když stejně většinou nakupuju online). Přece jenom je potřeba si uvědomovat, že je to obchodní společnost a jejich účel je podnikání pro zisk, ne péče o všeobecné blaho. Kdyby to zkoušela veřejná správa, tak to problém je, ale obchodní společnost pojede jednoduše náklady a zisk.

    OdpovědětVymazat
  2. O tom už jsem taky přemýšlela . Dneska je všechno o internetu , od bankovnictví až já po nevim co . Vždycky mě dostane třeba rozhovor v televizi, když se moderátor zeptá : Co dělat, když senior neví jak na určitou aplikaci a vždycky odpověď , že si určitě najde, kdo mu s tím pomůže . No jo ,ale jsou lidi, který nemají komu říct . Podle mě to diskriminace je a velká . Já sama jsem ještě dá se říct mladá ,ale ani já s aplikacema moc nekamarádím a taky mám slevovou kartičku klasickou plastovou . Celkově mě moc nevoní ani to placení online , i když ho využívám . Nemám k tomu moc důvěru , asi jsem staromilec , ale mám to tak . Ono celkově i mobil bych mít nemusela , prakticky s ním jen volám a posílám smsky . Rozhodně nejsem jeho otrok a radši než na displej se venku koukám kolem sebe .

    OdpovědětVymazat
  3. Taky ty aplikace nemám a nechce se mi do toho. A jo, souhlasím, že to část starších lidí diskriminuje.

    OdpovědětVymazat
  4. Před časem jsem o něčem takovém psala https://anawiblog.blogspot.com/2022/10/vernostni-slevove-akce-v-obchodech.html

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Eliss, vím od táty, že to hodně slýchává nejen v obchodech, ale i na úřadech apod. Na to je aplikace, dejte si to do mobilu, stáhněte si to, přihlaste se tam a tam, pošleme to do e-mailu...... Bude mu 87 roků, mobil sice má, ale na telefonování, nic víc. Vždycky je z toho vyjukaný a volá mě. Hezký příspěvek! Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Moc hezky napsané. I já patřím mezi seniory 71+. Naštěstí mám karty v telefonu nahrané a používám je a nemám problém ani používat bezkontaktní pokladny a telefonem platim dost často. Účtenky však vyžaduji, abych měla přehled a v případě závady výrobku zjištěné až doma, tak abych mohla reklamovat. Vím, že i mnoho daleko mladších lidí s tím má problémy, a to nejen senioři nebo tomu prostě nevěří. Ono je i důležité mít v mobilu kvalitní antivir a já osobně po platbě telefonem po zaplacení vždy NFC vypnu a zapínám až před dalším placením, kdy musím telefon otevřít otiskem prstu. Je pravda, že každý s telefonem takto pracovat neumí, nebo tento typ telefonu ani nechce. Zvláště moji vrstevníci a starší lidé tomu nevěří, ale já jsem se to naučila a docela mi to vyhovuje. Přeji ti krásný den a hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  7. Tesco má také stále kartičku :) moje maminka tam chodí nakupovat nejčastěji a nedokáži si představit, že by musela mít nějakou aplikaci... a navíc kromě toho, že si myslí, že všichni mají chytré telefony, tak i že mají data, aby mohli na internet... já osobně preferuji plastové kartičky, mám do lékárny, knihkupectví a drogerie :) aplikace nepoužívám :)

    bohužel prodavačky se ptát musí, náplň práce :) za to bych se na ně nezlobila, ony musí se dotazovat :)

    OdpovědětVymazat
  8. Chytré telefony se svými aplikace způsobí v konečném efektu degeneraci lidstva.

    OdpovědětVymazat
  9. Tak já chytrý telefon nemám, měla jsem chvíli a nerozuměli jsme si - šel k vnučce. Mám platební kartu, tu používám a slevové kartičky do Penny a Billy. Ne, že bych se podle vnuček nebo dcery nemohla leccos naučit, ale nechce se mi. Telefon používám na nutné volání a na smsky. Zbytečně nevolám - proč? Ostatním to neberu, každému podle jeho potřeb!
    Hezky jsi vše popsala, Eliss.. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  10. Já mám chytrý telefon již dlouho, ale aplikaci jsem neměla. A když se mne u pokladny stále ptali, máte naši aplikaci a máte naši aplikaci, tak jsem si pořídila aplikaci řetězce Albert, kam chodím nejčastěji. S těmi slevami se to ale zajímavé. Jsou slevy v letáku pro všechny a pak jsou slevy pro majitele aplikací. Ale. Třeba před Vánoci jsem kupovala i na pohoštění návštěvám a šla jsem po černých olivách. Hurá mají je za polovičku. Když jsem po nich sahala, všimla jsem si, že vedle mají stejně velké skleničky s olivami od jiného výrobce a za mnohem nižší cenu než byla cena těch zamýšlených po slevě. Tak jsem samozřejmě vzala jiné, ty levnější, normálně levnější. A stejně to bylo s nugátovou pomazánkou, kterou jsem chtěla dát do krémů na cukroví. Je pro mne vždy drahá, ale hele Albert má jednu ve slevě pro držitele aplikace. Hurá, beru ji. A opět vše jinak, hned vedle je větší balení a opět levnější než aplikací nabízená cena vedlejšího výrobku. Oni se prostě snaží toho člověka do obchodu dostat a koupit i to zboží, které je po slevě stejně dražší, než to jiné, které nepotřebuje propagaci. Ale zase je výhodné, že dostávám za některé zboží kredity a ty se proměňují v korunky. Ale představit si moji maminku v dnešní době nedovedu. I manžel hovoří o diskriminaci. Ale jemu spíše vadí samoobslužné pokladny. Pořádně na to nevidí a vždy se dožaduje pokladní. Ony se ty ceny ale mění a ty běžné potraviny bývají ve slevě i pro nemajitele aplikací. Manžel má obyčejný tlačítkový a na chytrý ho nedostanu, ani ho nenutím, ale také mu vadí dvojí ceny.

    OdpovědětVymazat
  11. My jsme senioři, ale nás to docela baví - používáme aplikace a taky ty ruční skenery. Ale chce to trochu nadhled, aby člověk z těch slev úplně "nezblbnul" a nechtěl největší slevu namísto menší útraty :) Měj se hezky, zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
  12. Jedním slovem,je to diskriminace. Stačí kartičky a vůbec,pokud se obchod rozhodne pro slevu tak ji má mít bez ohledu na aplikace pro každého. Mobil aspoň mě osobně vytahovat u pokladny, řešit slevy,dávat pozor ať o něj nepřijdu,ať mě nespadnou fr. hole,ať nezapomenu nákup,kreditní,netuknu popřípadě vedle. K tomu všemu fronta u pokladny za vámi,no dejte pokoj se slevami na mobilu. Jo a účtenku si bereme a to v Albertu jsou specialisté na markování vyšších cen než jsou uvedené,jeden by se divil.Pokud je to sporné,jelením a ten mobil na obchodě vytáhnu a tu cenu u toho zboží vyfotím, hodí se to pak u reklamace u pokladny. Pokladní zaúčtuje cenu, kterou má na pokladně a já s nahlásím jinou cenu která je u zboží. Pokračuje to takto zavolá vyšší anažerku a ta s úsměvem řekne, že to není možné A spěchá určenému regálů a doslova a do písmene přede mnou (já ji následují ) špatnou cenu vytáhne a s úsměvem milým hlasem oznámí tak a není to tu. Právě proto jsem to vyfotila a ukážu jí mobil s fotografií A hned oznámím, že tady je to jinak a hned dodám, tohle to pošlu na váš podnik následuje řešení a okamžité Šárka občas jen omluva, což neberu samozřejmě s cenou původní uvedenou u zboží v lepším případě poukázka v hodnotě 50 Kč tři drzosti manažerky dostanu dodatečně ještě další Pokud se ohradím. Abych pravdu řekla nerada chodím nakupovat, nerada se nechávám okrádat a je mi z toho moc smutno. Hlavně tak to okrádají seniory A co je nejhorší jedna seniorka mě řekla, že nějak si musí vydělat ty prodavačky chudáčci naty zloděje, neboť to musí potom platit ze svého. Často se ozve nezdržuj jestli ti jde o peníze já ti je dám že své peněženky . Takže v globále lidi si toto dělají sami. Jinak moc hezky napsáno.

    OdpovědětVymazat
  13. Nepoužívám ani mobilní slevové aplikace ani slevové kartičky. Slevy mě nezajímají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zase mi až po odeslání komentáře naskočil anonymní režim, což mě na blogspotu poslední dobou docela štve. Tak se jen hlásím, že jsem Čerf :-).

      Vymazat
  14. Co se tyce slev, pouzivam.v Tescu, tete apod.slevove karty, ne mobil

    OdpovědětVymazat
  15. Naprosto s tebou souhlasím. Mám pouze kartičku Penny. Ano, je to sice plast, ale pro důchodce je to výhodné a dobře pochopitelné. Taťka má Lidl Plus, nebo jak se to jmenuje, ale stejně to moc nepoužívá. Jednou jsme tetě nakupovali, protože měli Covid. Teta si doma vzala leták a napsala, co chce všechno nakoupit včetně cen. Jenže ty ceny byly s kartičkou Lidl, takže si ji tam taťka musel stahovat, nějak mu to nešlo, byly s tím strašné problémy. Někdy je elektronika opravdu na škodu...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

To je pravé štěstí...

 Nový režim s miminkem se nám už pomalu zabíhá, zítra jdeme k dětské paní doktorce na další kontrolu, Julinka hezky roste, oblečky, které měla velké, už jsou jí pomalu akorát. Pořád intenzivně kojím, malá má hlad co dvě tři hodiny, v noci vydrží někdy i trochu déle, ale nemusím ji kvůli krmení budit.  Fyzicky už se cítím dobře, žádné bolesti nemám, mám dojem, že se to všechno pěkně hojí. Poslední dny mám strašnou chuť na mléčné věci, prakticky pořád piju mléko, jogurty, sýry, ale to je asi kvůli tomu kojení.  Už se nám ten nový režim tak trochu zaběhl. Ale sranda je, že se Julinka skoro vždycky při přebalování buď počůrá nebo pokaká, takže jsem nejprve dala na přebalovací podložku bavlněnou plenu - jenže tu musím pořád dokola přepírat - samozřejmě jich mám několik, ale je to vody a vody! A na tu gumovou přebalovací podložku ji nechci pokládat, protože mi přijde studená.  Už jsme byli i na ortopedii, na ultrazvuk kyčlí, zatím je vše v pořádku, na další jdeme v říjnu.  Je úžasné pozorova

Tak si užíváme...

 Co jsem přijela z nemocnice cítím se líp, zvykám si na nový režim s miminkem, je to sice náročné, ale strašně krásné. Porod trval necelé tři hodinky, Julinka se narodila pětadvacátého srpna v 9:14, měřila 48 centimetrů a vážila 2 695 gramů.  Termín jsem měla dvanáctého září, narodila se o maličko dřív, ale je donošené miminko, a to je nejdůležitější. Všechno proběhlo celkem bez komplikací, akorát malá má novorozeneckou žloutenku, ta ale pomalu mizí. Rodila jsem přirozeně, v jednu hodinu v noci mi praskla plodová voda, ani jsem ještě necítila kontrakce, ty přišly až v autě. V porodnici mě vyšetřila doktorka, kontrakce byly ještě slabé, tak mě poslala na pokoj, ale do pár hodin se to začalo tak bolet, že jsem nemohla už ani sedět - a to jsem se předtím ještě na pokoji houpala na balonu, protože to jediné pomáhalo. A pak už se to rozjelo, v lékařské zprávě mám, že porod trval celkem 02:46. No nebylo to nic příjemného, ale řídila jsem se instrukcemi doktorky, ohledně dýchání a tlačení, pa

Nezpracované zážitky...

 Dnešní článek bude poměrně osobní, ale stalo se tento týden dost věcí, a mám prostě potřebu se z toho vypsat.  Přítel je už týden pryč, a od pondělí sem začala chodit každý den moje máma i se svým partnerem. Tak nějak mi prostě řekla, že když budu sama doma, musí sem každý den přijít a se vším mi pomoct. Jenže ono jaksi není pořádně s čím. Nakoupím si, sama si zatopím, dřeva do kamen i třísek tu mám nachystaných dost. Takže sem máma prostě vůbec chodit nemusela.  Nemám nic proti tomu, když mi přijde domů návštěva. Jenže máma mi začala být spíše na obtíž, pokud to  mám až takto napsat.  Vrchol všeho přišel ve čtvrtek. To mi přinesla bednu na dřevo s tím, že prostě nemůžu mít dřevo do kamen nachystané v obýváku. Prý jak to tu vypadá, když přijde návštěva... Podotýkám, že dřevo mám u kamen vyskládané do hraničky, kde to snad nikomu vadit nemůže. A že by mi sem domů chodilo tolik návštěv, to se rozhodně říct nedá... První problém byl tedy s dřevem. Druhý problém nastal, když se přesunula